۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۷۳۹۱۵
حجت الاسلام اسماعیل زاده مطرح کرد؛

تأکید آیت الله مازندرانی بر ظهور و بروز شریعت محمدی در مسائل سیاسی

تأکید آیت الله مازندرانی بر ظهور و بروز شریعت محمدی در مسائل سیاسی
مازندران - حجت الاسلام اسماعیل زاده گفت: آیت الله مازندرانی بر ظهور و بروز شریعت محمدی در مسائل سیاسی و اجتماعی تأکید داشت.

حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران با بیان این که روحانیت اصیل شیعه در طول تاریخ همواره از اقتدار و نفوذ بسیاری در جامعه برخوردار بوده است، گفت: حضور مؤثر و تعیین کننده روحانیت شیعه در عرصه های مختلف دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی همواره منشأ آثار و برکات ارزشمندی بوده است.

وی نهضت مشروطه را نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران دانست و با بیان این که نقش روحانیت پیشرو شیعه در نهضت مشروطه ایران کاملاً مشهود است، افزود: این نهضت مهم آغازی بر حرکت های اجتماعی در تاریخ ایران بوده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که نهضت مشروطه واکنشی در برابر ظلم، فسادف فقر و بی عدالتی پادشان زمان و دخالت اربابان آنها در امور داخلی ایران عنوان کرد و بیان داشت: این نهضت مهم با هدایت و رهبری علما و مراجع دینی آغاز و ادامه یافت.

وی در ادامه سخنان خود به نقش مهم و برجسته آیت الله شیخ عبدالله مازندرانی در نهضت مشروطیت اشاره کرد و با بیان این که این روحانی مبارز در دوران نهضت مشروطه مردم را به مبارزه علیه حاکمیت استبدادی آن دوران تشویق می کرد، ادامه داد: تأکید آیت الله عبدالله مازندرانی تأسیس حکومت مشروطه مشروعه بود و همواره بر اصل توجه به دین در تشکیل حکومت تأکید داشت.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با مهم ارزیابی کردن نقش برجسته روحانیت اصیل شیععه در ظلم ستیزی و فراهم کردن بسترهای لازم برای خروش مردم علیه ظلم و استبداد اشاره کرد و گفت: این عالم مبارز با درک صحیح از شرایط آن زمان بر ضرورت ترویج شعائر دینی در عرصه های مهم سیاسی و اجتماعی زمان تأکید داشت. داشت، خاطرنشان کرد: تلاش ها و مجاهدت های عالمان بزرگی همچون آیت الله عبدالله مازندرانی موجب تغییرات مهمی در ساختار قدرت حکومت وقت شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که عالمان دینی به ویژه آیت الله عبدالله مازندرانی نقش پیشرو در نهضت مشروطه داشتند، ادامه داد: تلاش های این عالمان مبارز موجب حضور پررنگ تر روحانیت در عرصه های مهم جامعه به ویژه عرصه سیاسی شد.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با تأکید براین که در نظر عالمانی چون آیت الله عبدالله مازندرانی مشروطه بدون مشروعه بی ارزش بود، خاطرنشان کرد: تلاش ها و مجاهدت های این عالم مازندرانی در دفاع از مشروطه مشروعه موجب شد امور کشور از مسیر شریعت دینی خارج نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که علما و فقهای دینی در طول تاریخ پرچم دار نشر معارف اهل بیت(ع) در جامعه بودند، افزود: به برکت همین تلاش ها امروز اسلام ناب در عرصه جهانی هر روز در حال گسترش و فراگیری است.

معاون حوزه علمیه مازندران بر ضرورت تبیین سیره علمی و عملی شخصیت های اثرگذاری همچون آیت الله عبدالله مازندرانی برای جامعه امروز به ویژه طلاب جوان تأکید کرد و خاطرنشان کرد: باید نام و یاد مخاطر دینی کشور همواره زنده و پویا بماند و سیره عملی آنها بزرگواران چراغ هدایت جامعه اسلامی قرار گیرد./950/

ارسال نظرات