۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۷۱۳۸۲
استاد درس اخلاق حوزه مطرح کرد؛

خطبه فدکیه؛ صدای رسای فاطمه زهرا در دفاع از ولایت

خطبه فدکیه؛ صدای رسای فاطمه زهرا در دفاع از ولایت
حجت الاسلام همتیان گفت: نباید گمان کرد که غم حضرت زهرا(س) تنها به خاطر غصب فدک بود بلکه مهم‌ترین مبارزه ایشان که با اشک چشم و خطبه فدکیه صورت گرفت، در دفاع از ولایت بود.

حجت الاسلام محمد همتیان استاد درس اخلاق حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان اینکه یکی از وظایف شیعیان معرفت نسبت به خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) است، گفت: سعادت انسان در گرو پیروی از اهل بیت(ع) است و اطاعت از این خاندان نیز با محبت آغاز می‌شود و محبت نیاز به معرفت دارد.

حجت الاسلام همتیان عنوان کرد: محبت تنها زمانی در انسان به وجود می‌آید که نسبت به کمالات محبوب آگاهی داشته باشد؛ اگر این آگاهی و محبت ایجاد شود پیروی نیز به دنبال آنها خواهد آمد.

استاد درس اخلاق حوزه با بیان اینکه قرآن کریم محبت نسبت به اهل بیت(ع) را به عنوان یک وظیفه شرعی دانسته است، اظهار داشت: محبت میان اهل بیت(ع) و شیعیان آنها عمیق، ریشه دار و طرفینی است.

وی با بیان اینکه بر اساس همه تفاسیر شیعی سوره کوثر در شأن حضرت فاطمه زهرا (س) نازل شده است، ابراز کرد: کوثر به معنای چشمه زلال معرفتی است که هیچ‌گاه خشک نمی‌شود و سوره کوثر پاسخ محکمی از سوی خداوند متعال به دشمنان است.

حجت الاسلام همتیان افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) همان عزیزی است که غذای شب خود را به یتیم، اسیر و مسکین می‌دهد و پس از این انفاق می فرماید ما از شما هیچ تشکری نمی‌خواهیم؛ بلکه پاداش ما تنها بر عهده خداست.

استاد درس اخلاق حوزه با اشاره به اینکه آیه تطهیر دلالت بر عفت حضرت فاطمه زهرا (س) دارد، گفت: پیامبر اکرم (ص) فرموده است که هر کسی نسبت به دختر ایشان محبت داشته باشد در قیامت و بهشت همراه با ایشان است.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگوی کاملی اهل بیت(ع) هستند، عنوان کرد: اگر کسی ایشان را به عنوان الگوی زندگی خود قرار دهد در عبادت، عفت فرزندداری، همسرداری و دفاع از ولایت به بالاترین درجات انسانی می رسد.

حجت الاسلام همتیان اظهار داشت: نباید گمان کرد که غم و ناراحتی حضرت زهرا(س) تنها به خاطر غصب فدک بوده است؛ بلکه مهم ترین مبارزه ایشان که با اشک چشم و بیان خطبه فدکیه صورت گرفت، در جهت دفاع از ولایت بود.

استاد درس اخلاق حوزه با بیان اینکه در گذشته با وجود مشقت های فراوان ذکر و یاد ائمه اطهار(ع) توسط شیعیان زنده نگه داشته شده، ابراز کرد: در حال حاضر نیز باید با در نظر گرفتن شرایط موجود ایام فاطمیه در قالب های متناسب به صورت باشکوه برگزار شود.

وی افزود: درست است که شیوع بیماری کرونا مضیقه هایی را برای برگزاری جلسات بزرگ ایجاد کرده اما به هر نحو ممکن باید ایام فاطمیه بزرگ داشته شود اگرچه با خواندن کتاب؛ کتاب‌های خوبی در خصوص شخصیت حضرت فاطمه(س) نگاشته شده، به خصوص کتاب هایی که در مورد خطبه فدکیه نوشته شده است.

حجت الاسلام همتیان قبر مخفی حضرت فاطمه زهرا (س) را بلندترین فریاد در طول تاریخ بر سر ستمگران دانست و گفت: وصیت نامه حضرت فاطمه زهرا (س) سرشار از اعتراض به وضع موجود و انحراف از مسیر ولایت برای جلوگیری از تحریف تاریخ است./1350/ت302/ف

ارسال نظرات