۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۶۷۳۳۰۳
آیت الله مهدوی:

ولایت شرط قبولی نماز است

ولایت شرط قبولی نماز است
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: بنابر روایات ولایت روح نماز است و میان علما اختلاف است که ولایت شرط صحت است یا شرط قبولی نماز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی امشب در جمع عزاداران فاطمی اصفهان، با بیان اینکه جایگاه امامت یک جایگاه بسیار رفیعی است، گفت: میان علما اختلاف است که آیا ولایت شرط صحت نماز است یا شرط قبولی نماز می‌باشد.

وی در ادامه افزود: عمل صحیح عملی است که واجد اجزا و شرایط است، وقتی به ولایت می‌رسیم باید ببینیم آیا ولایت از اجزا و شرایط نماز است یا تنها شرط قبولی نماز محسوب می‌شود، برخی معتقد هستند ولایت شرط قبولی عمل است یعنی نماز شخص صحیح خواهد بود اما قبول نمی‌شود.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: عملی که صحیح نیست اصلا ثواب و حسنه ندارد و انگار اصلا انجام نگرفته است، اما اگر عمل صحیح بود اما قبول نبود، اینجا باید بگوییم عمل تنها پاداش و اجر آخرتی ندارد، مانند اینکه کارگری بدون مزد کار بکند و زحمت بدون مزد و اجرت کشیده باشد.

وی با بیان اینکه امام خمینی ولایت را شرط قبولی نماز می‌دانستند، اظهار کرد: اگر یک سنی شیعه شود اعمال گذشته او نیز قبول و صحیح خواهد بود، کسی که ولایت ندارد نماز او هم قبول نخواهد شد، ولی اگر ولایت را بپذیرد اعمال گذشته او نیز قبول می‌شود و روایات این موضوع از شیعه و سنی نقل شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه ممکن است در آخرت کسی که مرتب نماز می‌خوانده اما ولایت نداشته است به دلیل نداشتن نماز در توشه خود به جهنم برود، تصریح کرد: امامت روح نماز است، باید به این روایت توجه داشته باشیم که امام علی(ع) می‌فرمایند من روزه و نماز مؤمنین هستم. این یعنی روح نماز و حقیقت نماز امام علی(ع) و ولایت ایشان است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات