۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۶۷۴۲۲۲

ساخت ۳۰ واحد مسکن مددجویی عشایری در چهارمحال و بختیاری

ساخت ۳۰ واحد مسکن مددجویی عشایری در چهارمحال و بختیاری
چهارمحال و بختیاری - ایزدی با اشاره به توزیع بیش از ۴۸ سری جهیزیه بین نوعروسان عشایر، گفت: در سال ۹۸ و ۹۹، بیش از ۳۰ واحد مسکن مددجویان در مناطق عشایری ساخته شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در چهارمحال و بختیاری، علی‌اصغر ایزدی اظهار داشت: سپاه ناحیه عشایری در راستای اجرای کنگره ملی 10 هزار شهید جامعه عشایری کشور با شعار محوری "ده هزار شهید، ده هزار خدمت" به ازای خون پاک یک شهید یک خدمت انجام می‌دهد. سپاه ناحیه استان چهارمحال و بختیاری هم در اجرای این برنامه با سه رویکرد فرهنگی، محرومیت‌زدایی، خدمات رسانی بهداشتی درمانی و وحدت اقوام اقدامات بسیار ارزنده‌ای را انجام داده است.

فرمانده سپاه ناحیه عشایری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در زمینه فرهنگی، ادامه داد: در بخش فرهنگی به دنبال ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به برگزاری برنامه آبروی محله پرداخته شد.

ایزدی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های بصیرتی با موضوع تبیین گفتمان ولایت به عنوان گفتمان برتر در دستور کار بود که بیش از صد نشست روشنگری و بصیرت افزایی در مناطق عشایری از ابتدای سال تاکنون اجرا شده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها و بازی‌های بومی محلی، تصریح کرد: سال گذشته با حضور گسترده عشایر در منطقه چغاخور در شهرستان بروجن این جشنواره انجام شد اما امسال با توجه به کرونا این جشنواره در فضای مجازی صورت گرفت که مرحله دوم این جشنواره هم در دهه فجر صورت می‌گیرد.

فرمانده سپاه ناحیه عشایری چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی سبک ایرانی اسلامی در کل مناطق عشایری، عنوان داشت: این کارگاه‌ بسیار مورد توجه و استقبال عشایر واقع شد، غنی‌ترین فرهنگ و سبک زندگی در مناطق عشایری می‌باشد که این برنامه در راستای تقویت سنت‌های خوب عشایر است.

ایزدی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آشنایی با آسیب‌های اجتماعی از جمله فضای مجازی، اعتیاد و ...، بیان داشت: اجرای این کارگاه‌ها در فضای مجازی و حقیقی در دستور کار است، برگزاری اردوهای فرهنگی و تربیتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفت.

وی با اشاره به برگزاری جلسات حلقه‌های صالحین، اظهار داشت: این جلسات به صورت هفتگی در فضای مجازی و حقیقی انجام می‌شود و سرکشی از خانواده محترم و معزز شهدا در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهدا از دیگر برنامه‌های فرهنگی است که از ابتدای سال تا کنون با بیش از 70 درصد خانواده‌های محترم شهدا را در مناطق عشایری دیدار داشته‌ایم.

ایزدی گفت: اعزام مبلغ به مناطق عشایری خصوصا در مناسبت‌های محرم و صفر و تهیه و توزیع سیستم اذان‌گو در مناطق عشایری صورت گرفت. در بخش محرومیت‌زدایی و خدمات رسانی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور سپاه ناحیه عشایری همگام با سایر اقشار جامعه در مبارزه با این ویروس در بخش امدادی بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و ... اقداماتی صورت گرفت.

وی با اشاره به اقدامات در بخش محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی در مناطق عشایری، افزود: مسکن مددجویان در دستور کار قرار گرفت و با همکاری کمیته امداد، سازمان بسیج سازندگی و سپاه ناحیه عشایری در سال 98 و 99، بیش از 30 واحد مسکن مددجویان در مناطق عشایری ساخته شد و در ایام دهه فجر ده مسکن دیگر تقدیم خانواده‌های عشایر می‌شود.

