۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۳
کد خبر: ۶۷۸۱۵۱

فضیلت های ماه مبارک رمضان

فضیلت های ماه مبارک رمضان
ماه رمضان ماهی است که قرآن، برای راهنمایی مردم و نشانه‌های هدایت و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، ماه قرآن، ماه خدا فضیلت های این ماه برای علاقه مندان جهت شناخت هر چه بیشتر معرفی می شود.

شَهرُ رَمَضانَ الَّذي أُنزِلَ فيهِ القُرآنُ هُدًى لِلنّاسِ وَبَيِّناتٍ مِنَ الهُدى وَالفُرقانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهرَ فَليَصُمهُ وَمَن كانَ مَريضًا أَو عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِن أَيّامٍ أُخَرَ يُريدُ اللَّهُ بِكُمُ اليُسرَ وَلا يُريدُ بِكُمُ العُسرَ.

ماهِ رمضان ماهی است که قرآن، برای راهنمایی مردم و نشانه‌های هدایت و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگری را به جای آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتی شما را می‌خواهد، نه زحمت شما را! (سوره مبارکه البقرة آیه ۱۸۵)

قرآن در ماه رمضان

ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است که بندگان الهی جان خویشتن را در چشمه سار زلال این ماه شستشو دهند و زنگارهای های به وجود آمده از غفلت و توجه به دنیا را از خود بزدایند.

امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه در استقبال از ماه مبارک رمضان با بیانی شیوا و رسا از این ماه سخن گفته و حقیقت آن را روشن ساخته است. امام در این دعا، ابتدا خداوند متعال را جهت هدایت شدن به دین الهی و بهره‌مندی از نعمت بندگی و عبادت، شکرگذاری می کند، سپس می فرماید: «سپاس خداى را که از جمله آن راه های هدایت، ماه خود، ماه رمضان را قرار داد: ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت، ماه آزمایش، ماه قیام، ماهى که قرآن را در آن نازل کرد، براى هدایت مردم و بودن نشانه‏هایى روشن از هدایت و مشخص شدن حق از باطل و بدین جهت برترى آن ماه را بر سایر ماه ها بر پایه احترامات فراوان و فضیلت‏هاى آشکار روشن نمود» (صحیفه سجادیه کامله، شعرانی، ابوالحسن، دعای 44، ص 267)

در معنای «رمضان» چند معنا گفته شده:

۱.رمضان مشتق از «رَمَض» به معنای شدّت حرارت و حرارت سنگ، بر اثر شدّت حرارت خورشید آمده است و معنای آن این است که گناهان انسان در این ماه می سوزد و از بین می رود.

۲.«رمضان» از «رمیض»، به معناى ابر و باران در پایان‏ چلّه‌ی تابستان و ابتداى فصل پاییز است که گرماى تابستان را دور می‌کند. به این دلیل این ماه را «رمضان» گفته‌اند که بدن‌هاى آدمیان را از گناهان می‌شوید.

۳. «رمضان» بر گرفته از «رمضت النصل ارمضه رمضاً» است؛ به این معنا که نیزه را میان دو سنگ می‌گذاشتند و بر آن می‌کوفتند تا نازک شود.به این تعبیر، رمضان؛ یعنى، انسان خود را میان طاعت الهى قرار می‌دهد تا نفس او نرم و آماده‌ی بندگى شود. (لسان العرب، ج ‏7، ص 160)

در اهمیت ماه مبارک رمضان فراوان از آیات و روایات داریم که از نمونه آن میتوان به این حدیث زیبا اشاره کرد که خداوند سبحان فرمود: «الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِه‏»؛ روزه مال من است و من خود به آن جزا می دهم. بعضی کلمه «اجزی» در این روایت را به صیغه مجهول «اُجزَی» خوانده اند؛ یعنی روزه برای من است و من پاداش آن هستم. (شیخ صدوق، من ‏لایحضره ‏الفقیه، ج 2، ص 75)

در باب فضیلت این ماه پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه فضایلی را بر شمردند از جمله این که مردم در آن به مهمانی خدا دعوت شده‌اند. شب قدر در این ماه و بهتر از هزار ماه است. احیا و نمازگزاردن در یک شب از شب‌های آن برابر با نماز هفتاد شب در ماه‌های دیگر است. ماه صبر است و پاداش صبر بهشت خداست. ماه همدردی است. ماهی است که روزی بندگان مؤمن افزون می‌شود. پاداش آنکه در این ماه مؤمنی را افطار دهد، برابر با آزادکردن بنده است. هم چنین ایشان، این ماه را ماهی می دانند که اگر ارزش آن شناخته شود انسان آرزو می‌کند تمام سال رمضان باشد؛ طبق سخن پیامبر(ص)، ماه رمضان، ماه بسته‌شدن درهای جهنم، ماه گشوده‌شدن درهای بهشت و ماه به زنجیر کشیده شدن شیاطین است.

رمضان الکریم مبارک

فضائل بیشماری برای این ماه شریف در روایات ما وجود دارد که از جمله آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

تمام کتب بزرگ آسمانی مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(ع) می فرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.» نظر به این که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده، تلاوت آیات آن در این ماه فضیلت بسیاری دارد.

همچنین در روایات اسلامی، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است؛ چنان که حضرت امام باقر(ع) می فرماید: «هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.»

از دیگر موارد مهم در ماه مبارک رمضان این است که خداوند متعال توفیق روزه داری را به بندگانش داده است؛ «پس هر که ماه [رمضان] را درک کرد باید روزه بگیرد.» (سوره مبارکه البقرة آیه ۱۸۵)

انسان افزون بر جنبه مادی و جسمی، دارای بُعد معنوی و روحی هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه های ویژه را نیاز دارند، یکی از برنامه ها برای تقویت و رشد بُعد معنوی، تقوا و پرهیزگاری است؛ یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هوای نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکی پس از دیگری بر دارد و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمی نکند. یکی از اعمالی که در این راستا مؤثر و مفید است روزه داری است، قرآن کریم می فرماید: «... ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه که بر پیشینیان از شما نوشته شده، تا پرهیزگار شوید.»(آیه ۱۸۳سوره بقره)

اما شاید بتوان گفت مهمترین فضیلت ماه مبارک رمضان وجود شب قدر در این ماه است.چراکه طبق  اغلب نقلهای صحیح بین شیعه و اهل تسنن این شب مهم در ماه مبارک رمضان قرار دارد.

شب قدر شبی است که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود می آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین می کنند و وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتی الهی بر امت پیامبر گرامی اسلام(ص) است و مقدرات یک سال انسان ها (حیات، مرگ، رزق و...) براساس لیاقت ها و زمینه هایی که خود آنها به وجود آورده اند تعیین می شود و انسان در چنین شبی با تفکر و تدبر می تواند به خود آید و اعمال یک سال خود را ارزیابی کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را برای خود رقم زند. حضرت امام صادق(ع) می فرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است.»

درپایان سخنان مقام معظم رهبری درباره ماه مبارک رمضان در دیدار مسئولان نظام تقدیم می شود:

ماه رمضان یک فرصت ویژه است برای طراوت بخشیدن به روح ایمان و صفا و معنویّت در درون ما؛ روزه، تلاوت قرآن، دعا، مناجات، شنیدن مواعظ، مجموع اینها یک فضائی را به وجود می‌آورد که دلهای ما به قدر استعداد، به قدر ظرفیّت، از این محیط معنوی و روحانی بهره‌مند میشود.

شاید بشود گفت که در مجموع دوازده ماهِ دوران سال، این یک ماه، در حکم همان دو سه ساعتِ قبل از فجر در مجموع شبانه‌روز است؛ همچنان‌که آن یکی دو ساعت، دو سه ساعت قبل از اذان صبح خصوصیّتی دارد و معنویّت انسان، صفای انسان [بیشتر است] - در آیات قرآن هم اشاره شده، تصریح شده به بیداریِ آن ساعات و در روایات هم که فراوان [آمده] - نشان‌دهنده‌ی این است که آن ساعات در ٢۴ ساعت یک خصوصیّتی دارند که ساعات دیگر ندارند این خصوصیّت را؛ ماه رمضان در مجموع دوازده ماه، مثل همان چند ساعت است؛ خصوصیّتی دارد. (دیدار مسولان نظام 02/03/1397)

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
ان شا الله بتوانیم از این ماه پرعظمت بهره ببریم
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
ماه میهمانی خدا شروع شد خدایا ما را در این ماه عزیز ببخش و بیامورز
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۴
خدایا توفیق بندگی عنایت کن
یاداشت بسیار خوبی بود، ممنون
1
0