۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۶۷۱۷۰۱
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

برای اینکه بی تفاوت نشویم باید مراقب چشم و گوش خود باشیم

برای اینکه بی تفاوت نشویم باید مراقب چشم و گوش خود باشیم
اصفهان - رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: اگر مراقب چشم و گوش خود نباشیم مبتلا به بی تفاوتی خواهیم شد، قول باطل باعث بی تفاوتی می شود و جای حق و باطل را تغییر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، شب گذشته در محفل آسمانی‌های مسجد مهدیه اصفهان، با بیان اینکه بی تفاوت نبودن بسیار دشوار است و کسی که بی تفاوت نیست بلاهای بسیاری را باید متحمل شود، گفت: کسانی که بی تفاوت نیستند به فکر خود و داشته‌های خود و کسب لذت و سرگرمی نیستند.

وی در ادامه افزود: زمانی از سوریه با سردار شهید سلیمانی باز می‌گشتیم، از ایشان سؤال کردم چه چیزی باعث توفیقات شما شد؟ سردار سلیمانی آیه 54 سوره مائده را به من یادآوری کرد، در این آیه خداوند می‌فرماید کسانی که ایمان آورده‌اند از سرزنش دیگران هراسی ندارند و هرچه به آنها می‌گویند در آنها اثر نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه توقع دین ما آن چیزی است که امام علی(ع) می‌فرماید اگر خلخال از پای زن یهودی درآوردند مسلمانان نباید بی تفاوت باشند، اظهار کرد: ولی امروز در خانه بعضی‌ها نمی‌توانیم بگوییم به جای برخی هزینه‌ها می‌خواهیم به کودکان یمن کمک کنیم.

جامعه اسلامی پس از پیامبر اکرم(ص) مبتلا به بی تفاوتی شد

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: در این کشور برخی افراد شعار دادند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران و همین را هم دروغ می‌گفتند چرا که در پرونده اینها یک روز جبهه و خدمت به کشور ثبت نشده است. در مدینه کار را به جایی رساندند که به پاره تن رسول الله(ص) ظلم شد یک نفر هم آخ نگفت، در حقیقت کاری کردند پس از پیامبر اکرم(ص) حداکثر بی تفاوتی در مدینه اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه دین اسلام دستور داده است حتی در مقابل ظلم به حیوانات هم نباید سکوت کرد، گفت: بدترین ظلم‌ها در جامعه اسلامی به اهل بیت(ع) شد و مردم یا سکوت کردند یا بعضی هل هله کردند، باید ببینیم علت و ریشه این مسأله چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در ادامه افزود: عمروعاص به معاویه گفت سه کار علیه امام علی(ع) انجام بدهی مردم نسبت به او بی تفاوت خواهند شد، اول از همه کاری کن که دیگر صورت او را نبینند، دوم کاری کن که کلام او را هم نشوند که کلام او کلام الله است، وقتی ارتباط مردم با علی(ع) که مظهر حق است را قطع کردی علیه او شایعه درست کن، این شایعه سازی تا جایی پیش می‌رود که مردم در خصوص نخستین نمازگزار پشت سر پیامبر اکرم(ص) می‌گویند مگر علی نماز می‌خواند.

مخاطب باطل بودن باعث بی تفاوتی می‌شود

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: باید برای مبارزه با بی تفاوتی ببینیم سرآغاز و نقطه شروع این بی تفاوتی چیست، حضرت زهرا(س) در خطبه خود می‌فرماید ای مردم اگر به حرف‌های باطل دشمن گوش کردید علی معصوم در ذهن شما تبدیل به انسان ملعون خواهد شد.

وی با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) تصریح کرد: اگر می‌خواهید جلوی بی تفاوتی را بگیرید دو عضو در اولویت باید باشد چشم و گوش، باید جلوی این دو را گرفت تا مخاطب هرکسی قرار نگیرد، عمروعاص می‌گوید کاری کنیم چشم‌ها علی را نبیند و کلام علی را نشنوند، امروز در جمهوری اسلامی حدود 120 شبکه تلویزیونی و رادیویی داریم که کم و بیش برنامه معارفی دارد اما آیا برای این برنامه ها مخاطبی هم وجود دارد؟

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: دشمنان مدیریت رهبر معظم انقلاب و ریز به ریز فرمایشات ایشان را بررسی می‌کنند اما بعضی از جوانان ما توجه درستی به فرمایشات ایشان ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که کم کم افراد دچار بی تفاوتی شوند، خودسازی بسیار دشوار است و به همین دلیل در زمان امام علی(ع) افراد خودساز هفت نفر بیشتر نبودند.

قول باطل جای حق و باطل را عوض می کند

وی با بیان اینکه خداوند به پیامبر اکرم(ص) گفته است پس از تو افراد مبتلا به بی تفاوتی نسبت تو خواهند شد، اظهار کرد: اما خداوند به ایشان وعده داده است که در امت تو کسانی خواهند آمد که بی تفاوت نخواهند بود، حاج قاسم سلیمانی از کسانی است که خودسازی کرده است و نسبت به هیچ چیزی بی تفاوت نبوده است، اولین مرحله این خودسازی این است که چهل روز تمرین کنیم چشم و گوش خود را کنترل کنیم چرا که اولین محل نفوذ شیطان چشم و گوش است.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا به برخی مصادیق تغییر ذائقه جامعه در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(س) می‌فرمایند قول باطل جای حق و باطل را عوض می‌کند، اگر می‌خواهیم بی تفاوت نباشیم باید مراقب چشم و گوش خود باشیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات