۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۷۶۴۵۱
آیت الله رجبی بررسی کرد؛

بصیرت، اخلاق و علم شاخصه‌های مهم تربیتی علامه مصباح

بصیرت، اخلاق و علم شاخصه‌های مهم تربیتی علامه مصباح
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت تربیت نیرو در نزد علامه مصباح گفت: سه ویژگی علم آموزی، بصیرت و اخلاق، سه معیار مهمی بودند که علامه مصباح آن را دنبال می‌کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) در مراسم افتتاحیه سلسله نشست‌های معرفی اندیشه‌های آیت الله مصباح یزدی (ره) با اشاره به بعد کادرسازی و تربیت نیرو در ابعاد و حوزه‌های مختلف، با ویژگی‌های خاص علامه مصباح گفت: علامه مصباح یکی از اصول راهبردی و استراتژیکی که داشتند، تربیت نیرو بود.

وی ادامه داد: از همان آغاز تأسیس بخش آموزش مؤسسه در راه حق، به نظر بنده با این نگاه وارد عرصه شد و به راه اندازی آن برنامه آموزشی پرداخت و در همان زمان فرمودند و در جلسات دیگری هم مطرح بود که از ایشان تقاضاهای بسیاری می‌شد که بروند در متن حوزه درس‌های حوزوی را مطرح کنند و ایشان می‌فرمودند من جمعی که ندانم امروز چه کسانی هستند و فردا چه کسانی هستند و چقدر آمادگی و انگیزه برای کار دارند و به چه میزانی قابل ارزشیابی است که آن نظام آموزشی و تربیتی در موردشان اعمال شود، این آموزش را وظیفه خودم نمی‌دانم، بلکه من جمعی را که بتوانم روی آن سرمایه گذاری کنم و آینده‌شان را پیش بینی کنم، برای این جمع نیرو تربیت می‌کنم.

 

آیت الله محمود رجبی، رییس موسسه امام خمینی

تشخیص علامه مصباح این بود که نظام آموزشی حوزه کامل نیست

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به علت تأسیس مؤسسه در راه حق ابراز داشت: آیت الله مصباح فرمود تشخیص دادیم که نظام آموزشی رایج حوزه علمیه، تأمین کننده نیروهایی که بتواند پاسخگوی نیازهای دوران معاصر و آینده باشد را نمی‌تواند تأمین کند و پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: بنابراین برنامه موجود و رایج حوزه، هرچند لازم است؛ اما نیاز به یک مکمل دارد و مکمل را برنامه‌ای دانستند که تنظیم کردند و با اجرای آن برنامه، خواستند تا نیروهایی با این خصوصیات، برای حوزه و برای جامعه تربیت کنند و این خط تا پایان عمر شریفشان ادامه داشت و این یک اصل استراتژیک بود که مکرراً می‌فرمودند ما هر جایی که ببینیم نقصی وجود دارد و بخواهیم آن را برطرف کنیم، فوراً به این منتهی می‌شویم که نیرویی که بتواند این وظیفه را انجام بدهد داریم یا نه؟ بعد متوجه می‌شویم که دارای یک خلاء نیرویی هستیم و باید تربیت کنیم.

 

آیت الله محمود رجبی، رییس موسسه امام خمینی

بدون کادرسازی، کاری پیش نمی‌رود

آیت الله رجبی اساس هر فعالیت فرهنگی، دینی، اخلاقی، تربیتی و اجتماعی را کار تربیتی دانست و اظهار داشت: اگر در هر کدام از این فعالیت‌ها، کار تربیت نیرو و کادرسازی نباشد، بهترین برنامه‌ها پیش نخواهد رفت.

وی ادامه داد: در مسأله دفتر همکاری حوزه و دانشگاه که بنا شد علوم انسانی بازسازی بشود، ایشان در همان موقع می‌توانستند دستور بدهند که عده‌ای در جایی به تألیف و نگارش کتاب دست بزنند؛ اما اگر این دستور داده می‌شد، چه کسانی می‌خواستند این کتب را تدریس کنند؟

 

آیت الله محمود رجبی، رییس موسسه امام خمینی

بدون نیرو، بهترین کار نیز ابتر خواهد ماند

رییس مؤسسه امام خمینی با اشاره به اهمیت تربیت نیرو و مدرس خاطرنشان کرد: اگر کسانی نباشند که به این مباحث تسلط نداشته باشند، نوع تعامل با مخاطبان را بلد نباشند، کار ابتر خواهند ماند. بنابراین طرحی که برای بازسازی علوم انسانی ارائه کردند، در آن طرح، تربیت نیرو لحاظ شده بود تا کسانی بتوانند صلاحیت‌های لازم را داشته باشند و برای تدریس این کتب اقدام کنند.

وی افزود: ایشان در عرصه‌های مختلف دیگر نیز همینطور بودند، حتی گاهی جمع‌هایی برای مشورت و نظرخواهی می‌آمدند، من موارد متعددی را که در خدمت ایشان بودم، پیشنهاد می‌دادند که شما اگر آمادگی داشته باشید و نخواهید یک کار سریع و شتابان انجام دهید، بلکه بخواهید کاری اساسی انجام دهید، باید به تربیت نیرو بپردازید، از جمله در مورد ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات که خدمت ایشان آمده بود، به او فرمودند که شما باید رایزن فرهنگی تربیت کنید.

 

آیت الله محمود رجبی، رییس موسسه امام خمینی

ویژگی‌های نیرو برای فعالیت

آیت الله رجبی با اشاره به تأسیس مرکز تربیت مربی اخلاق در مؤسسه اظهار داشت: کلاس‌هایی در این دوره برگزار شد که تنها کلاس‌هایی برای موعظه نبود، بلکه واقعاً نگاه تربیتی و کاربردی در آنجا ورود داشت و طلابی که در آن‌جا بودند بر روی بعد تربیتی و تحصیلی کار می‌کردند؛ مانند فرمایش امام خمینی که علم بدون تهذیب، حجاب اکبر است.

وی ادامه داد: در این تربیت‌ها بعد بصیرتی نیز لحاظ می‌شد، خیلی از کسانی بوده‌اند که علم داشته‌اند و از نظر اخلاقی، فضایل اخلاقی داشته‌اند؛ اما به این دلیل که بصیرت نداشته‌اند، دشمن توانست به خوبی از آن‌ها سوء استفاده کند، هم خودشان را منحرف کند و هم جامعه‌ای که به آن‌ها مرتبطند.

آیت الله محمود رجبی، رییس موسسه امام خمینی

اهمیت بصیرت در نگاه علامه مصباح

رییس مؤسسه امام خمینی با اشاره به تأکید علامه مصباح بر مقوله بصیرت گفت: علامه مصباح در مقوله بصیرت، بسیار جدی بودند و طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی داشتند و غیر از اینکه در نیروهایی که تربیت می‌کردند به فکر تودۀ جامعه نیز بودند تا ابعاد بصیرتی و اخلاقی جامعه نیز رشد یابد.

وی با اشاره به طرح ولایت ادام داد: ایشان نه‌تنها در این دوره‌های آموزشی، بلکه در معرفی دانش‌پژوهان موفق نیز بر مسأله اخلاق و بصیرت تأکید داشتند و آن را به عنوان یک معیار اصلی می‌دانستند و این نگاه جامع که نیروهایی که تربیت می‌شوند، باید در این سه بعد که حقاً ابعاد مهمی است موفق بشوند و توجه در این سه بعد داشته باشند.

آیت الله رجبی در پایان با اشاره به فتنه سال ۱۳۸۸ ابراز داشت: در آن سال وقتی ما آمار گرفتیم تا ببینیم کسانی که در دوره طرح ولایت شرکت می‌کردند، در کدام جبهه و خط بودند و آیا کسی از افرادی که در این طرح‌ها بوده‌اند، در صف آشوب‌گران و اغتشاش‌گران ایستاده یا خیر، خوش‌بختانه متوجه شدیم که نه‌تن‌ها کسی در آن صف نیست و بلکه متوجه شدیم تمام افرادی که در این طرح ولایت شرکت می‌کردند، در مقابل آشوب‌گران ایستادگی کرده‌اند.

خبرنگار: محمدحسین کتابی

 

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات