۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۶۷۷۵۸۵
در لاهور پاکستان تأکید شد؛

واقعه کربلا یک نقطه عطف در تاریخ بشریت است

واقعه کربلا یک نقطه عطف در تاریخ بشریت است
همایش «حسین(ع) برای همه» در حوزه علمیه عروة الوثقی لاهور، برای تبیین و بررسی زندگی امام حسین(ع) از واقعه کربلا به عنوان نقطه عطف تاریخ بشر در شناسایی حق و باطل برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، همایش «حسین(ع) برای همه» با حضور شخصیت‌های مذهبی و اقلیت‌های دینی مسیحی، هندو و سیک در حوزه علمیه عروة الوثقی لاهور مرکز ایالت پنجاب برگزار شد.

شرکت‌کنندگان با بیان اینکه واقعه کربلا سرآغاز یک جنبش جهانی برای بیداری و هوشیاری در برابر توطئه‌های جهان استکبار است، خاطرنشان کردند: امام حسین(ع) با قیام خود به بشریت آموختند که باید در برابر ظلم و جور ایستادگی کرد.

همچنین، اظهار کردند: شخصیت امام حسین(ع) محدود به فرقه، مذهب، طبقه یا ملتی نیست، حتی هندوهای غیر مسلمان، زرتشتیان و مسیحیان نیز از امام حسین(ع) و واقعه کربلا الگوبرداری می‌کنند و آن را سرمشق زندگی خود قرار می‌دهند. سید الشهداء(ع) با قیام خود حقیقت ابدی زندگی را به دنیا فهمانید و چهره طاغوتی و غیر اسلامی یزید را تا قیامت رسوا کرد.


سید جواد نقوی، رییس جامعه عروة الوثقی در این همایش در سخنانی با بیان اینکه امام حسین(ع) و واقعه کربلا محدود به یک برهه از زمان نیست گفت: زندگی امام حسین(ع) را نباید تنها به کتاب‌ها محدود کنیم بلکه این واقعه تاریخی باید مبداء تحول در زندگی ما باشد.


وی با اشاره به تأثیر گذاری زندگی امام حسین(ع) بر زندگی رهبران جهان بیان کرد: رهبرانی مانند مهاتما گاندی، جواهر لعل نهرو، چارلز دیکنز، آنتونی بارا و هزاران روشنفکر و نویسنده غیرمسلمان هر چند از اسلام پیروی نمی کردند اما عظمت این واقعه باعث شد تا در مدح و ستایش شخصیت سالار کربلا سر تعظیم فرود آورند. آنها توانستند با سرمشق گرفتن از قیام مقدس امام حسین(ع) خالق تحولات بزرگی در جهان باشند.
علامه نقوی افزود: از نظر سیاستمداران و روشنفکران غربی و غیر مسلمانان، حسین(ع) نمونه بارزی از آزادی و آزادگی است. حسین(ع) معراج بشریت است. حسین(ع) امام و رهبر بشریت است.


رییس جنبش بیداری امت مصطفی(ص) با بیان اینکه گروه‌هایی با ایدئولوژی و فلسفه استبدادی از کربلا و تعالیم کربلا می‌ترسند، بیان کرد: ایدئولوژی کربلا می‌تواند نظام استبدادی آن‌ها را براندازد. هرگاه کسی بر اساس واقعه کربلا و پس از تاثیرپذیری از افکار فلسفه حسینیّت، علیه ظلم و استبداد قیام کند، موفقیت برای آنها به مقدر تبدیل می‌شود زیرا امام حسین(ع) ارزش آزادی و حریت را تا آخر زمان به انسان شناساند.


در ادامه، دیگر سخنرانان بر لزوم تلقین ارزش‌های همزیستی مسالمت آمیز و عطوفت انسانی در جوامع تأكید كردند و گفتند: تنها در صورت حفظ احترام متقابل به مقدسات و تقویت ارز‌ش‌های مشترک دینی و مذهبی، صلح و ثبات و زندگی مسالمت آمیز در منطقه و جهان تأمین خواهد شد./۹۸۸/

واقعه کربلا یک نقطه عطف در تاریخ بشریت است

واقعه کربلا یک نقطه عطف در تاریخ بشریت است

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
السلام علیک یا ابا عبدالله حسین
0
0