۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۶۷۶۹۴۴
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی تبیین کرد؛

شاخصه‌ها و بایسته‌های تواصی و مطالبه گری

شاخصه‌ها و بایسته‌های تواصی و مطالبه گری
حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با اشاره به بایسته‌های مطالبه گری، گفت: مطالبه گری، تواصی و امربه‌معروف باید منطقی، برخاسته از حس مسؤولیت اجتماعی و هوشمندانه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی آخرین نماز جمعه سال 99 که با حضور مردم نمازگزار مرکز استان و با رعایت شیوه‌های نامه‌های بهداشتی در محل مصلای امام خمینی (ره) بجنورد برگزار شد، ضمن تبریک پیشاپیش سال جدید و نیز گرامیداشت اعیاد شعبانیه، در ابتدای سخنان خود با نکوداشت سالروز میلاد امام سجاد (ع)، به تبیین نقش این امام همام در ماندگاری قیام کربلا و تداوم راه سیدالشهدا (ع) پرداخت.

وی اظهار کرد: سخنان امام زین‌العابدین (ع) در مجلس یزید چون متصل به منشأ لایزال الهی بود و از سرچشمه غیب صادر شده بود، انقلاب و تحولی را در میان مردم شام ایجاد کرد و صحنه را علیه یزید برگرداند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری در ادامه به تبیین فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در زمینه تواصی به حق و صبر پرداخت و افزود: بر اساس آیات سوره والعصر افراد و جامعه‌ای که نسبت به هم تواصی به حق و صبر و استقامت در برابر دشمنان نداشته باشند زیان کرده‌اند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه مطالبه گری و امربه‌معروف و نهی از منکر عبارت اُخرای همین توصیه به حق و صبر است، اضافه کرد: بر این اساس همه ما باید دیگران را به عمل به حق و صبر و استقامت در برابر دشمنان و زورگویی و ظلم و ستم توصیه کنیم.

وی تصریح کرد: البته اگرچه توصیه به حق و ایستادگی در برابر فساد و هر گناهی که امکان دارد در جامعه رخ دهد لازم است؛ اما این تواصی یا امربه‌معروف و نهی از منکر نکات و شرایطی دارد که باید رعایت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری خاطرنشان کرد: کسی که توصیه به حق چه نسبت به مردم و چه نسبت به مسؤولان می‌کند در وهله نخست باید توصیه او منطقی بوده و پشت سر آن استدلال باشد؛ زیرا ورود به توصیه و عرصه امربه‌معروف و نهی از منکر بدون منطق معنا ندارد.

رییس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان شمالی ادامه داد: ثانیاً توصیه و امربه‌معروف و نهی از منکر باید از عشق درونی و احساس مسؤولیتی که شخص نسبت به اصلاح فرد و جامعه و ساختار دارد، برخاسته باشد.

وی اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال اگر امام‌جمعه در تریبون نماز جمعه به اداره و نهاد و یا مجموعه دولت توصیه می‌کند باید نگاه او اصلاحی و دلسوزانه و از سر شفقت و محبت باشد، چنان که حق‌تعالی در قرآن در مورد پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: «لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ»؛ و تأکید می‌کند یا رسول‌الله! اگر قیام تو برای احیای دین خداوند با شدت و خشونت بود و با محبت و دلسوزی و شفقت و عشق همراه نبود همه از اطراف تو پراکنده می‌شدند؛ اما اخلاق، رفتار و منش تو نسبت به همه مردم باعث شد توصیه‌ها و تبلیغ و دعوت به حق تو اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری اظهار کرد: بر این اساس مطالبه گری، تواصی و امربه‌معروف و نهی از منکر ما اولاً باید منطقی باشد، ثانیاً برخاسته از عشق و محبت و احساس مسؤولیت اجتماعی باشد، ثالثاً باید هوشمندانه باشد و بدانیم چه چیزی را کجا بیان کنیم و رابعاً باید با قصد قربت و توأم با اخلاص باشد و خدای‌ناکرده برای خودنمایی خود و تحقیر دیگری نباشد./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات