۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۶۷۱۴۰۷
آیت الله مهدوی:

اسلام منحصر در احکام فردی نیست

اسلام منحصر در احکام فردی نیست
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: دین اسلام افزون بر احکام فردی احکام اجتماعی و حکومت اسلامی دارد و کسی نباید از وظایف اجتماعی و سیاسی خود در دین اسلام غافل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجدالفتاح اصفهان، با بیان اینکه دعای عمومی کردن پس از نماز بهتر از دعاهای شخصی است، گفت: همیشه دعای عمومی مقدم بر کار شخصی ما است، وقتی هم که مشغول به مسائل شخصی هستیم نباید از دعای عمومی غافل بشویم.

از دعای عمومی غافل نشویم

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: هرگز نباید دعا را کوچک شمرد، حتی اگر بچه‌ای دست به دعا شد نباید آن را کوچک بدانیم، گاهی ممکن است دعای یک بچه که به آن توجه چندانی نداریم مستجاب شود، در دعا کردن نباید به گوینده توجه کنیم بلکه نفس دعا کردن مهم است و خدا گاهی دعاهایی که توجه به آنها نداریم را از ما می‌پذیرد و مستجاب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همین تکبیرهایی که پس از نماز گفته می‌شود دعا است و دعای عمومی است، که هم طلب نابودی دشمنان در آن وجود دارد و هم ظهور امام زمان(عج) را طلب می‌کنیم، وقتی عموم دعایی را مطرح می‌کنند مستجاب شدن آن نزدیک‌تر از دعاهای شخصی ما است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اهمیت دعا کردن پس از خواندن نماز، اظهار کرد: انسان در دعا کردن نباید بخل بورزد و باید بدانیم که دعای عمومی کردن برای شخصی که دست به دعا دارد هم برکات بسیاری به دنبال خواهد داشت.

در دعا کردن بخل نورزیم

آیت الله مهدوی دعا کردن برای همه و بخل نورزیدن در امور مادی و معنوی را از ویژگی های انسان مؤمن ذکر کرد و گفت: در آیه 46 سوره سبأ یک موعظه یگانه به پیامبر اکرم(ص) گفته می‌شود که همه چیز زندگی انسان را می‌تواند تغییر دهد و آن کار کردن برای خداوند است، یعنی هرکاری می‌کنیم باید برای خدا باشد و خداوند هدف ما از انجام کارهای ما باشد و در نظر بگیریم کاری که انجام می‌دهیم می‌تواند رضای خداوند را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید در همه امور ملاحظه دستورات الهی را داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از معیارها برای ما باید تطابق معطی‌به و مأموربه باشد، یعنی عمل خود را با فرمان خداوند متعال منطبق کنیم و این مسأله تحصیل رضایت الهی را به دنبال دارد و به آن قربة الی الله می‌گوییم.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: جلب یا دفع رضایت خداوند متعال بسیار ساده است، کافی است ببینیم دستورات خدا در زمینه‌های مختلف زندگی انسان چیست و به آن عمل کنیم، یکی از وظایفی که خداوند برای ما تعیین کرده است وظایف اجتماعی است، نمی‌شود انسان وظایف فردی و اجتماعی خود را نادیده بگیرد و خود را از جامعه کنار بکشد.

نباید کسی از وظایف اجتماعی و سیاسی خود غافل شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: اینکه کسی بگوید من کاری با مباحث سیاسی یا انتخابات ندارم و حاضر نیستم رأی بدهم غلط است و عمل نکردن به وظایف است، زمان امام علی(ع) هم عده‌ای به همین صورت بودند، می‌گفتند ما نماز می‌خوانیم امور عبادی خود را انجام می‌دهیم اما کاری به امام علی(ع) نداریم، چه ایشان در جنگ باشد چه در صلح هرگز در کنار امام نخواهیم بود.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه دین اسلام تنها منحصر در حکم‌های فردی نیست، اظهار کرد: دین اسلام علاوه بر احکام فردی احکام اجتماعی و حکومت اسلامی دارد، حکومت حق دوازده امام است و کوتاهی دیگران باعث غصب حکومت و غیبت امام زمان(عج) شد، کسانی که زمان ائمه اطهار(ع) در جامعه نبودند و خود را کنار می‌کشیدند عامل این مشکلات هستند.

وی سکوت مردم را عامل گسترش ظلم در جامعه دانست و تصریح کرد: آن زمان که هارون الرشید امام موسی کاظم(ع) را بازداشت می‌کرد بنابر روایات سی نفر اگر حضور داشتند مانع او می‌شدند و حتی می‌توانستند هارون را بکشند اما دریغ از اینکه کسی از امام موسی کاظم(ع) حمایت کند این در حالی است که چندین هزار نفر در درس امام حاضر می‌شدند./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات