۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۶۷۴۵۹۶

میدان انقلاب

میدان انقلاب
کتاب دوطرفه «میدان انقلاب» برای آشنایی رخدادها و افتخارات انقلاب اسلامی از سوی کتاب جمکران زیر چاپ رفت.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران کتاب داستانی تحلیلی «میدان انقلاب» نوشته حجت‌الاسلام سید محمد مهاجرانی را روانه بازار نشر کرده است.

لزوم معرفی به روز شده از انقلاب اسلامی، رخدادها و افتخارات آن به نسل‌های بعدی، تولید کتب مختلف در این زمینه را تبیین می‌کند. انتشارات کتاب جمکران جدیدترین اثر خود با این نگاه را زیر چاپ برد.

کتاب از زبان نوجوانی در سال ۵۷ شروع شده که درگیر انقلاب می‌شود و در سال ۹۷ پدر یک خانواده است. وی به خاطر پروژه درسی فرزندش باید ۴۰ سال گذشته را مروز کند. اثر سبک و ساختار خاص و بدیعی دارد، دو عنوان و دو کتاب در این مجلد جمع شده است: کتابی دوطرفه است، از یک سمت کتاب با عنوان «میدان انقلاب، بهمن ۵۷» به ۵۰ موضوع و وقایع ایام پایانی انقلاب ۵۷ اشاره دارد. از سمت دیگر کتاب با اسم «میدان انقلاب، بهمن ۹۷» در قالب ۵۰ مطلب، به رخدادها و دستاوردهای انقلاب تا بهمن ۹۷ اشاره شده است.

ساختار کتاب

در فهرست کتاب عناوینی همچون جشن‌های شاهانه، ایرانِ شاه پانزده خرداد، دو قیام در قم، تبریز برمی‌خیزد، کاخ‌نشین آواره و... و در طرف دوم اثر: ایران مدرسه شد، کودتای نوژه، پرواز پرستوها، گرگ‌های رنگارنگ و... به چشم می‌خورد.

ویژگی اثر

خصوصیت کتاب را می‌توان در داشتن تصویر متناسب با داستان دانست که خواننده نوجوان را بیشتر با حال و هوای آن روزهای انقلاب آشنا می‌کند. انقلابی که در تشکیل داشتن سهیم نبوده و هیچ تصور و تصویری از آن در ذهن ندارد.

کوتاه گویی و رسا بودن مطالب را می توان از دیگر ویژگی کتاب دانست که داستان‌های بلند از حوصله نسل نوجوان امروزی خارج است.

دو برش از کتاب

برش اول

در صفحه ۱۹ کتاب درباره چگونگی شکل گرفتن واقعه «پانزده خرداد» چنین می‌خوانیم:

می‌پرسم مردم قم آن شب چه کار کردند؟ اصلاً متوجه شدند؟ پدرم می‌گوید: همان شب حاج‌آقا مصطفی پسر بزرگ امام توی کوچه آمد و فریاد زد: «مردم! خمینی را گرفتند». با فریادهای پیاپی او، همسایه‌ها با خبر شدند و کوچه غوغا شد. و بعد این خبر، مثل تندباد در شهر پیچید و قم سراپا جوش‌وخروش شده هنوز آفتاب طلوع نکرده بود که جلوی خانه امام پر از جمعیت شد. همه غمگین و خشمگین بودند موج جمعیت همراه با حاج‌آقا مصطفی به سوی حرم حرکت کردند؛ همه یک‌صدا فریاد می‌زدند: «یا مرگ یا خمینی». مأموران شاه، وحشت زده و شتاب زده با تانک و نفربر دورتادور حرم را محاصره کردند. همین که مردم از حرم خارج شدند، فرمان آتش صادر شد و بعد، رگبار مسلسل و باران گلوله! مردم بی‌گناه مثل خوشه‌های سبز، درو شدند و مثل شقایق‌های سرخ بر زمین ریختند. بوی گل‌های پرپر، خیابان را پر کرد؟ پدرم سکوت می‌کند. تاریخ تلخ ایران، قلبش را به درد آورده است. می‌گوید: البته قیام پانزده خرداد فقط در قم نبود. در تهران خودمان هم خیلی‌ها به خیابان‌ها ریختند و فریاد زدند: «مرگ بر شاه». در اینجا نیز مأموران در برابر مردم صف کشیدند، و با رگبار گلوله، گل‌ها را نشانه گرفتند؟

برش دوم

نویسنده در بخش دیگری از کتاب و در صفحه ۴۹ خواننده را به خواندن داستانی کوتاه درباره ماهواره امید به عنوان «پرستوی امید» مهمان می‌کند و چنین می‌آورد:

کتاب «ما توانستیم» را خواندم! چه کتابی! خیلی زیباست! هرچه بخوانی سیر نمی‌شوی. چه موفقیت‌های بزرگی! باورم نمی‌شود. بیشترشان را نمی‌دانستم! پدرم سرش را با ناراحتی تکان می‌دهد و می‌گوید: این همه پیشرفت کرده‌ایم. اما حیف که درباره پیشرفت‌هایمان اطلاع‌رسانی کافی نکرده‌ایم. خیلی از مردم عزیز ما، کودکان، نوجوانان و حتی بعضی از جوان‌های ما از پیشرفت‌های کشور خودشان بی‌خبرند؟ می‌گویم: مثلاً ساخت «ماهواره امید» خیلی موفقیت بزرگی است آن هم یازده سال پیش پدرم می‌گوید: آره! افتخار بزرگی بود. دهه فجر سال ۸۷ پرتاب شد. ۸۲ روز در فضا بود و مأموریتش را انجام داد. ایران با ساخت «ماهواره امید» قدرت علمی‌اش را به رخ دنیا کشید! و مردم هم با دیدن «ماهواره امید»، امیدشان به پیشرفت چند برابر شد چون فقط کشورهای بسیار پیشرفته می‌توانند ماهواره بسازند و به فضا پرتاب کنند. دشمنان ما این کار را یک شاهکار نامیدند. آمریکای جنایتکار هم که از حسودی داشت می‌ترکید با دیدن «ماهواره امید» به کلی ناامید شد!

موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران کتاب داستانی تحلیلی «میدان انقلاب» نوشته حجت‌الاسلام سید محمد مهاجرانی را در 110 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 40000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس حاصل نمایند./826/

ارسال نظرات