۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۷۰۶۶۷
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

استادالمراجع بودن برازنده آیت الله درچه‌ای است

استادالمراجع بودن برازنده آیت الله درچه‌ای است
اصفهان - حجت الاسلام قطبی گفت: داشته‌های امروز حوزه علمیه حاصل زحمات علمایی مثل آیت الله درچه‌ای است که به حق لقب استادالمراجع به ایشان نسبت داده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، پنجشنبه شب در همایش گرامی‌داشت یکصدمین سالگرد رحلت آیت الله سید محمدباقر موسوی درچه‌ای، با اشاره به اینکه به آیت الله درچه ای لقب استاد المراجع داده بودند، گفت: بسیاری از علما و بزرگان حوزه علمیه و مراجع از شاگردان آیت الله درچه‌ای بودند و از درس این عالم بزرگ استفاده کردند.

وی در ادامه افزود: در تاریخ تشیع و منظومه دانش و معارف حوزوی و در بین علمای حوزه‌های علمیه، آیت الله درچه‌ای از شخصیت‌های وارسته، ممتاز و عظیم الشأن هستند که تکریم ایشان و پرداختن به زندگی پربرکت این عالم جلیل القدر بسیار مهم است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: آیت الله درچه‌ای به مدت 40 سال استاد بلامنازع فقه و اصول در حوزه علمیه اصفهان بوده است و شخصیت‌های وارسته و بزرگ و مراجع و مجتهدین بسیاری شاگرد ایشان بوده اند و لظف استاد المراجع انصافا برای توصیف ایشان بسیار مناسب است.

وی با اشاره به دفن بودن آیت الله درچه‌ای در تکیه کازرونی‌ها در تخت فولاد و فراهم بودن استفاده معنوی از این عالم بزرگ، تصریح کرد: برخی از مردم و علما در زمینه‌های مختلف از آیت الله درچه ای کمک می‌گرفته‌اند و ایشان یکی از جمله علمای مردمی هستند که در حوزه فعالیت‌های سیاسی و ارتباطات اجتماعی فعالیت جدی داشته است.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به بینش و افق دید آیت الله درچه‌ای در مسائل مختلف نظیر مشروطیت، اظهار کرد: آیت الله درچه‌ای یک بزرگ‌مرد فقهی و تاریخی است که مبارزات فراوانی در عرصه های مختلف داشته است و انسانی اهل سازش با استبداد و استکبار نبوده است.

وی مکتب فقه سیاسی آیت الله درچه ای را یادگاری برای حوزه علمیه به ویژه حوزه علمیه اصفهان توصیف کرد و گفت: موسوعه و مکتب فقه سیاسی آیت الله درچه ای ظرفیت بسیار خوبی برای تبدیل شدن به رساله سطوح عالی حوزه علمیه و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به میراث ماندگار علمای حوزه علمیه در علوم مختلف و استفاده نسل کنونی حوزه از این میراث، تصریح کرد: امروز مراجع معظم تقلید و علما جایگاه خاص و تکریم ویژه‌ای در جامعه دارند و این از برکت مبارزات و فعالیت‌های علما در سال‌ها و قرون گذشته است و علمایی مثل آیت الله درچه ای با سختی ها و مشقت‌های بسیار و علیرغم دشمنی‌های حکومت شاهنشاهی توانسته‌اند فعالیت‌های علمی گسترده‌ای انجام داده و میراثی ماندگار برای امروز ما داشته باشند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات