۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۷۴۵۷۶
نویسندگان لبنانی:

ایران با وجود توطئه‌ها مسیر عدالت خواهی را ادامه می‌دهد

ایران با وجود توطئه‌ها مسیر عدالت خواهی را ادامه می‌دهد
شماری از نویسندگان لبنانی که تاکنون آثار متعددی را درباره انقلاب اسلامی تالیف و منتشر کرده اند، چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد؛ از شماری از نویسندگان و پژوهشگران لبنان که آثاری پیرامون جمهوری اسلامی ایران تألیف نموده اند، تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم که با حضور حدود پنجاه تن از شخصیت ها، نویسندگان و پژوهشگران بنام لبنانی و با رعایت پروتکل های بهداشتی در مرکز فرهنگی امام خمینی در بیروت برگزار شد؛ از آقایان جوزف عون، آندره الحاج، دکتر جمال واکیم،فؤاد خشیش، خانم دکتر دلال عباس، شهید دکتر فتحی شقاقی، دکتر محسن صالح، هادی قبیسی، دکتر عدنان منصور و دکتر طراد حماده، تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم "آندره الحاج" رهبر ارکستر سمفونی ملی لبنان، به دلیل رهبری ارکستر سمفونی ملی ایران در اجرای قطعه ای با عنوان"بیروت درد تو درد من است"، گفت: من با ارکستر سمفونی های بسیاری در جهان ارتباط داشته ام، اما باید بگویم از زیباترین روزهای عمرم حضورم در تهران و دیدار با شخصیت های هنری و بسیار حرفه ای آنجا بود و باید بگویم هیچ کشوری چنین اقدامی در ابراز همدردی با ملت لبنان انجام نداده است.

دکتر جمال واکیم، نویسنده مسیحی و استاد روابط بین الملل دانشگاه لبنان و مولف کتاب "‌ایران و جایگاه ژئو سیاسی" گفت: این کتاب از هشت سال پیش نوشتنش آغاز شد اما به تازگی پایان یافت و منتشر شده است.وی این اثر را مایه افتخار خود دانست.

دکتر "فؤاد خشیش" نویسنده شیعی در مرکز مطالعات «باحث» و استاد رسانه در دانشگاه لبنان، با دریافت تقدیر نامه اش به دلیل کار مشترکش با جمال واکیم، گفت: ایران همانند گذشته، در آینده نیز پیروز میدان خواهد بود.

خانم دکتر دلال عباس، استاد بازنشسته دانشگاه لبنان، و ایران شناس برجسته لبنانی، که در خدمت به آموزش زبان فارسی و ترجمه متون فارسی به عربی تلاش بسیار زیاد نموده و آثار مهمی را برجای گذاشته، ضمن بیان خاطراتش در دوران پیش از انقلاب در تهران که فاصله طبقاتی و اقتصادی شمال و جنوب تهران را غیر قابل توصیف دانست گفت: ایران پس از پیروزی انقلاب به کشوری پیشرفته تبدیل شده است و از هیمنه صهیونیست ها خارج، و الگویی برای دیگر کشورها درآمده است.

دکتر محسن صالح، استاد دانشگاه لبنان، پژوهشگر مسائل منطقه و فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا، که آخرین اثر وی، کتابی در معرفی ویژگی های منحصر به فرد سردار سلیمانی با عنوان "قاهر آمریکا"(شکست دهنده آمریکا) است، گفت: به ملت ایران و جانفشانی هایش درود می فرستم که به رغم تمام تحریم ها و تبلیغات رسانه ای منفی و مشکلات موجود، همچنان مسیر کشور را در راه پیشرفت ادامه می دهید و امیدوارم ایران، تمدنی بسازد که جبران تاریخ به استضعاف کشیده محرومان باشد.

در ادامه از تلاش های شهید ارجمند فلسطینی دکتر "فتحی شقاقی" تقدیر به عمل آمد و تقدیرنامه اش تقدیم نماینده جنبش جهاد اسلامی "احسان عطایا" در لبنان شد، وی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران عمق راهبردی دیگر پیروزی ها بر ضد استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بود و امام توانست با موفقیت های بدست آمده در برابر قدرتمندترین کشورهای دنیا یعنی آمریکا بایستد و از تمام جنبش های آزادی خواه حمایت کند و باید گفت ایران ستون فقرات محور مقاومت و آزادی فلسطین را تشکیل می دهد.

