۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۷۲۱۲۲
کتب راه گشا (۴)؛

اصلاحات ریشه ها و تیشه ها

اصلاحات ریشه ها و تیشه ها
بررسی و تحلیل ریشه های اصلاح طلبی از طریق شناخت معیارهای آن و نحوه برخورد با مظاهر فساد، در کتاب اصلاحات ریشه ها و تیشه ها.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، خبر درگذشت حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) از اساتید برجسته حوزه علمیه قم باعث غم و اندوه بسیاری از طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه شد. او یکی از برجسته ترین اساتید حوزه علمیه قم بود که دارای تألیفات فراوانی در حوزه تفسیر قرآن، فلسفه اسلامی، عقاید و کلام، اخلاق و اندیشه سیاسی اسلام است.

رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی رحلت این عالم ربانی و فقیه و حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی(ره) را تسلیت گفتند:

 بسم الله الرّحمن الرّحیم

با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است.

ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.

اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت می نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

به مناسبت درگذشت این عالم ربانی  خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، با راه اندازی پرونده ای با نام «کتب راه گشا» به بررسی تفصیلی آثار این عالم ربانی می پردازد.

کتاب اصلاحات ریشه ها و تیشه ها

بحث اصلاحات، از جمله مباحثی است كه همواره مورد توجه طیف‌های مختلف جوامع بشری، قرار گرفته است. در جوامع اسلامی در بسیاری از موارد، مدعیان اصلاح‎طلبی با طرح شعارهای انحرافی تلاش كرده‌اند تا به دیگران وانمود كنند كه حركت در مسیر اندیشه و خواسته‎های آنان، اصلاح و حركت در مسیر خلاف آن اندیشه‌ها و خواسته‌ها، افساد شمرده می‎شود. به همین بهانه، برخی از خواص جامعه به دلیل برخورد با اندیشه‌های انحرافی این مدعیان، متهم به مقابله با روند اصلاح‎طلبی گردیدند.

در طول تاریخ ادعای اصلاح طلبی به سادگی صورت می‌پذیرفته است تا آن‌جا كه حتی افرادی هم‎چون فرعون نیز، كه ظلم تمام وجود آنان را فرا گرفته بود، خود را اصلاح‎طلب و دشمنان خودش را مفسد معرفی می‎كردند. روند ادعای اصلاح طلبی هم‌چنان در طول تاریخ تداوم یافت تا نوبت به كسانی رسید كه در حال حاضر به بهانه اجرای اصلاحات، ارزش‌های ناب اسلامی را زیر سؤال برده و مدافعان این ارزش‌ها را مخالف اصلاحات معرفی می‎كنند.

حضرت آیت الله مصباح یزدی، یكی از كسانی به شمار می‌روند كه با درك ریشه‎های این فتنه، تلاش كرده‌اند تا در سنگر خطابه و نوشتار، نقش این گروه منحرف را در اسلام‎زدایی از جامعه، برای مردم مسلمان كشورمان، بیش از پیش، بر ملا سازند. سخنان پی در پی، مستدل و افشاگرانه ایشان، مدعیان اصلاح‎طلبی را سخت برآشفته است و آنان را وادار كرده تا در برابر این شخصیت بزرگ عالم اسلامی موضع‎ بگیرند.

انتشارات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) کتاب اصلاحات ریشه ها و تیشه ها نوشته حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب اصلاحات ریشه ها و تیشه ها از یک مقدمه و چهار بخش تشکیل شده است. عناوین بخش های مختلف این کتاب عبارت است از:

    مقدمه

    بخش اول: منشأ پیدایش اصلاح و افساد در جهان آفرینش

    بخش دوم: معیار جامعه صالح و فاسد از دیدگاه قرآن كریم

    بخش سوم: شیوه‎های برخورد با مظاهر فساد در جامعه

    بخش چهارم: صلاح و فساد از دیدگاه‌های مختلف

ویژگی های اثر

1. بررسی تعاریف و اصطلاحات اصلاح طلبی

2. مشخص کردن معیارهای خوب و بد برای جامعه

3. بررسی دیدگاه های قرآن در مورد اصلاح طلبی

4. شیوه های برخورد با مظاهر فساد

برشی از کتاب

در صفحه 63 و 64 کتاب اصلاحات ریشه ها و تیشه ها در مورد مهم ترین محور مفاسد در جامعه این مطالب تدوین شده است:

از دیدگاه اسلامی و بر اساس آن‌چه كه از قرآن كریم و بیانات ائمه اطهار(سلام الله علیهم اجمعین) استفاده می‎شود، مهم‌ترین محور مفاسد در جامعه، در دو سطح قرار می‎گیرد، زیرا اهداف جامعه در دو سطح متوسط یا میانی و عالی یا نهایی طبقه‎بندی می‎شود. اهداف متوسط همواره زمینه را برای تحقق هدف نهایی فراهم می‎سازند. برای رسیدن هر جامعه‎ای به هدف نهایی خود، باید حداقل در چهار محور مهم، امنیت بر جامعه حاكم باشد و نیازهای آن جامعه در این چهار محور تأمین شود. در مرحله اول، سلامت جان افراد مطرح است.

در جامعه باید شرایط به‎گونه‎ای فراهم شود كه امنیت جانی وجود داشته و افراد بتوانند با سلامت و عافیت به زندگی خود ادامه دهند. هر چه موجب حفظ حیات انسان‌ها توأم با عافیت شود، مصلحت و در مقابل، هر چه كه جان مردم و سلامت آن‌ها را به خطر اندازد، فساد شمرده خواهد شد. محور دوم، امنیت اموال افراد است. از آن‌جا كه افراد برای تأمین زندگی خود به اموالی نیاز دارند، لذا كسانی كه با زحمت و تلاش مشروع در پی كسب مال حلال هستند، باید با خاطری آسوده به حق خود و منفعتی كه لازمه آن تلاش است، نایل شوند و بر اموال آن‌ها تعدّی و تجاوز نشود. محور سوم، مربوط به امنیت ناموس انسان‌هاست.

انسان به حسب فطرت خدادادی و هم‌چنین بر اساس فرهنگ الهی و اسلامی، آرامش زندگی خود را مرهون زندگی خانوادگی سالم می‎داند. در صورت به خطر افتادن این آرامش، محبت، مهربانی و صمیمیت در نتیجه روابط نامعقول و ناصحیح جنسی در یك جامعه، آن جامعه به سعادت نخواهد رسید. در مرحله آخر نیز، مسأله امنیت آبرو و حیثیت افراد مطرح است و آن چه به حیثیت و آبروی انسان‌ها لطمه زده، آن‌ها را از چشم مردم بیندازد، نوعی فساد است و باید از آن اجتناب شود.

تمام این موارد، اهداف مقدّماتی بوده و از مصالحی شمرده می‎شوند كه مقدمه برایِ هدف و مصلحتِ عالیتری است و آن هدف عالی كه تنها در مكتب انبیا(سلام الله اجمعین) مطرح است، ارتباط انسان با خدا می‎باشد. تأمین تمام نیازهای طبیعی انسان، مقدمه‎ای برای برقراری ارتباط حقیقی با خدا و تقویت آن است. حتی اگر در صورت تأمین تمام آن اهداف و مصلحت‌های مقدماتی، این هدف عالی به خطر افتد، هم‎چنان هدف نهایی تحقق پیدا نكرده است.

انتشارات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)، کتاب اصلاحات ریشه ها و تیشه ها را در قطع رقعی و در 112 صفحه منتشر شده است.

علاقه مندان جهت خرید این کتاب می توانند به فروشگاه مؤسسه امام خمینی(ره): قم، بلوار امین، بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تلفن: 32113629ـ 025 مراجعه کنند./826/

ت/ریشه های اصلاح طلبی

ارسال نظرات