۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۲
کد خبر: ۶۷۶۸۱۲
حجت الاسلام مقدمی مطرح کرد:

نهادینه کردن فرهنگ انتقاد از مسؤولان

نهادینه کردن فرهنگ انتقاد از مسؤولان
حجت الاسلام مقدمی گفت: در گذشته کسی حقی برای طلاب در جهت انتقاد از بزرگان حوزوی قایل نبود، اما با تلاش هایی که شورا انجام داد این امر به یک فرهنگ تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مقدمی دبیر شورای هماهنگی نهادهای فرهنگی در همایش پنجمین سالگرد مطالبه رهبری برای انقلابی ماندن حوزه با اشاره سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با لزوم انقلابی ماندن حوزه های علمیه، گفت: در اطاعت از فرمان ایشان در مجمع نمایندگان حوزه جمعی تحت عنوان «مجمع نمایندگان طلاب انقلابی» باهدف پیگیری مطالبات معظم له شکل گرفت که رفته رفته با پیوستن گروه های فرهنگی حوزه تبدیل به «شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه» شد.

وی بیان داشت: اولین حرکتی که پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب انجام شد نامه درخواستی بود که برای درخواست تغییر اعضای شورای عالی حوزه نوشته شد و در آن مرحله 65 نفر آن را امضا کردند که با عکس العمل تند برخی از مسؤولین حوزوی همراه بود اما فعالیت های این شورا سبب شد تا شاخصه های مد نظر رهبری که همان انقلابی بودن حوزه است به عنوان یک گفتمان مطرح شود.

حجت الاسلام مقدمی افزود: در گذشته کسی حقی برای طلاب در جهت انتقاد از بزرگان حوزوی و اعضای شورای عالی و دیگران قایل نبود، اما با تلاش هایی که شورا در این مسیر انجام داد این امر به یک فرهنگ تبدیل شده است.

دبیر شورای هماهنگی نهادهای فرهنگی افزود: این شورا دارای سه رکن اصلی تحت عنوان مجمع عمومی، متشکل از نمایندگان همه گروههای عضو، شورای مرکزی، متشکل از هفت نفر از منتخبین مجمع عمومی و شورای عالی مشورتی شورای نگهبان مجموعه است و محدوده عملیات آن امر به معروف و نهی از منکر مسؤولین نظام و حوزه است که در قالب ارائه پیشنهاد و طرح، ارسال نامه، بیانیه طومار، دیدار حضوری، تجمع، گفتمان سازی، تنظیم شکایت و دادخواست انجام می شود.

وی بیان داشت: شیوه عملکرد این شورا به گونه ای است که هر گروه به صورت مستقل با اهداف و برنامه های خود عمل می کند و خط فرمانی در کار نیست ولی در موضع گیری های کلان هماهنگ عمل می کنیم و گروه ها در برنامه ها با یکدیگر همپوشانی، هم افزایی و همکاری دارند و از طرف شورای هماهنگی پشتیبانی می شوند و انتخاب اعضاء شورای مرکزی با انتخابات سالیانه انجام می پذیرد و مبنا، رأی اکثریت اعضا است.

حجت الاسلام مقدمی در خصوص سیاست های شورای هماهنگی حوزه اظهار داشت: رعایت ادب و احترام به مخاطبان، نقد سازنده و منصفانه تأکید بر نقاط قوت در کنار نقاط ضعف، رعایت مراتب و مراحل امر به معروف و نهی از منکرو ارائه پیشنهادات سازنده در کنار نقد عملکرد مسؤولین از جمله سیاست های این شوراست.

وی با اشاره به برنامه های اجرایی شورای هماهنگی حوزه گفت: ارائه خبرها و گزارش های بدون روتوش حوزه به مسؤولان و مدیران ارشد، برگزاری جلسات حضوری و محرمانه با مسؤولین با هدف مطالبه گری مطالبات رهبری همراه با امر به معروف، ارسال پیشنهادها و انتقادات در قالب پیامک های فردی به بزرگان و ارسال نامه های محرمانه، ارسال نامه های سرگشاده، امر به معروف جمعی تلفنی با بیش از چهار هزار عضو، جمع آوری و ارسال طومار، شکایت های قانونی و تجمع و تظاهرات از اهم برنامه های اجرایی شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه است./1399/

ارسال نظرات