۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۷۳۸۳۹
امام‌جمعه بجنورد:

بار اصلی دین در دوران غیبت بر دوش علمای عامل و مهذب است

بار اصلی دین در دوران غیبت بر دوش علمای عامل و مهذب است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: عالمانی که مهذب، آشنای به دین و شجاع در بیان حقایق باشند جانشینان امام عصر (عج) بوده و بار اصلی دین را بر دوش دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در همایش رهروان فاطمی که با حضور طلاب و روحانیان استان برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر و زن و سالروز میلاد بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و دهه فجر، با اشاره به رسالت حوزویان، اظهار کرد: همه ما باید پاسدار این دین و مکتبی باشیم که از آسمان بر نبی مکرم اسلام (ص) نازل و وحی شد و اکنون به ما به ارث رسیده است.

وی با بیان اینکه بعد از پیامبر (ص) و ائمه (ع) ادامه کار بر روی دوش علما گذاشته شده است، افزود: امام عصر (عج) در دوران غیبت صغری به‌صورت ویژه عالمانی را انتخاب کرده و آن‌ها را نماینده خویش در اداره امور شیعیان، بیان احکام و تبلیغ و نشر دین قرار دادند و بعد از دوره علمای نائب خاص، این بار را به‌صورت عام بر روی دوش همه علما گذاشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با اشاره به اینکه البته این علما و فقها باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند، گفت: امام عسکری (ع) در حدیثی می‌فرمایند: «و اما من کان من الفقهاء، صائنا لنفسه، حافظه لدینه، مخالفا لهواه، مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه و ذلک لا یکون الا بعض فقهاء الشیعة لا جمیعهم» و تأکید می‌کنند کسی که دارای مقام فقاهت است که خود نگهدار، نگهبان دین، مخالف با هوای نفس و فرمان‌بردار مولا و خداوند متعال است و با داشتن این ویژگی‌ها بر عامه مردم است که از او پیروی کنند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: عالمانی که مهذب، آشنای به دین و شجاع در بیان حقایق باشند جانشینان امام عصر (عج) هستند، علما و طلاب و روحانیانی که برای دین و ائمه (ع) و امام زمان (عج) سربازی می‌کنند تا دین زنده بماند.

وی تصریح کرد: حدود هزار و 200 سال بعد از ائمه و عدم حضور فیزیکی این امامان معصوم در جامعه، علما نگذاشتند چراغ دین خاموش شود و اگرچه قصه علما بالا و پایین زیادی داشته در زمان‌هایی با حکومت‌های ظالمی مواجه شدند که مخالف تبلیغ دین بودند؛ اما علما در همه این مقاطع و پستی و بلندی‌ها مقاوم و مستحکم در صحنه ایستاده و صحنه را خالی نکردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: علمای بزرگ با همه سختی‌ها و زندان رفتن‌ها هیچ‌وقت علم دین را زمین نینداختند و آن را به نسل فعلی رساندند.

وی افزود: خدا را شاکر هستیم که این تلاش‌های علما در زمان امام راحل به ثمر نشست و بالاخره بعد از حدود هزار و 200 سال حکومتی ولایی ایجاد شد که ادامه حکومت نبی مکرم اسلام (ص) و امام علی (ع) است./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات