۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۷۶۳۱۱
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران تأکید کرد؛

ضرورت گفتمان سازی و رفتار سازی در مسأله امر به معروف و نهی از منکر

ضرورت گفتمان سازی و رفتار سازی در مسأله امر به معروف و نهی از منکر
مازندران - حجت الاسلام اسماعیل زاده بر ضرورت گفتمان سازی و رفتار سازی به منظور تقویت فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در نخستین جلسه اعضای دفتر و شورای پژوهشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، گفتمان سازی را مهم ترین وظیفه ما در حوزه امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: باید این فریضه مهم دینی در قالب یک گفتمان در جامعه ترویج شود.

وی به اهمیت پژوهش در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و با بیان این که مراکز پژوهش علوم انسانی در مقایسه با مراکز علوم فنی و مهندسی محدود است، افزود: باید چنین مراکز مهمی بیشتر در جامعه گسترش پیدا کنند تا شاهد گفتمان سازی در حوزه مسائل علوم انسانی و اسلامی در جامعه باشیم.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با تأکید براین که فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند رفتار سازی است، تصریح کرد: باید ظرفیت های علمی و پژوهشی در این بخش بیشتر فعال شوند تا شاهد گسترش این امر مهم در جامعه باشیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران بر ضرورت برگزاری نشست های علمی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد و گفت: در موضوع فقه معاصر می‌توانیم مسأله امر به معروف و نهی از منکر را مطرح و آن را مورد بررسی و نقد قرار بدهیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که ظرفیت های بسیار ارزشمندی در کشور برای گسترش مسأله مهمی همچون امر به معروف و نهی از منکر در جامعه وجود دارد که متأسفانه به خوبی از آنها استفاده نمی شود، خاطرنشان کرد: گسترش و گفتمان سازی مسأله امر به معروف و نهی از منکر باید از حالت تعارف و بخشنامه ای خارج شود و باید به یک مطالبه جدی در کشور تبدیل شود.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با اشاره به این که باید از ظرفیت مراکز علمی و پژوهشی در جهت گسترش و همچنین گفتمان سازی فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بهره گرفته شود، ادامه داد: حوزه علمیه نیز به عنوان یک نهاد علمی و تبلیغی اثرگذار در جامعه، می تواند نقش بسیار مؤثری در گسترش و تقویت این فریضه مهم ایفا کند.

وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر نیازمند رفتار سازی است، گفت: فراهم کردن زیر ساخت های این مسأله هم تنها با آموزش و پژوهش امکان پذیر خواهد بود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در ادامه افزود: کار اداری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر پاسخگو نیست و باید در این زمینه اقدام جهادی صورت پذیرد.

جانعلی زاده، معاون فرهنگی دانشگاه مازندران نیز در این نشست با بیان این که ساختار سازی‌های زیاد در محیط دانشگاه کار پسندیده و پیشرانی نیست، گفت: ما باید از ظرفیت های مناسب در این بخش به ویژه در قالب شورای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها برای نتیجه گیری مناسب بهره برداری کنیم.

وی با بیان این که پیشگیری در همه عرصه‌ها بهتر از درمان است، افزود: اگر بخواهیم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نتیجه گیری مطلوب داشته باشیم، ناگزیر به ورود نیرو‌های مخلص و جهادی در جایگاه‌ها و نهاد‌های مختلف و حمایت آن‌ها از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستیم.

ضابط پور، عضو هیأت علمی گروه سیاسی دانشگاه نوشیروانی بابل نیز در این نشست با بیان این که رویکرد جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر بسیار دلگرم کننده و مسیر انتخاب شده افقی روشن پیش رو دارد که باید مدون شود، گفت: اگر قرار باشد نظام حفظ شود، این موضوع به امر به معروف و نهی از منکر بر می‌گردد و اگر امر به معروف و نهی از منکر حفظ شود، همه ارکان اسلامی نیز حفظ خواهد شد.

خانم اکبر نتاج، عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران نیز در این نشست با بیان این که پسندیده است ساختار‌های همسو را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی متحد و در قالب یک مجرای مشخص به آن‌ها پرداخته شود، گفت: باید در این خصوص نقشه راه ترسیم و اگر پژوهشی قرار است صورت پذیرد، قابلیت اجرا داشته باشد و بتواند در سطح جامعه اثر گذار باشد./950/

ارسال نظرات