۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۷۵۰۲۲

کتاب دیدگاه‌های دینانی درباره سهروردی منتشر شد

کتاب دیدگاه‌های دینانی درباره سهروردی منتشر شد
کتاب «اندیشه سهروردی؛ دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین دینانی» توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «اندیشه سهروردی؛ دیدگاه‌های فلسفی استاد غلامحسین دینانی» با تحقیق و تدوین اسماعیل منصوری لاریجانی به‌تازگی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از آثاری است که از مکتوب‌کردن گفتگوهای لاریجانی و غلامحسین دینانی در برنامه تلویزیونی «معرفت» حاصل شده است.

شهاب‌الدین یحیی‌بن حبش‌بن امیرک سهروردی در ۵۴۹ ه.ق در قریه سهرورد، نزدیک زنجان، متولد شد. سهرورد، روستایی است که در قدیم مسکن کشاورزان دانشمند بود و سکنه آن روستا یه علم و دانش علاقه داشتند و با این‌که زراعت می‌کردند، فرزندان خود را به مکتب می‌فرستادند تا درس بخوانند. پدرش شهاب‌الدین پس از اینکه خواندن و نوشتن آموخت، او را به مراغه که آن‌زمان از شهرهای بزرگ بود و چند سال بعد از آن تاریخ، خواجه نصیرالدین طوسی زیج معروف مراغه را به دستور هلاکوخان در آن ساخت، فرستاد.

سهروردی مقدمات علوم را در مراغه، نزد مجدالدین جیلی، فراگرفت و پس از آن، عازم اصفهان شد. در آن زمان، در اصفهان دانشمندی به نام ظهیرالدین قاری تدریس می‌کرد. شهاب‌الدین سهروردی همه علوم آن زمان را نزد وی فراگرفت و در شانزده سالگی از تحصیل علم و تلمذ نزد استادان بی‌نیاز شد. شهاب‌الدین سهروردی ضمن تحصیل چنین استنباط کرده بود که موجودات دنیا از نور به وجود آمده‌اند و انوار به یکدیگر می‌تابند، و آن تابش متقابل را اشراق خواند و به همین دلیل، لقب «شیخ اشراق» را یافت.

«اندیشه سهروردی» درباره زندگی و آثار این‌فیلسوف ایرانی است.

این‌کتاب با ۱۶۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است./826/

ارسال نظرات