۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۷۲۵۸۳
رییس دانشکده علوم قرآنی اصفهان:

پایان نامه های دانشگاهی مطابق نیاز جامعه تولید شود

پایان نامه های دانشگاهی مطابق نیاز جامعه تولید شود
اصفهان - حجت الاسلام سجادی گفت: پژوهش و پایان نامه های دانشجویی که با نیاز سنجی از ضرورت های جامعه انجام شود تاثیری شگرف در پیشرفت در مراکز علمی و اجتماع خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد سجادی، در نشست صمیمانه امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشکده علوم قرآنی اصفهان و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: دانشکده علوم قرآني وابسته به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (سازمان اوقاف و امور خیریه) از دانشکده های معتبرعلوم قرآنی کشور محسوب می شود که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه خدمات دارد.

 وی  افزود: در این مرکز ضمن تعامل با دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مرکزی در قم در ارتباط با مسائل علمی قصد داریم از پتانسیل مراکز مختلف علمی و فرهنگی استان نیز بهره ببریم و در این ارتباط با نهادهای مختلف تعاملاتی داشته‌ایم.

انتشار مجله علمی با «قرآن، فرهنگ و تمدن»

رئیس دانشكده علوم قرآني اصفهان با اشاره به راه اندازی مجوز انتشار یک مجله علمی با نام «قرآن، فرهنگ و تمدن» ابراز داشت: شماره نخستین این مجله تا کمتر از یک ماه دیگر منتشر خواهد شد.

وی به برقراری تفاهم‌نامه هایی از سوی این دانشگاه با سازمانهای گوناگون در راستای برگزاری همایشهای مختلف اشاره کرد: برگزاری همایش « وقف، امور خیریه و سلامت» را در دستور کار داریم که ریاست عالیه این همایش را وزیر ارشاد بر عهده دارد و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز جزو اعضای شورای مرکزی آن محسوب می شود.

حجت الاسلام سجادی اضافه کرد: برگزاری این همایش به دانشکده علوم قرآني اصفهان واگذار شده است که دبیر اجرایی آن  را رئیس این  دانشکده و دبیر علمی آن را رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم  برعهده خواهد داشت.

وی برگزاری نشست ها، همایش ها و کارگاه های علمی را باب دیگری در برقراری روابط فی مابین این دانشکده با نهادهای علمی استان اصفهان عنوان کرد و گفت:  اخیرا کارگاهی علمی با عنوان «آموزش تصحیح نسخ خطی و فهرست شناسی» با حضور ۹ نفر از اساتید مطرح این حوزه با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد که دانشجویان و دانش پژوهان از سراسر کشور در آن حضور داشتند.

رئیس دانشكده علوم قرآني اصفهان با اشاره به اذعان کارشناسان امر بر موفقیت این دوره تاکید کرد: امیدواریم با تعامل مشترک با این نهاد دوره های کارگاهی دیگری را در این زمینه برگزار کنیم.

اضافه شدن رشته ادبیات عرب و مستشرقین به دوره کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قرآنی اصفهان

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه رشته‌های علوم قرآنی و تفسیر به عنوان دوره های کارشناسی ارشد در دانشکده علوم قرآنی اصفهان ارائه می شود، گفت: به تازگی رشته ادبیات عرب و مستشرقین به دوره کارشناسی ارشد این دانشکده اضافه شده است.

حجت الاسلام سجادی با تاکید بر ضرورت تولید که پایان نامه های دانشگاهی مطابق نیاز جامعه گفت: اگر پژوهش پایان نامه های دانشجویی با نیاز سنجی از ضرورت های نمورد نیاز جامعه انجام شود به یقین تاثیری شگرف در پیشرفت در مراکز علمی و اجتماع خواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت مثمر ثمر «نمايندگي مركز ملّي پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان» دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت اگر تعامل عملیاتی در این زمینه میان این نهاد و دانشکده علوم قرآنی اصفهان وجود داشته باشد می توانیم از دانشجویان به عنوان دانشیار یا کمک یار پژوهشگران و محققان دفتر تبلیغات اسلامی استفاده کنیم و نتایج این پژوهش‌ها نیز در هر دو گروه قابل نشر است.

رئیس دانشكده علوم قرآني اصفهان با تاکید بر اینکه این داده ها برای کارهای پژوهشی هر دو گروه فوق قابل استفاده است، گفت: پیشنهاد ما این است که کلان پروژه‌هایی میان دو نهاد تعریف شود تا هم در زمینه خانواده و شبهه پژوهی و هم در زمینه قرآن و احادیث بتوانیم پاسخگوی سوالات مردم باشیم.

ضرورت نهادینه سازی کار گروهی پژوهشی در حوزه های علمیه و دانشگاه

وی با اشاره به ضرورت نهادینه سازی کار گروهی پژوهشی در حوزه های علمیه و دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه پژوهشگران ما هنوز نیاموخته اند که به شکل گروهی کار کنند و این در حالی است که در این انوع امور فعالیت گروهی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام سجادی اضافه کرد: نمی توانیم انتظار داشته باشیم که این مسئله به شکل ناگهانی در جامعه جا بیفتد بلکه باید کار پژوهشی در گروه های کوچک را از اکنون شروع کنیم تا در سالهای آینده به هدف کار پژوهشی در گرو های بزرگ ده نفره و بیشتر دست پیدا کنیم  و پیشنهاد تعریف کلان پروژه میان دو نهاد نیز در همین راستا بوده است.

وی تاکید کرد: امیدوارم این قدم در راستای امضای تفاهم نامه میان دانشکده علوم قرآنی و دفتر تبلیغات اسلانی اصفهان کمک کننده باشد تا مطالب نیازمند پژوهش در زمینه علوم اسلامی و قرآن را بهتر بشناسیم و در این زمینه موفق عمل کنیم.

رئیس دانشكده علوم قرآني اصفهان گفت: امیدواریم این تفاهم نامه مقدمه ای باشد تا دفتر تبلیغات اسلامی مشهد و قم نیز با دانشکده قرانی معارف و علوم معارف ارتباطی مشابه برقرار کنند./1304/د102/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات