۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۷۲۰۰۴
عمار انقلاب؛

آیت‌الله مصباح در آخرین دیدارش با آقاتهرانی چه گفت؟

آیت‌الله مصباح در آخرین دیدارش با آقاتهرانی چه گفت؟
حجّت‌الاسلام آقاتهرانی از شاگردان نزدیک مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی روایتی از آخرین ملاقات با استاد خود را مطرح کرده که حاوی سخنانی درباره اهمیت نعمت رهبر معظّم انقلاب است.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برنامه جهان آرا شنبه شب (۱۳ دی ماه) با حضور حجت الاسلام قاسم روانبخش از اساتید مؤسسه امام خمینی(ره) با موضوع «بررسی زندگی مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی(ره)» از شبکه افق سیما روی آنتن رفت.

روانبخش در ابتدای این برنامه با اشاره به سوابق قبل از انقلاب آیت الله مصباح یزدی و برخی اتهامات نسبت به وی در مورد عدم نقش آیت الله مصباح در جریان مبارزات انقلابی، اظهار داشت: بحث مبارزاتی آیت الله مصباح خیلی روشن و شفاف هست و اسناد این مبارزات وجود دارد و در مرکز اسناد به صورت کتاب در آمده و کتاب‌های متعددی اسناد مبارزاتی ایشان را ثبت کرده است.

وی افزود: ایشان شخصیتی بوده که حتی بعد از انقلاب هم ادعا نکرده که من اهل مبارزه بودم. آقای هادی خسروشاهی خدمت آیت‌الله مصباح رسیده و گفته بودند که به من بر می‌خورد که برخی مبارزات شما را مصادره می‌کنند و برای مثال بعضی‌ها نشریه «انتقام» را که شما خودتان منتشر می‌کردید می‌گویند کار ما بوده است و من می‌خواهم نشریاتی که در خانه دارم را تبدیل به کتاب کنم و آیت‌الله مصباح هم گفته بودند که در این زمینه صاحب اختیار هستید.

این استاد موسسه امام خمینی افزود: ایشان اهل ادعا نبود و آنقدر نگفت تا عده‌ای توانستند این ادعا را بکنند که ایشان اهل مبارزه نبوده است.

وی با بیان اینکه علامه مصباح شخصیتی دارای نبوغ فکری بود و در ۲۷سالگی به اجتهاد می‌رسد، اظهار داشت: چنین شخصیت‌هایی در حوزه‌ها کم پیدا می‌شوند و حضرت آیت‌الله مشکینی می‌فرمودند که میلیون‌ها نفر باید بیایند و چقدر سهم امام هزینه شود تا در میان آن‌ها یکی مثل آیت‌الله مصباح برخاسته شود.

روانبخش با بیان اینکه آیت الله مصباح می‌گفت مردم وقتی تقلید می‌کنند که اعتقاداتشان درست باشد و اول باید مبانی فکری را تقویت کنیم پس باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم، اظهار داشت: قبل از انقلاب مارکسیست‌ها خیلی فعال بودند و ایشان در عرصه مبارزه با مارکسیسم ورود کردند و با هزینه دوستان متدین بازاری به دانشگاه الازهر مصر می‌رود و مطالعه می‌کند که آن‌ها چگونه با جریان مارکسیستی مقابله کردند و از بحث‌های آن‌ها برای مبارزه با مارکسیسم الگو می‌گیرند.

وی افزود: ایشان برگشتند و گروهی را برای مقابله با مارکسیست‌ها تربیت کردند و کتاب‌هایی در این زمینه نوشته شد که در آن زمان بسیار موثر بود. بعداً ایشان در چهل سالگی با احسان طبری ایدئولوگ حزب توده مناظره کردند و کتاب «گفتمان روشنگر» که بعداً چاپ شد، مناظرات ایشان با احسان طبری بود.

این استاد موسسه امام خمینی (ره) ادامه داد: همان جلسات باعث شد که احسان طبری برگشت و کتاب‌هایی را به نام «اعترافات» و «کج‌راهه» نوشت و در اواخر عمر تسبیحی در دست می‌گرفت و می‌گفت با این کتاب‌هایی که من نوشته‌ام آیا خدا من را می‌بخشد؟

وی تاکید کرد: آیت الله مصباح با جریان‌های انحرافی قبل و بعد انقلاب مثل جریان التقاطی فرقان و مجاهدین خلق مبارزه داشتند.

روانبخش با اشاره به تاکید امام بعد از انقلاب بر اسلامی‌سازی علوم، اظهار داشت: در دهه ۶۰ آقای محمد شریعتمداری وزیر آموزش عالی وقت، خدمت امام می‌رسد و می‌گوید ما اسلامی سازی علوم را بلد نیستیم و امام می‌فرمایند که به جامعه مدرسین مراجعه کنید و آن‌ها به شما راهنمایی می‌کنند که چه کار کنید.

این استاد موسسه امام خمینی با بیان این که شریعتمداری با هیاتی به قم می‌رود و این بحث امام را مطرح می‌کند، گفت: جامعه مدرسین می‌فرمایند کسی می‌تواند در این زمینه کار کند که هم با علوم جدید و همواره علوم اسلامی و علوم قدیم آشنا باشد و اگر شخصیتی تک بعدی باشد زبان مشترک ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: آقایان در آن جلسه می‌فرمایند ما شخصیتی داریم که اگر بپذیرد، این کار انجام می‌شود و این شخصیت آیت الله مصباح یزدی است. چند نفر از اعضای جامعه مدرسین با هیاتی که در رأسش وزیر وقت بود، به موسسه «در راه حق» می‌آیند و موضوع امام را مطرح می‌کنند و آیت الله مصباح این خواسته امام را می‌پذیرند.

روانبخش با بیان اینکه آیت الله مصباح کار را با ۱۰۰ استاد دانشگاه و ۲۰ استاد حوزه شروع کرده و تک به تک اساتید را شناسایی می‌کرد، اظهار داشت: کار را در ۹ ماه انجام دادند و استاد می‌گفتند که گاهی ۱۶ ساعت در روز کار علمی می‌کنم.
 

آقاتهرانی: مکتب اخلاقی مرحوم مصباح یزدی باید استخراج شود

 
همچنین در خلال برنامه حجت الاسلام مرتضی تهرانی از شاگردان نزدیک آیت‌الله مصباح یزدی و نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی درباره خصوصیات اخلاقی آیت الله مصباح یزدی، اظهار داشت: ویژگی‌های زیادی در استاد علامه مصباح یزدی وجود داشت و یکی از آن‌ها شیوه برخورد ایشان بود. ایشان تربیت شده مکتب مرحوم آیت الله بهجت بودند و حدود ۱۵ سال به درس ایشان می‌رفتند و وقتی با ایشان در مورد چگونه رفتن به پای درس آیت‌الله بهجت مشورت کردم، گفتند شما نیم ساعت زودتر بروید و نیم ساعت دیرتر بیرون بیاید، چون در آن ساعات ایشان به شما چیز‌هایی می‌گویند که در تربیت شما لازم است.

آقاتهرانی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی در حوزه اخلاق نوشته‌ها و گفته‌های زیادی دارند اظهار داشت: شاید هیچ کدام از محققین و اساتید به اندازه ایشان در مورد مباحث جدی اخلاق و تربیت بحث نداشته باشند و مکتب اخلاقی مرحوم مصباح یزدی باید استخراج شود. اقدامات انتشار ۱۵ جلد کتاب تحت عنوان مکتب اخلاقی آیت الله مصباح یزدی انجام شده و به زودی منتشر می‌شوند.

وی افزود: اگرچه برخی به خاطر اینکه ایشان را نمی‌پسندیدند حرف‌های نامربوط می‌زدند، ولی وقتی ایشان حتی به خارج از کشور می‌رفتند و با برخی از بزرگان در اروپا و آمریکا بحث می‌کردند اساتید بزرگوار و باسواد تحت تاثیر حالات و رفتار و اخلاق ایشان قرار می‌گرفتند.

این استاد موسسه امام خمینی (ره) ادامه داد: برخی دانشمندان خارجی بعد از گفتگو با مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی تعجب می‌کردند که چرا برخی ایشان را در ایران به تئوریسین خشونت می‌شناسند.

این استاد موسسه امام خمینی با اشاره به آخرین دیدارش با آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: ایشان در آن جلسه می‌فرمودند بزرگترین نعمتی که خداوند این روز‌ها به ما و مخصوصاً ایرانی‌ها و بچه مسلمان‌ها داده وجود مبارک مقام معظم رهبری است و قدر این بزرگوار را بدانید و نعمت‌ها را قدر بدانید تا خداوند بیشتر و بهترش را به شما بدهد و اگر ناسپاسی کردیم خدا از ما می‌گیرد و متاسف خواهیم شد.
 

روانبخش: اسلامی کردن دانشگاه‌ها در دوره نخست وزیری موسوی متوقف شد


در بخش دیگری از این برنامه حجت الاسلام روانبخش با اشاره به تلاش‌های آیت الله مصباح در اسلامی کردن علوم خاطرنشان کرد: تلاش‌های بسیاری در طی ۹ ماه انجام شد و اگر شاید یک سال دیگر ادامه پیدا می‌کرد که کتاب‌های علوم انسانی با مبانی جدید آماده می‌شد چیزی که امام می‌خواست محقق می‌شد.

وی در تشریح علت عدم تحقق اسلامی کردن علوم، اظهار داشت: متاسفانه دولت‌ها که سر کار می‌آیند، خیلی از روسای دولت‌ها نگاهشان غرب گرایانه است. از جمله نخست وزیر دولت وقت که بعداً هم در فتنه ۸۸ نشان داد که از چه جنس و قماشی است. آن‌ها این صد استاد را که در آن حوزه کار می‌کردند فراخواندند و گفتند مأموریت تان تمام است و ما حقوق شما را پرداخت نمی‌کنیم و جز یکی دو نفر که برای خدا کار می‌کردند، برخی دیگر نیامدند.
 

دولت احمدی نژاد هم به اسلامی کردن علوم اهمیت نداد


روانبخش با بیان اینکه رهبر انقلاب در سال ۸۹ که به قم آمدند در جمع نخبگان حوزوی فرمودند «اگر گذاشته بودند آن کاری که آن روز آقای مصباح شروع کرد به جایی برسد، امروز وضعیت دانشگاه‌های ما این نبود»، تصریح کرد: متاسفانه دولت آقای احمدی نژاد که دولت مکتبی و دینی و اخلاقی بود هم که سر کارآمد به این موضوع اهمیت نداد.

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی موسسه امام خمینی را برای پرورش اساتید تاسیس کردند و استاد‌های زیادی در زمینه‌های مختلف تربیت شد، اظهار داشت: یکی از طرح‌هایی که آیت الله مصباح یزدی برای ایجاد پل حوزه و دانشگاه مد نظرشان بود طرح ولایت بود و خود موسسه امام خمینی هم سمبل وحدت حوزه و دانشگاه بود، چون هم علوم دانشگاهی و هم علوم حوزوی در آنجا تدریس می‌شود.

این استاد و موسسه امام خمینی با بیان اینکه سال ۷۵ آیت‌الله مصباح یزدی اساتید را دور خود جمع کردند و گفتند شبهات زیادی در دانشگاه‌ها مطرح شده و باید مبانی فکری جوان‌ها را تقویت کنیم، خاطرنشان کرد: با مشاوره‌ای که با رهبر انقلاب داشتند، طرح ولایت دانشجویی در سال ۷۵ با حضور حدود ۲۵۰ دانشجو در آبعلی برگزار شد.

روانبخش افزود: سال ۷۵ و ۷۶ علامه مصباح به آبعلی می‌آمدند و به جوانان می‌گفتند هر شبهه سوالی دارید بپرسید. بعداً این سوالات و شبهات راه پیاده کردند و تبدیل به کتاب «پرسش‌ها و پاسخ‌ها» شد که آن موقع در آن زمان یکی از بزرگان فرمود که این کتاب از عصای موسایی بود که سحر شبهات را جمع کرد.

وی با بیان اینکه ریشه جریان دوم خرداد به دولت قبل یعنی کارگزاران برمی‌گردد، اظهار داشت: در آن دولت مرکزی به نام مرکز مطالعات استراتژیک در ریاست جمهوری ایجاد شد و شخصیت‌های غرب‌گرایی در آن مرکز مطالعاتی حضور داشتند، تولید فکر می‌کردند و فکر آن‌ها در دولت و در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی و سایر عرصه‌ها اجرا می‌شد.

روانبخش با تاکید بر اینکه آیت الله مصباح یزدی با کسی اختلاف شخصی نداشت، ولی بحث ایشان فکر و اندیشه و منطق است و در اوج تحمل مخالف بود، خاطرنشان کرد: در جریان اصلاحات آیت الله مصباح یزدی می‌گفت من نمی‌توانم آیات و قرآن را پنهان کنم و بر اساس قرآن و اسلام حرف می‌زنم و هرکس حرف و منطقی دارد با من بحث کند.

وی با بیان اینکه آن زمان بحث مناظره با عبدالکریم سروش مطرح شد و ایشان گفتند که اگر حرف جدید و مطلبی دارید بیایید با هم بحث کنیم، اظهار داشت: حرف استاد این بود که در شبکه یک زنده و با موضوع مشخص بحث و مناظره کنیم، ولی آقایان حاضر به مناظره نشدند، چون مناظره با احسان طبری را دیده بودند و می‌دانستند که در مناظره فرد را بر اثر منطق بین «بله یا خیر» قرار می‌دهد، پس آقایان حاضر به مناظره نشدند.

روانبخش افزود: آقای سروش یک بار گفت که آیت‌الله مصباح کتاب ندارد و ایشان پاسخ داد که مگر کتاب با کتاب مناظره می‌کند؟ در حالی‌که آیت‌الله مصباح بیش از ۱۰۰ جلد کتاب دارد.

این استاد موسسه امام خمینی با بیان اینکه آیت الله مصباح می‌فرمودند با کسی دعوا نداریم و مشکل ما بر سر مبانی هست و اگر مبانی تان را اصلاح کنید مهم نیست که چه کسی سر کار باشد، اظهار داشت: فرهنگ غرب مبتنی بر سکولاریزم، اومانیزم و لیبرالیسم هست و این آقایان بر اساس همین مبانی با ولایت فقیه در می‌افتند و نقد اساسی ایشان به این مباحث بود.

وی افزود: مباحثی که ایشان در نماز جمعه داشتند، نقد مبانی غربی هست و اگر آقایان واقعاً معتقد هستند که این مبانی قابل دفاع هست، در مناظره شرکت کنند و الان هم شاگردان علامه مصباح آمادگی دارند که بر اساس منطق و مودبانه مناظره کنند.

روانبخش با اشاره به مسئله توهین به آیت الله مصباح یزدی با استفاده از کاریکاتور اظهار داشت: وقتی کسانی نمی‌توانند در برابر منطق قوی خودی نشان دهند، از تحریف و تهمت و توهین استفاده می‌کنند تا به شکلی آن ماجرا را بپوشانند.

وی افزود: یک کاریکاتوریست در دوران اصلاحات در روزنامه‌ای به نام «آزاد» کاریکاتوری را طراحی کرد که توهین به آیت الله مصباح بود و وقتی این کاریکاتور پخش شد، حوزه عکس العمل نشان داد و در مسجد اعظم تحصن کردند و علمای طراز اول حوزه، چون آیت الله نوری همدانی و آیت الله جوادی آملی و اعضای جامعه مدرسین و آیت‌الله مشکینی در آنجا حضور پیدا کردند این تحصن فراگیر شد و حتی بازار تهران و قم بسته شد.
 

عذرخواهی کاریکاتوریست موهن از آیت الله مصباح(ره)


این استاد موسسه امام خمینی با بیان این‌که در آن تحصن رویکرد فرهنگی دولت به نقد کشیده شد و در آن وقت آقای مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات بود، گفت: آن کاریکاتوریست هم فراری هست و آن موقع که در ایران بود، نامه‌ای به آیت الله مصباح نوشت و در آن عذرخواهی کرد و نوشت که من تحت تاثیر دیگران بودم.

روانبخش با اشاره به پیام رهبر انقلاب در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: اوج علاقه رهبر انقلاب به آیت الله مصباح یزدی در همان جمله‌ای هست که مدت‌ها قبل ایشان فرمودند که «آیت‌الله مصباح عقبه تئوریک نظام هستند».

وی در تشریح علل هجمه‌های بسیار علیه آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: رهبر انقلاب فرمودند که هر جا فکر ناب و اندیشه خالص و زلال باشد، دشمن همان جا را مورد هدف قرار می‌دهد و به همین دلیل، چون ایشان تمام وجودش را وقف اسلام و انقلاب کرده بود، کسانی که دشمنان نظام اسلامی هستند با ایشان دشمنی داشتند.
ارسال نظرات