۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۶۷۵۷۲۷
رییس دفتر شورای نگهبان استان قم:

رییس و اعضای هیأت‌های نظارت بر انتخابات ۱۴۰۰ استان قم انتخاب شدند

رییس و اعضای هیأت‌های نظارت بر انتخابات ۱۴۰۰ استان قم انتخاب شدند
حجت الاسلام مهری از تعیین رییس و اعضای هیأت‌های نظارت بر انتخابات ۱۴۰۰ استان خبر داد و گفت: اعضای هیأت‌های نظارت استان، شهرستان و ۴ بخش اصلی قم انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدجواد مهری رییس دفتر شورای نگهبان استان قم در اولین جلسه هیات نظارت بر انتخابات 1400 استان قم با اشاره به آخرین اقدامات هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، گفت: 5 نفر به‌عنوان رییس و اعضای هیأت نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری استان قم انتخاب شدند که عبارت از حجج‌ اسلام محمد جواد مهری، علی مظفری، سید حسن اکبری، حمزه بهشتی و احمد فقیهی هستند.

وی ادامه داد: همچنین اعضای هیأت نظارت بر انتخابات بخش‌های چهارگانه شهرستان قم به ترتیب عبارت‌اند از هیأت نظارت بخش جعفرآباد شامل حجت‌الاسلام حسینعلی دهقانی، محمد صالح، ابوالفضل مرادبکلو، هیأت نظارت بخش خلجستان شامل منصور بابائیان، علیرضا سلمانی، حجت‌الاسلام محمد قویدل، هیأت نظارت بخش سلفچگان شامل محمدعلی اسماعیلی، محمدرضا نبی‌گل، محمود اعجازی و هیأت نظارت بخش کهک شامل حجت‌الاسلام رجب اکبر زاده روشن، جواد متقیان منش و مهدی شکارچی فردویی.

حجت الاسلام مهری خاطرنشان کرد: این اولین جلسه هیأت نظارت بر انتخابات  سال 1400 است که تشکیل ‌شد و این هیأت برای صیانت از آراء مردم، نظارت مستمر و آنچه قانون برایش تعیین کرده، خواهد بود.

حجت‌الاسلام محمدجواد مهری زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر وروستا(۲۰ اسفند ۱۳۹۹ به مدت ۷ روز)، اولین میاندوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی(هشتم فروردین ۱۴۰۰)؛ دومین میاندوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (۱۳ فروردین ۱۴۰۰ به مدت ۷ روز) و سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ به مدت ۵ روز)، اعلام کرد و گفت: در استان قم سه انتخابات هم زمان یعنی انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را داریم.

پ/رییس و اعضای هیأت‌های نظارت بر انتخابات 1400 استان قم انتخاب شدند

رییس دفتر شورای نگهبان استان قم افزود: بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی، شورای‏ نگهبان‏ نظارت‏ بر انتخابات‏ مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏، ریاست‏ جمهوری‏، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و مراجعه‏ به‏ آراء عمومی‏ و همه‏ پرسی‏ را برعهده‏ دارد و این نظارت استصوابی، عام و در تمام مراحل مربوط به انتخابات، جاری است. ولی در انتخابات شوراها براساس اصل 100 همین قانون و ماده 74 قانون تشکيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي کشور، نظارت بر انتخابات شوراها به عهده مجلس شوراي اسلامي است. و به منظور نظارت بر امر انتخابات شوراهاي اسلامي در هر استان هيأت عالي نظارت استان مرکب از 3 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي آن استان به تعيين هيأت مرکزي نظارت تشکيل می شود.

وی ابراز کرد: نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است و قانون اساسی هیچ نقشی را برای شورای نگهبان در انتخابات شورای شهر در نظر نگرفته است.

حجت الاسلام مهری در ادامه تأکید کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در دیدار تصویری با مردم آذربایجان شرقی به مناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز فرمودند انتخابات در کشور ما یک فرصت است و این فرصت را نباید از دست داد. یک ظرفیت بزرگ برای پیشرفت کشور است. انتخابات اگر با شرکت پرشور مردم همراه بشود و با یک انتخاب درست، حقیقتاً یک نیروی کارآمد و باایمان و پرانگیزه و علاقمند به کار انتخاب بشود بوسیله مردم، نور علی نور است و آینده کشور را تضمین خواهد کرد. موجب امنیت کشور می‌شود، اثرات و منافعش برای کشور، برای خود مردم بیشتر خواهد بود.

رییس دفتر شورای نگهبان استان قم بیان داشت: علاج درد‌های مزمن کشور در پرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد انتخاب اصلح، انتخاب شخصیت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالبه مقام معظم رهبری در امر انتخابات، دو موضوع اساسی و کلیدی متوجه آحاد جامعه است: یکی انتخابات پر شور و دیگری انتخاب درست. لذا برای محقق شدن این دو مطالبه و راهبرد نظام اسلامی، این دو موضوع باید تبدیل به گفتمان رایج کشور شود و بار اصلی گفتمان سازی بر دوش نخبگان جامعه و مطبوعات و رسانه های جمعی و همه کسانی که به نوعی تریبون در دست دارند با هر نگاه و سلیقه ای که دارند؛ انتخابات را، آثار و برکات او را برای کشور، حضور گسترده پای صندوق رای و مشارکت حداکثری را تحلیل و معنا کنند و عدم حضور و بی تفاوتی در انتخابات و انتخاب غلط و نادرست چه پیامدها و آسیبهای برای کشور و مردم در ابعاد داخلی، منطقه ای و جهانی دارد. در واقع اصل حضور و انتخاب درست را تبدیل به گفتمان رایج کشور کنند. چرا که به تعبیر رهبری، این دو مساله علاج مشکلات کشور است.

حجت الاسلام مهری مطرح کرد: ما در هر دو سال یک انتخابات داریم باید یک اقناع سازی عمومی بوجود بیاید در حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری آحاد جامعه، که انتخابات در سرنوشت کشور، و تولید امنیت ملی و تحول و پیشرفت کشور مهم است و مردم نسبت به آن بی تفاوت نباشند. مردم عزیزمان هر چند گلایه های نسبت به وضع معیشت، بیکاری، گرانی و ناملایمات متعدد دارند، اما حضور آنان و انتخاب فردی متعهد، کارآمد، انقلابی، با انگیزه می تواند خیلی از مشکلات کشور را حل کند.

رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان قم در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه ای هم متوجه دست اندرکاران انتخابات است و آن صیانت از آرا مردم و کاندیداهاست.

وی محوریت قانون را راهی برای جلوگیری از کندروی‌ها، تندروی‌ها و اختلال در کارها دانست و گفت: قانونمداری و حرکت در چارچوب قانون مهم ترین اصل برای همه دست اندرکاران انتخابات(هیأت‌های نظارت و اجرایی) است./841/پ202/ب1

ارسال نظرات