۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۷۸۱۸۸
به مناسبت ولادت ملاصدرا؛

سه حکایت از صدر المتألهین

سه حکایت از صدر المتألهین
محمد‌بن ابراهیم قوامی شیرازی، ملقب به صدر‌المتالهین یا ملاصدرا در ظهر روز 9جمادی‌الاولی سال 980 قمری دیده به جهان گشود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، محمد‌بن ابراهیم قوامی شیرازی، ملقب به صدر‌المتالهین یا ملاصدرا در ظهر روز 9جمادی‌الاولی سال 980 قمری دیده به جهان گشود. در دوران جوانی، با شیخ‌بهایی آشنا شد که سنگ بنای شخصیت علمی و اخلاقی ملاصدرا توسط این دانشمند جهان‌دیده کم‌نظیر بنا نهاده شد و تکمیل این بنای معنوی را استاد دیگرش میرداماد عهده دار شد. از شاگردان او می ‌توان به حاج ملاهادی سبزواری و ملامحسن فیض‌کاشانی اشاره کرد. او حکیم خانه به دوشی بود که به جرم آزادگی روح و فکر مجبور شد تا از پایتخت و پایتخت‌نشینان روی گرداند.

وی دلایل بیزاری خود را، جاهلان فرزانه نمای زمان خود بیان داشته است که موجب عزلت وی در کهک (روستایی دورافتاده در قم) شد. پس از بازگشت به شیراز شهرتش عالمگیر شده بود و طالبان حکمت از اطراف برای درک فیض به حضورش می‌شتافتند. او خود در مقدمه اسفار می‌گوید: به‌تدریج آنچه در خود اندوخته بودم همچون آبشاری خروشان فرود آمد و چون دریایی پر موج در منظر جویندگان و پویندگان قرار گرفت. آثار بسیاری از این حکیم فرزانه برجای مانده است . او در طول عمر 71 ساله‌‌اش 7بار با پای پیاده به حج مشرف شد و سر بر این راه نهاد و به هنگام سفر هفتم در شهر بصره تن رنجور را وداع کرد و در جوار حق قرار گرفت .

برای آشنایی با طبع بلند صدر المتألهین شیراز سه حکایت زیبا از این حکیم بزرگ را می خوانیم.

اثبات وجود اشیاء

می گویند روزی ملاصدرا در کنار حوض پر آب مدرسه درس می داد. غفلتاً فکری به خاطرش رسید و رو به شاگردان کرد و گفت: «آیا کسی می تواند ثابت کند آنچه در این حوض است آب نیست؟»

چند تن از طلاب زبردست مدرسه با استفاده از فن جدل که در منطق ارسطو شکل خاصی از قیاس است و هدف عاجز کردن طرف مناظره یا مخاطب است نه قانع کردن او، ثابت کردند که در آن حوض مطلقاً آب وجود ندارد و از مایعات خالی است.

ملاصدرا با تبسمی رندانه مجدداً روی به طلاب کرد و گفت: ” اکنون آیا کسی هست که بتواند ثابت کند در این حوض آب هست؟ ” یعنی مقصود این است که ثابت کند حوض خالی نیست و آنچه در آن دیده می شود آب است.

شاگردان از سؤال مجدد استاد خود ملاصدرا در شگفت شده جواب دادند که با آن صغری و کبری به این نتیجه رسیدیم که در حوض آب نیست، حال نمی توان خلاف قضیه را ثابت کرد و گفت که در این حوض آب هست…

فیلسوف شرق چون همه را ساکت دید سرش را بلند کرد و گفت:

« ولی من با یک وسیله و عاملی قویتر از دلایل شما ثابت می کنم که در این حوض آب وجود دارد ». آنگاه در مقابل چشمان حیرت زده طلاب کف دو دست را به زیر آب حوض فرو برد و چند مشت آب برداشته به سر و صورت آنها پاشید. همگی برای آنکه خیس نشوند از کنار حوض دور شدند. فیلسوف عالیقدر ایران تبسمی بر لب آورد و گفت: «همین احساس شما در خیس شدن بالاتر از دلیل است ….».

 

داستان عشاق

زمانی که فیض کاشانی در قمصر کاشان زندگی می کرد، پدر خانمش، ملاصدرا، چند روزی را به عنوان میهمان نزد او در قمصر به سر می برد.

در همان ایام در قمصر، جوانی به خواستگاری دختری رفت. والدین دختر پس از قبول خواستگار، شرط کردند که تا زمان عقد نه داماد حق دارد برای دیدن عروس به خانه عروس بیاید و نه عروس حق دارد به بیرون خانه برود.

از این رو، عروس و داماد که عاشق و شیدای همدیگر بودند و می خواستند همدیگر را ببینند، به فکر چهره ای افتادند که نه با شرط مخالفت بشود و نه والدین عروس متوجه بشوند.

لذا عروس حیله ای زد و گفت: من فلان موقع به قصد تکاندن فرش به پشت بام می آیم و تو هم داخل کوچه بیا، همدیگر را ببینیم.

در آن وقت مقرر، دختر فرش خانه را به قصد تکاندن به پشت بام برد و فرش را تکان می داد و داماد هم از داخل کوچه نظاره گر جمال دلنشین عروس خانم بود و مدام این جملات را می خواند:

اومدی به پشت بوندی اومدی فرش و تکوندی

اومدی گردی نبوندی اومدی خودت و نشوندی

در این حال، عارف بزرگوار، ملاصدرا از کوچه عبور می کرد و این ماجرا را دید و شروع به گریه کردن کرد.

او یک شبانه روز بلند گریه می کرد تا این که فیض کاشانی از او پرسید:

چرا این گونه گریه می کنی؟

ملاصدرا گفت: من امروز پسری را دیدم که با معشوقه خود با خوشحالی سخن می گفت.

گریه من از این جهت است که این همه سال درس خوانده ام و فلسفه نوشتم و خود را عاشق خدای متعال می دانم اما هنوز با این حال و صفایی که این پسر با معشوقه خود داشت من نتوانستم با خدای خود چنین سخن بگویم. لذا به حال خود گریه می کنم.

داستانی از کودکی ملاصدرا

محقق شهیر شیخ عبدالله زنجانی در رساله ای که در احوال صدرالدین شیرازی ( ملاصدرا ) نوشته است ، داستانی نقل کرده و می نویسد : پدر، وی او را روزی در کار اداره امور درگاه دستگاه خود گمارد و پس از آن که بازگشت و صورتحساب هزینه آن مدت را از فرزند طلبید، دید که مبلغی نسبتاً زیاد ( سه تومان به ارزش آن روز و هر تومان به معنی ده هزار ) را به عنوان خیرات به مستمندان بخشیده است و این معادل همان مبلغی بود که پدر برای داشتن فرزند به پیشگاه خداوند متعال نذر نموده بود.

هنگامی که پدر با شگفتی سبب و بهانه این هزینه را از فرزند پرسید ، فرزند هوشیار خردمند وی پاسخ داد که این همان بهائی است که باید به پای فرزندتان می پرداختید/1399/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
از توی گلخونه دنیای کوچک
Spain
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
مناجات عرفا با خدا شنیدنیست.
0
0