۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۷۴۰۶۰
در همایش "انقلاب اسلامی، سیره فاطمی و منزلت زن" در کراچی تاکید شد؛

زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش عمدہ ای را ایفا کردند

زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش عمدہ ای را ایفا کردند
همایش "انقلاب اسلامی، سیره فاطمی و منزلت زن" و جشن ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) به مناسبت چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در کراچی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، همایش "انقلاب اسلامی، سیره فاطمی و منزلت زن" و جشن ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) به مناسبت چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با سخنرانی مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی، رئیس حوزه علمیه جامعه الزهرا(س) کراچی و با حضور بانوان فرهیخته و سرشناس دینی فرهنگی، استادان و طلاب محترم حوزه های علمیه بانوان در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران درکراچی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن واجرای سرود به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی توسط دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران درکراچی آغاز شد.

زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش عمدہ ای را ایفا کردہ اند

در این همایش بهرام کیان مسئول نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درسخنانی اظهار داشت: حقوق خانواده در اسلام، بر پایه ی محبت بنا شده است و خداوند متعال جایگاه ویژه ای را در خانواده برای زن قائل شده است.زن، بنیان اصلی خانواده و مرکز آموزش محبت، ایثار و عطوفت به همگان است و زن ایرانی به برکت انقلاب و بهره مندی از سیره حضرت زهرا ( س ) به عنوان اسوه و الگوی زن در خانواده و جامعه، در مقایسه با وضعیت زن در جهان امروز، بهترین موقعیت را در حرمت گذاری به حدود و حقوقش دارد و واقعیت های افتخار آمیزی چون مشارکت های بی نظیر سیاسی و اجتماعی زن پس از پیروزی انقلاب اسلامی موید و گواه آن است.

وی در ادامه افزود: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، حرکت زنان و نهضت موثر آنان را در میدان های مختلف فرهنگی، سیاسی و علمی به عنوان یکی از بهترین شاخص های انقلاب عظیم اسلامی اعلام داشته، و بسیاری از شکوفایی جامعه را در پرتو حرکت خردمندانه و هوشیارانه ی زنان جامعه ی اسلامی معرفی می کند.

زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش عمدہ ای را ایفا کردہ اند

کیان در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: امام خمینی، معمار انقلاب اسلامی ایران، زن را یک انسان و مربی بزرگ معرفی کرده و در معرفی بعد انسانی زن فرموده اند: « قرآن کریم انسان ساز است و زنها نیز انسان ساز... اگر زن های انسان ساز از ملتهـا گرفته بشود، ملتهـا بـه شکست و انحطاط مبدل خواهند شد.» ایشان نقش زن در تاریخ اسلام را نیز بسیار پررنگ دانسته اند: «تاریخ اسلام گواه احترامات بی حد رسول خدا (ص) بـه ایـن مولود شریف است تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست.»

مسئول نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درکراچی تصریح کرد: حضرت امام زن را همانند مردان دانسته؛ ازاین رو بـه آنان تکلیف می کنند که باید در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و... با قدرت تلاش کنند: «شماها در تحصیل کوشش کنید که براى فضایل اخلاقى، بر فضایل اعمالى مجهز شوید. شما براى آتیه مملکت ما جوانان نیرومند تربیت کنید. ُ در بعـد اجتماعی شما باید در همه صحنه ها و میدان ها آن قدرى که اسلام اجازه داده، وارد باشید. در بعد سیاسی همانطورى که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند،زن ها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند. در بعد فرهنگی این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانم ها همان طورى که آقایان مشغول هستند، همان طورى که مردها در جبهه علمى و فرهنگى مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید»

وی در ادامه تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در طول40 سال اخیر، در دیدارهای مختلفی که با اقشار مختلف جامعه به ویژه بانوان داشته اند، بارها درباره شخصیت زن و فضیلت مقام او صحبت کرده اند که برای نمونه فقط بـه یکی از سخنان ایشان اشاره می کنم: «در حقوق اجتماعی، فرقی بین زن و مرد نیست. در حقوق شخصی و فردی، بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد. در چند مساله ِ اختصاصى شخصی امتیازاتی به زن داده شده است، در چند مسأله امتیازاتی به مرد داده شده؛ آن هم بر اساس اقتضای طبیعت زن و مرد؛ این اسلام است؛ متین ترین، منطقی ترین، عملی ترین قوانین و حدود و مرزهائی کـه ممکن است انسان در زمینه مساله جنسیت فرض کند.»

 

زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش عمدہ ای را ایفا کردہ اند

در پایان مسئول خانه فرهنگ بخشی از آمارهای پس از انقلاب اسلامی ایران اسلامی مربوط به حوزه های مختلف فعالیت بانوان و رشد جایگاه بانوان در ایران اسلامی را ارایه نمود.

در ادامه مراسم، خانم فاضلی رئیس جامعه الزهرا(س) در سخنانی به عنوان بهترین نمونه و برجسته ترین الگو برای بانوان سراسر جهان بویژه بانوان مسلمان گفت: قرآن کریم، رسول گرامی اسلام(ص) را الگوی شایسته و اسوه ی حسنه ی مؤمنان معرفی کرده است، در این الگوگیری فرقی میان زن و مرد نیست، اما به دلیل خُلق و خوی و مسئولیت های خاص زنانه، لازم است زنان از جنس خود هم، الگویی داشته باشند تا از نظر پذیرش الگو و روشن شدن مصادیق اسوه پذیری، به راه و رسم و سیره ی اخلاقی و خانوادگی او اقتدا کنند.

وی در ادامه افزود: این الگو کسی جز فاطمه زهرا (س) نمی توانست باشد آنچنان که پیامبر(ص) خود در سخنانش، فاطمه(س) را از وجود خود می داند و بارها در جمع مؤمنین می فرماید: فاطمه(س) پاره ی تن من است. وجود فاطمه(س) از وجود رسول خدا(ص) جدا نیست و سیره ی او جلوه ی دیگری از سیره ی پیامبر است، پس فاطمه(س)، ادامه ی راه و سیره ی رسول خدا(ص) در همه ی زمینه هاست از جمله بندگی خدا، تقوا و عبادت، حجاب و عفاف و...، اما آنچه در زندگی کوتاه حضرت، برای اسوه پذیری خاص زنان از ایشان بیشتر مبتلور شده است سیره ی حضرت، در عرصه ی خانواده و همسرداری و تربیت فرزندان است.

زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش عمدہ ای را ایفا کردہ اند

برنامه های دیگری نیز همچون اجرای نمایشنامه ، سرود و مسابقه در این همایش و جشن میلاد برگزار شد.گروهی از طلاب جامعه الزهرا(س) نمایشنامه "بانوان دلیر قبیله همدان در دربار معاویه" را اجرا کردند که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

محتوای این نمایشنامه درباره اهمیت بصیرت سیاسی مذهبی و اخلاقی و صبر و استقامت بانوان در پیشرفت جامعه بشری سالم بود که نقش بانوان همدان در بیداری اسلامی در عصر استبداد بنی امیه و همچنین وظایف دینی اجتماعی بانوان مسلمان در تربیت خانواده و جامعه را روایت می کرد.

ازدیگر برنامه های مراسم ارایه پرسش ها راجع به سیره مبارک حضرت فاطمه زهرا(س)، انقلاب اسلامی ایران و موضوعات دیگر اسلامی و اهدای جوایزه به پاسخ دهندگان بود.

در بین سخنرانی ها و اجرای نعت و سرود در مراحل مختلف برنامه سوال هایی از حضار پرسیده و جوایزی به برندگان اهدا شد./۹۸۸/

ارسال نظرات