شماره 3 فصلنامه «مدیریت دانش اسلامی» منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، سومین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «مدیریت دانش اسلامی» به صاحب امتیازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با مدیر مسؤولی حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یعقوب نژاد و سردبیری حجت الاسلام والمسلمین حسین حسن زاده منتشر شد.
در این فصلنامه در 6 مقاله و در 189 صفحه منتشر شده است و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
رویکردشناسی بازنمایی اطلاعات دانش فقه
سید تقی واردی
چکیده: دانش فقه به سبب گستردگی ساختاری و فزونی تولید اطلاعات از یک سو و نیاز به آن از سوی دیگر، نیاز به مدیریت اطلاعات از طریق بازنمایی اطلاعات دارد. از سویی بازنمایی اطلاعات به دلیل شمول عنوان آن بین حداقلی و حداکثری، نیاز به تنقیح مفهوم، روشها و رویکردهای عملیاتی دارد که هر کدام نیاز به بحث و بررسی مستقل دارند؛ اما این پژوهش که از جهت گردآوری، کتابخانهای و از جهت مطالعات، توصیفی با رویکرد تحلیلی و براساس هدف، کاربردی است، با هدف تبیین و شفافسازی رویکردهای نمایهسازی، درصدد بررسی گرایشهای مختلف بازنمایی اطلاعات است و آن را از دو جهت شناسایی و بررسی کرده است: اول از جهت گرایش بازنمایی اطلاعات و دوم از جهت محتوای بازنمایی اطلاعات. در گرایش بازنمایی اطلاعات، سه رویکرد به نامهای رویکرد مدرکگرا، رویکرد کاربرگرا و رویکرد حوزهگرا وجود دارد که برای مدیریت اطلاعات دانش فقه، رویکرد حوزهگرا لازمتر است. در محتوای بازنمایی اطلاعات نیز سه رویکرد به نامهای رویکرد واژگانی، رویکرد موضوعی و رویکرد استنادی وجود دارد که بهترین رویکرد بازنمایی دانش فقه رویکرد موضوعی معرفی شده است.
بررسی ساختارهای پیشنهادی علم فقه از منظر فقیهان پیش از شهید صدر (ساختارهای فقهی مستقل از علم حقوق)
سید محمد رضی آصف آگاه
چکیده: در فقه امامیه کمتر به بررسی ساختارهای فقهی توجه شده است. برخی از اندیشمندان، تعدادی از ساختارهای فقهی را بررسی کردهاند؛ اما این بررسیها دچار سه چالشاند: انتخاب گزینشی ساختار، بررسی اجمالی و گذرا و فقر در تحلیل. ضرورت و هدف از این تحقیق دو چیز است: اول دستیابی به ویژگیهای ساختارها، دوم بازخوانی ساختارهای پیشنهادی فقهی و نقد آنها تا مزایا و کاستی های ساختارهای مذکور مشخص شوند و با مقایسه ساختارهای پیشین راه برای ارائه ساختارهای جامع و متناسب با نیازهای روز باز شود. نظریهای که این مقاله در پی اثبات آن است، این است که بیشتر فقیهان متقدم، فقه را براساس مسائل آن ساختاربندی کردهاند و ساختاری درونعلمی ارائه کردهاند، برخلاف فقیهان متأخر که بیشتر ساختار برونعلمی و ناظر به حقوق برای علم فقه پیشنهاد کردهاند. این مقاله ساختارهای پیشنهادی متقدمان را بررسی و ارزیابی میکند. ویژگی این ساختارها استقلال از علم حقوق است. براساس استقرا، پنج ساختار پیشنهادی پیش از شهید صدر عبارتاند از: ساختار ابنبراج در المهذب، شهید اول در القواعد و الفوائد، سیوری در نضدالقواعد، فیض کاشانی در وافی و نخبه و عاملی در مفتاح الکرامة.
مدگرایی بهعنوان یکی از پیامدهای سبک زندگی غربی و آنتولوژی آن در اندیشه توریستین وبلن
حسین رحیمی نراقی؛ فاطمه حسن زاده
چکیده: هدف این مقاله تبیین پیامدهای مدگرایی بهعنوان یکی از پیامدهای سبک زندگی غربی است تا بدین وسیله تعارض این رفتار سبکی با سبک زندگی اسلامی هویدا گردد. برای دستیابی به این مقصود و با روش توصیفی و تحلیلی، تلاش شده است هندسه مدگرایی در اندیشه وبلن با استفاده از شیوه آنتولوژی ترسیم گردد؛ به همین منظور مفهوم مد و مدگرایی و مفاهیم مرتبط با این دو مفهوم از کتاب نظریه طبقه مرفه تورستین وبلن گرفته شده و ارتباط معنایی میان آنها براساس ضوابط آنتولوژی برقرار گردیده است. داده تحقیق این است که مفهوم مد و مدگرایی از نظر وبلن پیامدهای خسارتباری هم در حوزه اندیشه و هم در حوزه اخلاق دارد؛ یعنی این ناهنجاری اجتماعی، از نظر وجودی، هم در حوزه اندیشه و هم اخلاق، تأثیر جبرانناپذیری میگذارد و این ارتباطات در متن مقاله به تصویر کشیده شده است.
طرحی نو در نمایهسازی علوم اسلامی
مرتضی متقی نژاد
چکیده: نمایهسازی محتویات منابع علوم اسلامی از ضروریترین کارهایی است که باید انجام بگیرد؛ چه اینکه به جهت گستردگی زمانی و اطلاعاتی، رسیدن به تمام محتوا که نقشی در نسبتها و قضاوتها دارد، بدون نمایه، براش شخص کاری غیرممکن است. این مقاله که با روش تحقیق کتابخانهای انجام شده و براساس توصیف و تحلیل است، برای رسیدن به اهدافی که در نمایهسازی ذکر شده، شرایط ذیل را برای روش نمایهسازی منابع علوم اسلامی، بیان کرده است: 1. پیروی کامل از اصطلاحنامهها؛ 2. استفاده از اصطلاح کامل؛ 3. از اصطلاحات اشارهای استفاده نشود؛ 4. استفادهنکردن از اصطلاحات عطفی؛ 5. ملاک ترکیب نمایهها، وحدت موضوع باشد نه چیزدیگر؛ 6. نمایهها براساس دانش ذخیره شوند نه براساس کتاب؛ 7. از اصطلاحات مشترک استفاده نشود؛ 8. نمایه مربوط به یک علم زیرمجموعه اصطلاح همان علم قرار گیرد؛ 9. ذکر نام مؤلف در نمایهها. درضمن نگاهی نقادانه هم به روش نمایهسازی پژوهشکده اطلاعات و مدارک اسلامی شده است که براساس واژهها و موضوعات کنترلشده با استفاده از منابع معیار از قبیل اصطلاحنامهها به سرانجام رسیده است. نقدها عبارتاند از: 1. استفاده از اصطلاحات تجزیهای؛ 2. استفاده از اصطلاحات عطفی؛ 3. استفاده از اصطلاحات اشارهای؛ 4. عدم ذکر نام مؤلف در نمایهها؛ 5. ذخیره نمایهها براساس کتاب؛ 6. استفاده از اصطلاحات مشترک برای ذخیره؛ 7. ذخیره نمایهها در اصطلاحات علوم غیرمرتبط.
توسعۀ قلمرو علم اخلاق اسلامی در عصر امام خمینی (رحمةالله)
محمد عالمزاده نوری
چکیده: قلمرو علم اخلاق به چهار حوزۀ اخلاق بندگی، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی و اخلاق رابطه با محیط پیرامونی (سایر موجودات) تقسیم شده است. در این تقسیمبندی که بسیار از آن استقبال شده و بر نوع کتابهای اخلاقی اخیر سایه افکنده است، جامعیت منطقی و پوشش کامل وجود دارد و فرد دیگری در عرض اقسام آن تصور نمیشود؛ اما در عین حال از محورهایی از تفاصیل این حوزههای چهارگانه غفلت شده و این محورها در کتابهای قدیم و جدید اخلاق از قلم افتادهاند. تفطن ما به این محورها به برکت انقلاب اسلامی و مدرسۀ معرفتی امام خمینی است. امام خمینی با ایجاد نگرش عمیق اجتماعی، قلمرو همۀ علوم اسلامی و از جمله دانش اخلاق اسلامی را به شکل مبسوطی گسترش داده است. این نگرش عمیق اسلامی، حوزۀ اخلاق اجتماعی را با صورت پیشین خود بسیار متفاوت ساخته و تصویر جامعتری از آن عرضه کرده است. این مقاله به روش تحلیلی این توسعه را تبیین میکند.
طبقهبندی دانش در ایران دوره اسلامی و انعکاس علوم دقیقه در آن
امید مسعودی فر
چکیده: تقسیمبندی علوم با کار ارسطو در جهان دانش آغاز گردید و امروزه طبقهبندی علوم از مباحث مطرح فلسفهٔ علم است. تقسیمبندی علوم همواره مورد توجه دانشمندان جهان اسلام بوده است. در دوره میانه چشمانداز هر دانش با علوم دیگر روشن گردید و هندسه علوم در تمدن اسلامی مشخص گردید. فارابی فیلسوف مؤسس در طبقهبندی دقیق علوم بهویژه علوم دقیقه در جهان اسلام است. سدههای دوم تا هفتم هجری قمری دوران شکوفایی علوم در سرزمینهای اسلامی بود که به تبع آن علم یا فن طبقهبندی علوم سر برآورد و در مسیر رشد دانش نقش مهمی ایفا کرد. تقسیمبندی علوم در تمدن اسلامی پیوند با اداره و مدیریت جامعه داشته است. علوم دقیقه بخشی عمده از دانشها را تشکیل میدهند و این علوم بهگونهای با ریاضیات ارتباط دارند. به علوم دقیقه از دو جنبه «نقش این علوم در سرزمینهای اسلامی» و «تأثیرات آموزههای اسلامی بر این علوم» نگریسته میشود. در این تحقیق به مسئله علوم دقیقه در میان متفکران اسلامی تا سده هفتم و به مبانی نظری تقسیمبندی آن پرداخته شده است. روش پژوهش مقاله، کتابخانهای است.
دفتر فصلنامه «مدیریت دانش اسلامی» در قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه همکف، اداره نشریات واقع شده است؛ علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس http://jikm.isca.ac.ir/ مراجعه کنند و یا با شماره 31156910-025 تماس بگیرند.