۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۷۷۹۹۵
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

عالم عامل بودن پیش‌نیاز تأثیرگذاری روحانیت بر مردم است

عالم عامل بودن پیش‌نیاز تأثیرگذاری روحانیت بر مردم است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: درزمینهٔ تبلیغ و دعوت مردم به معنویت، فعالیت‌های ما در صورتی اثرگذار خواهد بود که خود ما نیز اهل عمل باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در شصت و چهارمین گردهمایی ائمه جمعه استان، با گرامیداشت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص) به تبیین جایگاه ویژه این ماه پرداخت.

وی افزود: رسول اکرم (ص) می‌فرماید: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ»؛ یعنی ای مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خدا برترینِ ماه‌هاست و روزهایش برترینِ روزها، شب‌هایش برترینِ شب‌ها و ساعاتش برترینِ ساعات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه باید برای ورود به ماه رمضان خود را آماده کنیم، اضافه کرد: انسان در این ماه میهمان خداوند می‌شود و وقتی کسی مهمان خدا می‌شود باید لوازم و موارد ضروری این مهمانی مهم را نیز داشته باشد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این ماه برکت ویژه‌ای دارد؛ به‌گونه‌ای که قرائت یک آیه قرآن در این ماه برابر با ختم قرآن بوده و شب قدر به‌تنهایی بهتر از هزار ماه است.

وی با بیان اینکه ماه رمضان موعد برکت، مغفرت و رحمت واسعه الهی است، تصریح کرد: اگر در این ماه خود را در معرض رحمت و بخشش الهی قرار دهیم قطعاً این بخشش شامل حال ما هم می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: ماه برکت، رحمت و مغفرت چند روز دیگر فرامی‌رسد و همه ما باید تلاش کنیم جزء بهره‌برداران از این ماه باشیم.

تأثیرگذاری روحانیت بر مردم درگرو عمل‌گرایی است

امام جمعه بجنورد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت عمل‌گرایی روحانیان و مبلغان، اظهار کرد: یکی از دلایل تأثیرگذاری برخی افراد، عامل بودن آن‌ها است، کسانی که خود ابتدا به گفته‌های خویش عمل می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: درزمینهٔ تبلیغ و دعوت مردم به معنویت هم فعالیت‌های ما در صورتی اثرگذار خواهد بود که خود ما نیز اهل عمل باشیم، درواقع تهذیب نفس و عالم عامل بودن سبب تأثیرگذاری گفته‌های ما می‌شود.

وی اضافه کرد: اینکه در حدیث داریم «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» و تأکید می‌شود مردمان را با اعمال خود تبلیغ کنید نه با زبان‌های خود ناظر به همین موضوع است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری تصریح کرد: عمل از دانستن مهم‌تر است؛ زیرا دانستی که منجر به عمل نشود وبال گردن آدمی بوده و انسان را بیچاره می‌کند؛ به همین دلیل هم تکلیف عملی علما سنگین‌تر از تکلیف عملی سایر افرادی است که شاید علم و دانش کمتری داشته باشند./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات