۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۶۷۲۹۶۲
کتب راه گشا (۱۰)؛

شناخت عصر انتظار از دیدگاه علامه مصباح یزدی

شناخت عصر انتظار از دیدگاه علامه مصباح یزدی
انتشارات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) کتاب «آفتاب ولایت» نوشته حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، خبر درگذشت حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) از اساتید برجسته حوزه علمیه قم باعث غم و اندوه بسیاری از طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه شد. او یکی از برجسته ترین اساتید حوزه علمیه قم بود که دارای تألیفات فراوانی در حوزه تفسیر قرآن، فلسفه اسلامی، عقاید و کلام، اخلاق و اندیشه سیاسی اسلام است.

رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی رحلت این عالم ربانی و فقیه و حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی(ره) را تسلیت گفتند:

 بسم الله الرّحمن الرّحیم

با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است.

ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.

اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت می نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

به مناسبت درگذشت این عالم ربانی  خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، با راه اندازی پرونده ای با نام «کتب راه گشا» به بررسی تفصیلی آثار این عالم ربانی می پردازد.

آفتاب ولایت

سخن از یگانه رشته اتّصال ما زمینیان با آسمان و آسمانیان است. سخن از درخشان ترین ستاره جمع امامان، زیباترینِ عالمیان در این عصر و زمان، و طاووسِ محفلِ بهشتیان است. سخن از واپسین ابرمرد آسمانى و فرجامین ذخیره الاهى، آن امام یگانه، میراث دارِ خونى جاودانه و صاحبِ انتقامى قاطعانه است. سخن از عصاره انبیا و خلاصه اوصیا، آن گلعذار خوش منظر، پور زهرا و حیدر، و آن امام غریب و منتظر است. سخن از آذرخش قهر الاهى از آسمان خشم كبریایى، میراث دار دعوت نبوى، صولت حیدرى، عصمت فاطمى، حلم حسنى، شجاعت حسینى، عبادت سجادى، علوم باقرى، آثار جعفرى، اسرار كاظمى، حجّت‌هاى رضوى، جودِ تقوى، طهارتِ نقوى، هیبت عسكرى و صاحبِ غیبت الاهى، مولانا صاحب العصر والزمان ارواحنافداه است.

سخن از او است كه پروردگار جهانیان از جمله آدمیان بر سرسپارى به ولایتش، در پگاه ازل در عالم ذرّ، میثاقى مستحكم ستانده است: السَّلامُ عَلَیكَ یَا میِثاقَ اللَّهِ الَّذِى أَخَذَهُ وَ وَكَّدَهُ؛ سلام بر تو اى میثاق الاهى كه خدا آن را محكم و مؤكّد ساخته است. سخن از او كه حتّى رحمةً للعالمین، از جانب رب العالمین، به عشق ورزى به ساحت قدسىِ او و محبّانش مأمور شده است: یا مُحَمَّدُ! أحبِبهُ فَإنّى أُحِبُّهُ وَ أُحِبُّ مَن یُحِبُّهُ؛ اى محمد! او را دوست بدار؛ همانا كه من او و دوستدارانش را دوست مى‌دارم.

انتشارات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) کتاب «آفتاب ولایت» نوشته حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره) را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب آفتاب ولایت با این عناوین به چاپ رسیده است:

منشور محبّت و معرفت 1

منشور محبّت و معرفت 2

منشور محبّت و معرفت 3

منشور محبّت و معرفت 4

منشور محبّت و معرفت 5

منظومه ولایت 1

منظومه ولایت 2

منظومه ولایت 3

منظومه ولایتِ 4

مهدى‌باورى و آثار آن

یاوران امام زمان (علیه السلام)

فلسفه غیبت

وظیفه شیعیان در دورانِ غیبت

آسیب‌شناسىِ اهداف امام زمان (علیه السلام)

ویژگی های اثر

1. پرداختن عالمانه به مسأله ظهور امام زمان(عج)