فرمانده سپاه ناحیه عشایری چهارمحال و بختیاری با اشاره به توزیع بیش از 48 سری جهیزیه بین نوعروسان، خاطرنشان کرد: ایجاد مجموعه خیرین عشایری یک کار نو و جدیدی است که خدمات خوبی به عشایر دارند، اعزام گروه‌های جهادی در قالب اردوهای یک روزه، سه روزه و 7 روزه که در زمینه امدادی بهداشتی، درو و برداشت محصولات، ساخت خانه محرومین، آب رسانی و ... کمک کردند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی برای عشایر، گفت: با آموزش بهره‌وری دام، صنایع دستی و ‌... تلاش برای کمک به اقتصاد عشایر داشتیم، بیش از 20 آبشخور احشام مرمت و بازسازی شد.

ایزدی افزود: در مناطق عشایری قبلا آبشخورهایی تامین شده بود و با توجه به بارش‌ها و گذشت زمان محل آب خوردن احشام عشایر دچار آسیب جدی شده بود که اینکار انجام شد و همچنان در دستور کار است.

وی بیان داشت: بیش از هفت هزار بسته آموزشی، لوازم التحریر، کیف و کتاب و ... در کل مناطق عشایری با کمک خیرین توزیع شد، همچنین 250 بخاری گازی، هیتر، آبگرمکن، پتو و ... صورت گرفت.

ایزدی با اشاره به ساخت و مرمت کانال‌های آبرسانی در مناطق عشایری خصوصا منطقه صمصامی، خاطرنشان کرد: بیش از 470 هکتار از اراضی و باغات مناطق عشایری از آب بهره بیشتری می‌برند.

فرمانده سپاه ناحیه عشایری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ساخت خانه عالم، حمام و سرویس‌های بهداشتی، در مناطق عشایری گفت: توزیع آرد در مناطق صعب‌العبور، توزیع لوازم خانگی از جمله بیش از 20 تلویزیون و یخچال، 40 تخته فرش و 1600 موکت در بین خانواده‌های نیازمند با نام شهدا انجام شد.

ایزدی خاطرنشان کرد: گازکشی مساجد، توزیع بیش از 40 هزار لباس گرم و کفش با کمک خیرین، ایجاد 44 صندوق‌ قرض‌الحسنه در پایگاه‌های بسیج عشایری و دو تعاون در این مناطق از جمله کارها در رفع محرومیت‌زدایی بود.

وی با اشاره به بخش خدمات رسانی بیان کرد: با توجه به اینکه عشایر دور از شهر هستند می‌طلبد جدی‌تر وارد بحث سلامت این عزیزان شویم، کل مناطق عشایری از شیوع ویروس کرونا به صورت مکانیزه و با کمک مردم سم پاشی شد و یک عزم جدی پیش آمد.

ایزدی با اشاره به اجرای طرح شهید رهنمون، تصریح کرد: این طرح ویزیت و داروی رایگان است که در چندین مرحله در کل مناطق عشایری انجام شد با توجه به اینکه امکان حضور آنها در شهر محدود است که به بیش از 6 هزار نفر در این طرح ویزیت و دارو داده شد.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: هر خانه یک پایگاه سلامت که با کمک مراکز بهداشتی درمانی، شهرداری و بخشداری و ... در بخش غربالگری و بسته‌های معیشتی با قدرت صورت می‌گیرد و کمترین آسیب در این زمینه را عشایر دیدند.

فرمانده سپاه ناحیه عشایری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: ارائه خدمات دامپزشکی در مناطق عشایری جهت واکسیناسیون احشام که پنج اکیپ در این مناطق اعزام شد، کمک به ساخت مساجد، پرداخت هزینه درمانی سه بیمار چشمی بی‌بضاعت که دختر 5ساله، 7 ساله و 9 ساله مشکل بینایی داشتند که با همراهی‌ها درمان صورت گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جشنواره مالک اشتر یکی از پایگاه‌های سپاه عشایری به عنوان یک گروه جهادی برتر در سطح کشور نمونه شد و ناحیه مقاومت هم به عنوان موفق‌ترین رده در سطح کشور معرفی شد.

ارسال نظرات