۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۷۶۸۲۱
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

قناعت و احساس مسؤولیت اجتماعی عامل پایداری و محبوبیت روحانیت است

قناعت و احساس مسؤولیت اجتماعی عامل پایداری و محبوبیت روحانیت است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام آزموده گفت: قناعت، شجاعت، زهد، طلب علم، عدم وابستگی به قدرت ها و احساس مسؤولیت اجتماعی از مهم‌ترین عوامل پویایی، پایداری و محبوبیت روحانیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان با اشاره به جایگاه و نقش روحانیت متعهد، به تبیین عظمت جایگاه الهی روحانیت متعهد در بیان امام راحل پرداخت.

وی افزود: از منظر امام راحل حوزه علمیه قاعده نظام جمهوری اسلامی است و همه چیز روی آن بنا می‌شود و دوام می‌یابد؛ درنتیجه استحکام این قاعده در پرتو سه عنصر فقه، تهذیب و اخلاق و همچنین آگاهی سیاسی است.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: در طول تاریخ همواره علمای متعهد مهم‌ترین پایگاه اسلام در مقابل انحرافات و کج‌روی‌ها بوده‌اند و اگر آن‌ها نبودند تحریف علوم اسلامی قطعی بود.

وی با اشاره به جایگاه و نقش روحانیت در بُعد علمی و بُعد اجتماعی، اضافه کرد: برای بررسی عمیق و همه‌جانبه علوم اسلامی، طریقه‌ای مناسب‌تر از شیوه علمای سلف یافت نمی‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده با یادآوری روح سلوک علمی، معنوی و اجتماعی روحانیت متعهد، گفت: روحانیت متعهد در طول تاریخ اسلام، همواره تکیه‌گاه محرومان بوده و در راه دفاع از دین و میهن، تلخی‌های زیادی را متحمل شده است تا جایی که شهدای فراوانی را نیز در این راه تقدیم کرده است.

وی با بیان اینکه آینه چهره تابناک شهدای روحانیت متعهد ثمره پیوند حقیقی علم و عمل را منعکس می‌کند، افزود: بیش از دو هزار و 500 طلبه در جنگ تحمیلی شهید شده‌اند که این نشانه آمادگی روحانیت برای دفاع از اسلام و کشور اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به نوع مواجهه علمای اصیل اسلام با سرمایه‌داران زالوصفت در طول تاریخ، تصریح کرد: علمای اصیل اسلام و روحانیت متعهد هرگز با سرمایه‌داران و پول‌پرستان سر آشتی ندارند و به‌هیچ‌وجه تحت سلطه آن‌ها قرار نمی‌گیرند، بلکه با زهد و فقر و عدم تعلق به تجملات دنیا زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این راز و رمز ترویج روحانیت و فقاهت بدون زور، زر و تزویر است، خاطرنشان کرد: درواقع رمز و شاه‌کلید ترویج روحانیت و فقاهت در سه عنصر هنر، صداقت و تعهد خلاصه می‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده همچنین با اشاره به نوع مواجهه روحانیت متعهد با بعضی از مظاهر تمدن در گذشته، تصریح کرد: تنها علت برخورد احتیاط‌آمیز و مخالفت روحانیون با برخی مظاهر تمدن در گذشته مانند رادیو و تلویزیون ترس از نفوذ اجانب و احساس خطر از گسترش فرهنگ اجنبی بوده است نه اینکه با پیشرفت و تمدن مخالف باشند.

وی افزود: قناعت، شجاعت، صبر، زهد، طلب علم، عدم وابستگی به قدرت‌ها و احساس مسؤولیت در برابر توده‌ها از مهم‌ترین عوامل پویایی، پایداری و محبوبیت روحانیت است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات