۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۷۴۶۸۳
دین و زیست مجازی (6)؛

پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات خلاف واقع در فضای مجازی

پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات خلاف واقع در فضای مجازی
مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور درخصوص الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع در فضای مجازی ابلاغ شد.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، گسترش رسانه‏‌های ارتباطی نوین به ویژه پیام‏ رسان‏‌های اجتماعی، افزایش جریان تولید و انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای خبری در فضای مجازی با دامنه تاثیر بسیار را به همراه داشته که این مهم زمینه مشارکت شهروندان در تولید و انتشار آسان و ارزان محتوای خبری را فراهم کرده است.
 
در همین راستا نشر و بازنشر وسیع و سریع اطلاعات، اخبار و محتوای خبری تحریف شده و خلاف‏ واقع که عموماً با هدف ضربه به حیثیت اشخاص، آسیب به امنیت روانی، عوام‏ فریبی، بی ‏اعتبارسازی نهاد‌ها وگزارش‌های رسمی، ایجاد ترس و وحشت عمومی، برهم زدن آرامش اجتماعی، تضعیف انسجام ملی و تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات‏ صورت می‏ گیرد، نیز تسهیل شده و مدیریت شرایط خاص نظیر وقوع بیماری‌های فراگیر، بلایای طبیعی یا رویداد‌های مهم سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی را با چالش مواجه کرده است.

برهمین اساس شورای عالی فضای مجازی کشور نسبت به تصویب و ابلاغ الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی اقدام کرده است.

بنابر مواد این مصوبه، قوه قضاییه با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسبت به ارایه لایحه قضایی مقابله با اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع با پوشش همه ابعاد اقدام کرده و هیئت‏ نظارت بر مطبوعات درگاه‏های نشر داخلی را مطابق با شرایط مندرج در قانون مطبوعات به عنوان نشریه الکترونیک محسوب و شیوه‏ نامه جدید نظارت بر تخلفات ناشی از اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف ‏واقع را در چارچوب قانون و آیین ‏نامه ‏های موجود تهیه و به اجرا درخواهند آورد.

همچنین براساس این مصوبه سازمان صدا و سیما برای آگاه سازی افکاری عمومی، ارتقای تاب آوری اجتماعی و کاهش میزان اثرگذاری و وزارت امورخارجه با بهره گیری از ظرفیت‏‌های حقوقی و دیپلماتیک، برای مقابله با موارد ارجاعی از سوی دستگاه‏های مسئول در خصوص عملیات سازمان یافته انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف ‏واقع علیه منافع و امنیت ملی با منشا خارجی اقدام خواهند کرد.

گفتنی است؛ در این مصوبه برای سکو‌های نشر و درگاه‌های نشر جهت مواجهه با پیامد‌های اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‏ واقع وظایفی مقرر شده است.
ارسال نظرات