۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۶۷۴۷۴۳
دین و زیست مجازی(5)؛

ایجاد فضای امن، وظیفه حاکمیت و مسئولین

ایجاد فضای امن، وظیفه حاکمیت و مسئولین
حجت الاسلام قنادی گفت: باید به دور از آسیب ها، زیرساخت ها برای فضای امن ایجاد گردد، و این کار وظیفه حاکمیت و مسولین مربوطه است.

حجت الاسلام صالح قنادی مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا با اشاره به اهمیت زیست مومنانه در فضای مجازی گفت: در خصوص زیست مومنانه، نکته مهم این است که، موضوع لذت در زندگی از نگاه دینی جانمایی مناسبی داشته باشد.با یک نگاه واقع بینانه برای لذت تحلیل داشته باشیم،  طبیعی است که هر انسانی در زندگی به دنبال لذت و بهره مندی بیشتراست.  دین و زندگی مومنانه گستره لذت را جهت‌دار و معنادار می‌کند.

مدرس حوزه علمیه قم ابراز داشت: وقتی می گوییم زندگی مومنانه تصوری پیش می آید که انسان ها باید از لذت های زندگی چشم بپوشند اما با این نگاه می‌خواهیم تاکید می‌کنیم که لذت ها هدفمند تعریف می‌شود دینداری ما و زندگی ما تحمیلی نخواهد بود بلکه برای موفقیت های بیشتر خواهد بود. باید با این  نگاه به زندگی مومنانه نظر بیندازیم.

وی با اشاره به چگونگی دست یابی به زندگی مومنانه در فضای حقیقی و مجازی افزود: در عصر کنونی، فضای مجازی و حقیقی در واقع چیز می باشند و این دو قابل انفکاک نیستند؛  باید در این فضا به حریم ها و دوری از حرام ها توجه کنیم، باید مواظب شایعه پراکنی ها و دروغ پردازی ها در فضای مجازی باشیم.

حجت السلام قنادی با اشاره به اینکه دو رکن زیست مومنانه خانواده محوری و مسجد محوری است گفت: اگر ما بتوانیم اعضای خانواده را خانواده محور و مسجد محور تربیت کنیم در هر موقعیتی قرار بگیرند می‌توانند حریم‌ها و حرام ها را رعایت کنند.  خداوند در آیه ۷۴فرقان می فرمایند: «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» از خدا می خواهیم در چارچوب خانواده موقعیتی پیدا شود که مایه افتخار ما باشند و برای متقین الگو قرار بگیرند.

 وی به اهمیت زیست مومنانه اشاره کرد و گفت: زیست مومنانه با لذت، آراستگی ها و موقعیتها به صورت پایدار قرین است.

 مدرس حوزه علمیه قم افزود: فضای مجازی شمشیر دو لبه است رهبری به این مضمون فرمودند:  فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید، البته ما باید مسجد محوری و خانواده محوری را در این فضا قرار دهیم.

حجت الاسلام قنادی بیان کرد: باید به دور از آسیب ها زیرساخت ها برای فضای امن ایجاد گردد، و این کار وظیفه حاکمیت و مسولین مربوطه می باشد و از طرفی بُعد نظارتی خانواده نیز در فضای مجازی مهم می باشد.

وی بیان کرد: باید نرم افزارهای داخلی تقویت گردد؛ اگر از نرم‌افزارهای داخلی استفاده و این کار الزامی شود قطعاً در پایین آوردن فساد در شبکه های اجتماعی کمک شایانی خواهد کرد.

ارسال نظرات