۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۷۶۲۹۲

جایگاه واقعی زنان در جامعه تبیین شود

جایگاه واقعی زنان در جامعه تبیین شود
عضو سابق پژوهشکده هنر و تمدّن اسلامی گفت: داشتن کرامت و عزّت برای زن یک فریضه واجب است.

حجت الاسلام سیّد حسین سیّدی عضو سابق پژوهشکده هنر و تمدّن اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا در پاسخ به این سوال که دید و نگاه غرب به زن چگونه است؟ گفت: در گام ابتدایی که عبارت است از اثبات جایگاه زن اتفاقات خوبی نیفتاده است. در اسلام و جامعه ما مردان نگاه درست و جامع و کامل نسبت به زن و جایگاه زن ندارند و  خود زنان نیز اطلاع کامل و کافی نسبت به خود و وظایف خود ندارند چرا که اگر هر دو دید و اطلاع کافی داشتند قطع به یقین هیچ مشکلی در جامعه و همچنین بین زنان و مردان پیش نمی آمد همانند زندگی امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها که هردو واقف بر امور و وظایف شخصی خود و همچنین واقف بر امور و وظایف یکدیگر بودند.

حجت الاسلام سیّدی در ادامه به این آیه شریفه «  لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ » اشاره کرد و گفت: طبق این آیه شریفه، در اسلام خداوند متعال به عنوان مثال می فرماید برای مرد دو برابر زن ارث قرار داده شده است، در حالیکه این مسئله در جامعه امروزی برای زنان گران تمام شده و خیلی ها به مشکل برخوردند ولی اگر نگاه و دیدمان را فراتر ببریم و از بالا و از یک منظر دیگر به این مسئله نگاه کنیم می‌بینیم؛ درسته که برای مرد دو برابر زن ارث قرار داده شده است اما از آن طرف به گردن مرد نفقه، خرج و مخارج زن، خرج و مخارج عروسی فرزندان، خرج و مخارج پدر و مادر و .... حتی فراهم کردن مایحتاج زندگی شخصی خودشان هم به گردن مرد است.

حجت الاسلام سیّد حسین سیّدی با اشاره به این تفکر زنان جامعه که می گویند تبعیض نژادی وجود دارد؛ خاطر نشان کرد: این یک نوع دید و نگاه غلط و غرب زده است چرا که در غرب این چیزها مطرح نیست و همه کارها نصف نصف است، ارث هم به تساوی تقسیم میشود.

وی ضمن بیان آیه 1 سوره نساء « خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا » گفت: غربی ها بر خلاف چیزهایی که در فیلم هایشان نشان میدهند نه تنها با زنان خوشرفتاری نمی کنند بلکه بر خلاف آیه شریفه از زن به عنوان یک وسیله ابزاری برای تمایلات جنسی خود استفاده میکنند و این حرکت آنان خلاف دین ما است چرا که در دین ما، ما برای زن کرامت و عزت قایل هستیم و این را میشود از برخورد پیغمبر اکرم با دختر گرامیشان دید.

ارسال نظرات