2. بررسی آثار مهدی باوری در بین شیعیان

3. شناساندن وظایف منتظر واقعی در زمان غیبت

4. معرفی اهداف امام زمان(عج) در زمان ظهور

برشی از کتاب

در صفحه 164 و 165 این کتاب در مورد مهدی باوری از دیدگاه اهل سنت این مطالب نگاشته شده است:

اعتقاد به وجودِ مهدى صلوات الله و سلامه علیه، از اعتقادهاى مشترك بین تمام فرقه‌هاى اسلام، اعمّ از شیعه و سنّى، است. ما درباره پاره‌اى از مسائل امامت با برادران اهل تسنّن اختلاف‌هایى داریم؛ ولى درباره اعتقاد به وجود مهدى(علیه السلام) بسیار كم است.

جالب است بدانید كه بسیارى از عالمان اهل تسنّن درباره وجود حضرت مهدى(علیه السلام) كتاب نوشته و خود اعتراف كرده اند كه روایات پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) درباره حضرت متواتر است؛ حتّى بعضى از عالمان اهل تسنّن ادّعا كرده اند كه روایات ما درباره حضرت مهدى(علیه السلام) بالاتر از حدّ تواتر است؛ به گونه‌اى كه هیچ جاى شكّ و شبهه‌اى در صدور این روایات از پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) باقى نمى ماند. درباره ویژگى‌هاى شخصى حضرت، میان اهل سنّت، كم و بیش اختلاف‌هایى وجود دارد.

بعضى از ایشان اجمالا معتقدند كه در آخرالزّمان، شخصى به نام مهدى(علیه السلام)، از خاندان پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) ظهور مى‌كند؛ امّا این مطلب را كه حضرت از كدام پدر و مادر و در چه زمانى متولّد مى‌شود، ذكر نمى كنند یا به آن معتقد نیستند. میان اهل تسنّن هستند كسانى كه درباره حضرت مهدى(علیه السلام)اعتقادى همچون اعتقاد ما شیعیان دارند؛ یعنى اعتقاد دارند كه مهدى موعود(علیه السلام) یازدهمین فرزند از خاندان على ابن ابى طالب و فاطمه زهرا(علیهما السلام) است.

بین عالمان اهل تسنّن، كسانى تصریح كرده اند كه حضرت مهدى(علیه السلام) حیات دارد و افرادى نیز به حضور وى شرفیاب شده اند. حتّى نام برخى از بزرگان خودشان را در زمره كسانى ذكر كرده اند كه زمان غیبت، به حضور حضرت ولى عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف نایل آمده اند. در كتاب‌هاى فراوانى از اهل تسنّن، نام كسانى برده شده است كه ادّعا كرده اند به خدمت حضرت شرفیاب شده اند.

منظور از ذكر این چند جمله، این بود كه میان عالمان اهل تسنّن هم كسانى افزون بر اصل وجود حضرت با همین ویژگى‌هایى كه ما مى‌گوییم، معتقدند: حضرت متولّد شده و اكنون غایب است و زمان غیبت حضرت نیز كسانى مى‌توانند خدمت ایشان شرفیاب شوند؛ بنابراین، در این زمینه، با فِرقه‌هاى دیگر اسلامى به بحث فراوان نیاز نیست؛ البتّه كسانى از اهل تسنّن، اساساً مسأله اعتقاد به مهدى را انكار كرده، و روایات خودشان را نیز در این باره روایاتى جعلى انگاشته اند؛ ولى كسانى از عالمان و محدّثان آن‌ها كه عده شان كم هم نیست، به وجود مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف تصریح كرده اند.

انتشارات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)، کتاب تهاجم فرهنگی را در قطع وزیری و در 240 صفحه منتشر شده است.

علاقه مندان جهت خرید این کتاب می توانند به فروشگاه مؤسسه امام خمینی(ره) به آدرس: قم، ابتدای بلوار امین، خیابان جمهوری، فروشگاه مؤسسه امام خمینی مراجعه کنند./826/

ت/شناخت عصر انتظار از دیدگاه علامه مصباح یزدی

ارسال نظرات