۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۶۷۳۷۶۸
مدیر حوزه علمیه خراسان تبیین کرد؛

تحول‌آفرینی در حوزه علمیه تکلیف اجتناب‌ناپذیر حوزویان است

تحول‌آفرینی در حوزه علمیه تکلیف اجتناب‌ناپذیر حوزویان است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه تحول در حوزه علمیه شامل سه مرحله نگاه، گفتمان و عمل تحولی است، تحول‌آفرینی را تکلیف اجتناب‌ناپذیر حوزویان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، دوشنبه‌شب در نشست شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات تحولی در حوزه علمیه خراسان، به تبیین الزامات و بایسته‌های تحقق کامل این مهم پرداخت.

وی با بیان اینکه مطالبه به‌حق مقام معظم رهبری ایجاد تحول در حوزه‌های علمیه بوده و هست، افزود: رهبر معظم انقلاب تصریح کرده‌اند که اگر حوزه به خود تکانی نداده و تحول به جلو ایجاد نکند، یا پسرفت کرده و خدای‌ناکرده از بین می‌رود و یا ضعیف و منزوی شده و از قافله جامعه عقب می‌مانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اینکه در این راستا بحث تحول در حوزه علمیه به‌عنوان یک آرمان در سه مرحله دنبال می‌شود، این سه مرحله را شامل نگاه تحولی، گفتمان تحولی و اقدام و عمل دانست.

وی اضافه کرد: نگاه تحولی به این معنا است مجموعه حوزویان شامل اساتید، مدیران و طلاب و سایر روحانیان در وهله نخست نگاه تحولی داشته باشند؛ یعنی به فرموده رهبر معظم انقلاب درزمینهٔ تحول در حوزه علمیه اعتقاد و باور قلبی داشته باشند و بپذیرند که حوزه باید متحول شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح عاملی اظهار کرد: آب راکد فاسد می‌شود؛ یعنی آبی که مایه حیات است در صورت رکود و سکون مضر می‌شود و حوزه علمیه هم در صورت سکون و سکوت نمی‌تواند اثرگذار بوده و نقش خود را ایفا کند.

وی تصریح کرد: نگاه و اعتقاد تحولی باید در بدنه حوزه و روحانیت به وجود بیاید؛ زیرا اعتقاد حرکت ایجاد می‌کند و تا به موضوعی اعتقاد و باور نداشته باشیم هرچند شعار داده و مدعی پیگیری باشیم در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه در مرحله بعد باید گفتمان تحولی داشته باشیم و این موضوع به گفتمان عمومی حوزه و حوزویان بدل شود، خاطرنشان کرد: مرحله سوم تحقق تحول در حوزه علمیه، اقدام و عمل است؛ یعنی حال که قرار است تحول ایجاد شود و نگاه و گفتمان تحولی وجود دارد باید وارد عرصه میدان تحول شده و به سمت اقدام و عمل حرکت کنیم که این خود مفهوم کامل ایمان و اعتقاد به تحول است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه در مسیر حرکت تحولی و تکاملی حوزه علمیه، از نقد تحولی استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: نقد تحولی یعنی حوزه علمیه دو مرحله نخست را گذرانده و در حال اجرای مرحله اقدام و عمل است.

وی در ادامه با اشاره به روند تحولی مناسب و ستودنی حوزه علمیه خراسان در چند سال اخیر، افزود: ارزیابی‌های مختلف نشان‌دهنده آن است که مجموعه حوزه علمیه خراسان حرکت تحولی بسیار خوب، پرشتاب و جهادی را به‌صورت فراگیر و در همه سطوح مدیران، اساتید، طلاب و سایر حوزویان اجرایی کرده و به منصه ظهور رسانده است که این موفقیت ستودنی و قابل‌تقدیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: هر برنامه‌ای که الآن در حوزه علمیه خراسان به‌صورت فراگیر و باکیفیت در حال اجرایی شدن است، وقتی آن‌ها را با گذشته مقایسه می‌کنیم می‌بینیم بسیاری از برنامه‌ها یا اصلاً نبوده و یا اگر هم بوده با این کیفیت اجرایی نمی‌شده است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات