۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۶۷۳۸۳۸
گزارش| اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک؛

ریسمان سیاه و سفید پیش روی مارگزیده ها

ریسمان سیاه و سفید پیش روی مارگزیده ها
جلسه ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر روز هفتم بهمن‌ماه برگزار و اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به منظور اصلاح روند آموزشی کودکان ۴ تا ۷ سال تصویب شد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هرساله با فرا رسیدن دهه مبارک فجر، فرصتی پیش می‌آید تا سخنان امام راحل عظیم الشأن مورد بازخوانی و یادآوری قرار گیرد. یکی از آن جملاتی که نه فقط در دهه فجر بلکه در طول ایام به گوش ما خورده و بی‌توجه از کنار آن عبور کرده‌ایم، جمله حکیمانه «امید من به شما دبستانی هاست» می‌باشد.

اگر کسی به قدر قطره‌ای هم از دریای علوم راهبردی و استراتژیک چشیده باشد، عمق راهبردی این جمله را در می‌یابد؛ اگر نهال را درست پرورش دهیم؛ درختی تنومند خواهیم داشت. به عنوان مثال آموزش در بین رژیم غاصب صهیونیسم، از سن ۲ سالگی و با ورود کودکان به پیش مدرسه شروع می‌شود و تا ۵ سالگی آنان ادامه دارد. از ۵ سالگی تا ۶ سالگی کودکان به مهدکودک فرستاده می‌شوند و از ۶ سالگی، رسماً با ورود به کلاس اول به مدرسه ابتدایی می‌روند.[۱]
 
اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

حسن روحانی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۳۹۹/۹/۲۵ ماده واحده «کلیات ساماندهی امور مربوط به مهد‌های کودک» را ابلاغ و به منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوره کودکی، تمامی امور مربوط به مهد‌های کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان را به وزارت آموزش و پرورش محول کرده است.

همانطور که بیان شد، اهمیت دوران کودکی و آموزش‌های این دوره سنی بر کسی پوشیده نیست، ولی سوال اینجاست که چه کسی و با چه روشی می‌خواهد ذهن آماده و زمین قلب بایر کودکان را پر کند!

حجت الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ۸ بهمن‌ماه ۹۹ گفت: در دوره مهدکودک و پیش‌دبستانی اولا نیازمند معلمین متخصص امر کودک هستیم و در ثانی تقویت توانائی‌های مهم مرتبط با زیر ساخت‌های اساسی اجتماعی شدن و فرهنگی شدن کودک هستیم.

بیان این نکته که در این زمینه نیاز به معلم متخصص و متعهد داریم و اینکه بخواهیم کودکان را از سن ۴ سالگی به فضای آموزش و پرورش بسپاریم، در زمانی است که دائما از گوشه و کنار سروصدای اجرایی شدن محتوای سند ۲۰۳۰ به خصوص در مهد کودک‌ها به گوش می‌رسد و این همان ترسی است که تن والدین را می‌لرزاند.

عاملی در توضیح این طرح اظهار داشت: مواردی مثل پرورش مهارت‌های حسی- حرکتی، پرورش روحیه و رفتار عاطفی، توانائی‌های مرتبط با مهارت‌های ذهنی، پرورش صفات اخلاقی و رفتار‌های اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن، تقویت ذوق هنری و زیبایی‌شناسی، تبیین امور مهم مورد توجه دینی مثل راست‌گویی، صداقت در رفتار، تعهد فردی و اجتماعی و احترام به حقوق دیگران، پرورش هویت ملّی و احساس تعهد به هم‌وطنان، پرورش مهارت‌های زبان فارسی، ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی، آشنایی با محیط زیست، علاقه و انس با طبیعت و مراقبت از آن و همچنین توانائی کار گروهی و جمعی، نظم اجتماعی و احترام به قانون و مقررات مبنای توانمند سازی در این دوره سنی مهم که کودک از بالاترین سطح یادگیری برخوردار است، خواهد بود.

این طرح به صورت یکپارچه زیر نظر آموزش و پرورش قرار گرفته و خانم دکتر رضوان حکیم زاده، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مجری این طرح می‌باشد؛ البته حجت الاسلام عاملی این نکته را هم خاطر نشان کرده که محور آموزش‌های این دوره، بر عهده بخش غیر دولتی است.
 
اینستاگرام رضوان حکیم زاده
صفحه اینستاگرام دکتر حکیم‌زاده، مسئول سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

بلوای آموزش و پرورش در اجرا کردن ۲۰۳۰

برای اجرای کامل این طرح در ایران، نخستین نکته این است که آموزش و پرورش از دست نظام خارج شود. گام نخست این موضوع قبلا و در زمان حاکمیت کارگزاران کلید خورده بود و به بهانه کمبود منابع، بخش‌هایی از آموزش و پرورش به بخش خصوصی سپرده شد. اما این مقدار کافی نبود و در مقایسه با تعداد مدارس دولتی ناچیز بود؛ بنابراین گام دوم کلید خورد و اقدام برای واگذاری همه مدارس دولتی در دستور کار قرار گرفت. بهانه این کار، کمبود بودجه عنوان می‌شد. این در حالی است که در سال‌های جنگ و در اوج کمبود‌های کشور، بیش از ۲۰ میلیون دانش‌آموز در مدارس مشغول تحصیل بودند.[۲]
 
محمدمهدی زاهدی، رئیس پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با استعفای سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش دولت روحانی که درتاریخ ۱۶ خرداد ۹۸ انجام شد گفت: «یکی از دلایلی که بطحایی کنار گذاشته شد، این بود که وی مصمم بود سند ۲۰۳۰ را به طور کامل حذف کند و برخی‌ها شاید این امر را برنمی‌تابیدند.»

اگر از سخنان رئیس جمهور در ابتدای دوره دوم ریاست خود، مبتنی بر اینکه «از هرچه بگذرم از ۲۰۳۰ نمی‌گذرم» بگذریم، به لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌رسیم که رسما در یکی از بند‌های آن نوشته بود «مشارکت فعال در اجرای برنامه‌ها و تعهدات جهانی به ویژه اهداف توسعه پایدار و آموزش سند ۲۰۳۰»؛ محسن حاجی میرزایی، وزیر فعلی آموزش و پروش درباره بند مربوط به سند ۲۰۳۰ در بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بنده امروز از این موضوع مطلع شدم و هیچ دخالتی در این متن نداشتم.

رهبر معظم انقلاب در همین امسال نسبت به اجرای این سند هشدار دادند و فرمودند: چرا بایستی فرهنگ یک کشوری مثل کشور اسلامی ایران و یا کشور‌های اسلامی و شاید بعضی کشور‌های دیگر در دنیا تحت تأثیر یک سندی قرار بگیرد که آدم‌های این تمدّن‌ها، این کشورها، جوامع فاسد و غلط آن را تنظیم کرده‌اند؟ بنابراین به این توجّه داشته باشید که نفوذ آن‌ها و اصرارشان بر نفوذ به خاطر تأثیر آموزش و پرورش است؛ به خاطر این است که این‌ها کار‌هایی را که به وسیله‌ی نظامی به‌آسانی نمی‌توانند انجام بدهند، به این وسیله می‌توانند انجام بدهند؛ یک جایی و در یک مواردی با یک وسیله‌ی عمومی مثل همین سند ۲۰۳۰؛ که متأسّفانه در کشور ما هم به آن توجّه شد، الان هم شنیده‌ام گوشه‌کنار بعضی از اجزای این سند همین طور به وسیله‌ی بعضی آدم‌های ناباب یا غافل دارد اجرا می‌شود و دنبال می‌شود.[۳]
 
سند 2030
 
نتیجه گیری

دکتر رضوان حکیم‌زاده، مسئول اجرای این اساسنامه در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از اهداف راه‌اندازی این اساسنامه را جلوگیری از اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ دانست و در رابطه با همت دولت بر اجرایی شدن این سند گفت: وزیر آموزش و پرورش توضیح دادند که ممکن است این بند‌ها در سال‌های قبل بوده و در لایحه جدید کپی شده است و ما دنبال اجرایی کردن این سند نیستیم. وی در ادامه تصریح کرد: اگر سؤالی در رابطه با اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ در مهدکودک‌ها دارید، طبیعتاً باید از بهزیستی بپرسید، زیرا تاکنون مهد‌ها تحت نظر آن‌ها بوده است.

در پایان باید یادآور شویم که حجت الاسلام عاملی در رابطه با اعضای هیأت امنای این اساسنامه خاطرنشان کرد: اعضای حقوقی و حقیقی از جمله معاونان مرتبط آموزش و پرورش همچنین نماینده حوزه علمیه قم و کانون پرورش فکری کودکان پیش‌بینی شده است. این درحالی است که غالب اعضای اصلی شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی از این طرح اطلاع چندانی نداشتند. 
 
هرچند که ما امیدواریم این اساسنامه به خوبی اجرایی شود و گامی را در راستای تربیت جوان مؤمن انقلابی بردارد اما مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید هم می‌ترسد.
 
[۱] https://mfa.gov.il/MFAFA/IsraelExperience؛ سایت وزارت امور خارجه اسرائیل
[۲] گزارش مستند کیهان؛ سند ذلت‌بار ۲۰۳۰، از ادعای دولتمردان تا واقعیت؛ ۲ خرداد ۱۳۹۶،
[۳] بیانات در ارتباط تصویری با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش، ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
ارسال نظرات