"هادی قبیسی" پژوهشگر مسائل سیاسی و رسانه ای، مشاور و معاون دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی، نفر بعدی بود که به دلیل اثرش با عنوان« امام خمینی، چالش معرفت زمانی و حضوری» مورد تقدیر قرار گرفت، وی گفت: ما در سایه انقلاب اسلامی ایران پرورش یافتیم و با شخصیت برجسته امام خمینی از همان آغاز آشنا شدیم و تعلق خاطر پیدا کردیم، اما باید بگویم تاکنون بر روی شخصیت امام خمینی به صورت علمی کار دقیق صورت نگرفته که امیدوارم کتابم مقدمه ای برای آن باشد.

دکتر عدنان منصور، وزیر خارجه پیشین و نیز سفیر اسبق لبنان در ایران که به دلیل نوشتن کتابی با عنوان "ایران: الدولة والثورة وآیات الله"(ایران، کشور، انقلاب و آیت الله) مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: ملت ایران سختی های بسیاری را از استبداد و استعمار دید و امام خمینی تجلی تمام آمال و آرزوهای یک ملت بود که آن را محقق کرد، ایران بر پایه حق، عدالت، مساوات و مقابله با استبداد و تفرقه و به رغم جنگ تحمیلی و محاصره اقتصادی، مسیر خود را به سمت پیشرفت و رشد و توسعه ادامه داد و از همان آغاز سیاست نه شرقی و نه غربی را سرلوحه روابط خارجی خود قرار داد و در برابر قدرت های بزرگ و تجاور اسرائیل در منطقه ایستاد و همچنان بر پایه همان اصول اولیه ایستاده و مسیرش را به سمت پیشرفت ادامه می دهد.

دکتر عباس خامه یار رایزنی فرهنگی کشورمان نیز در این مراسم با اشاره به این که امام خمینی بار دیگر هویت دینی را به جامعه بازگرداند تا زندگی بشریت روح الهی به خود بگیرد، گفت: امام به خوبی درک کرده بودند که اسلام می تواند تمام نیازهای زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را تأمین کند و پیاده کردن آن در نهایت باعث گردید تا غرب احساس خطر کند و ایران هراسی و اسلام هراسی را ترویج کند و با اقدام های تروریستی مفهوم دیگری از اسلام را در اذهان عمومی مردم جهان معرفی کند.

وی افزود: ما در شرایط کنونی جهان، نیازمند حکومتی بر پایه عقیده و ایمان هستیم و امام خمینی و شاگردان مکتبش منادی بازگشت به خویشتن و معرفت اسلام حقیقی بودند و منتقد غرب و غربزدگی شرق و وابستگی به خارجی بودند.

خامه یار در پایان گفت: هم اکنون با گذشت بیش از چهار دهه ثمرات این انقلاب را در منطقه و جهان مشاهده می کنیم و ایران تبدیل به قدرتی صنعتی و علمی شده است. که دیگران روی آن حساب باز می کنند و باعث نگرانی قدرت های مستکبر شده است.

خانم دکتر خزعلی، استاد دانشگاه الزهرا و خواهر شهید حسین خزعلی از شهدای پیشگام نهضت امام خمینی نیز در سخنانی، به جایگاه زن در دیدگاه امام خمینی و انقلاب اسلامی پرداخت و نقش زنان ایرانی را در انقلاب اسلامی و دستاوردهای آنان را در دوران جمهوری اسلامی برشمرد.

در ادامه فیلم کوتاهی از دستاوردهای انقلاب اسلامی با ارائه آمار های بین المللی پخش و سپس شاعر مشهور مسیحی "ژوزف عون" سروده هایش را درباره انقلاب اسلامی و امام خمینی قرائت نمود. وی در قالب شعر، خاطرات شعرخوانی اش را محضر مقام معظم رهبری بیان داشت و آن را یکی از زیباترین رویدادهای زندگی اش توصیف کرد.

سپس قطعه موسیقایی ارکستر سمفونی ملی کشورمان با نام "بیروت درد تو درد من است" با رهبری آندره الحاج که در ابراز همدردی با ملت لبنان پس از انفجار بندر تولید شد، پخش و سپس دکلمه ای توسط دانش آموز ایرانی مقیم لبنان به دو زبان فارسی و عربی قرائت شد./۹۸۸/

منبع: ایرنا

ارسال نظرات