۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۶۷۸۲۱۵
استاد اخلاق حوزه بیان کرد؛

روزه تحول روحی و مادی در اجتماع می آورد

روزه تحول روحی و مادی در اجتماع می آورد
آیت الله تحریری گفت: روزه هم تحول روحی برای فرد با خود دارد و هم تحول روحی و مادی در اجتماع به همراه می آورد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله  محمد باقرتحریری استاد اخلاق حوزه علمیه عصر سه شنبه 24 فروردین در حرم امام رضا علیه السلام به مناسبت استقبال از ماه رمضان و تجلیل از خانواده شهید محسن حاجی حسنی کارگر به سخنرانی پرداختند.

آیت الله تحریری با اشاره به اهمیت ماه پرفیض و برکت رمضان گفت: همه مردم قبل از سال نو به استقبال سال جدید می روند که این سال نو سال تجدید عالم طبیعت است؛ سال نو از رسم و رسومات است اما بهترین رسم، رسمی است که در حوزه دین باشد؛ نبی مکرم اسلام و امام رضا به طور خاص ما را به استقبال از ماه عظیم رمضان  می فرستند، با آن بیانات خاص که این ماه را به ما تذکر می‌دهند.

وی با توجه به حقیقت این ماه ابراز داشت: رمضان ماه حقیقی وجود انسان است، ماه بهار حقیقی جامعه ایمانی که ما قبل از ماه رمضان به نوعی در رکود از توجه به خدای متعال و معارف دین قرار گرفته‌ایم و ماه مبارک رمضان ماهی است که انسان می‌تواند از رکود و خمودی بیرون بیاید، لذا اباصلت هروی خدمت امام رضا(ع) رسید و به امام عرض کرد، اکثر ماه شعبان گذشته و مقدار کمی از ماه باقی مانده است چه کاری انجام دهیم؟ حضرت فرمود تدارک بکن گذشته‌ای که در آن کوتاهی کرده‌ای و تصمیم‌گیری کن برای آینده‌ای که در پیش است.

استاد اخلاق حوزه علمیه عنوان کرد: ماه رمضان ماه تحول است تحول از رکود به سرعت در تغییر دادن روحیات و کردار خود؛ نبی اکرم فرمود " ای مردم ماه خدا به سوی شما اقبال کرده و شما به استقبال آن بروید" ماه خدا با سه شاخصه برکت رحمت و مغفرت به شما روی آورده کاری انجام دهیم که در این ماه سه شاخصه را حس کنیم و به آن برسیم. 

آیت الله تحریری با ذکر شاخصه های ماه رمضان خاطرنشان کرد: در قرآن کریم هم چند شاخصه برای ماه رمضان ذکر شده است؛ این ماه سفره حقایق عالم از جانب حکیم مطلق بر قلب نبی اسلام نازل شد و این ماه قرآن است و این قرآن مایه جدایی انداختن حق از باطل می باشد.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به جامعه ایمانی گفت: جامعه ایمانی باید در جهت بالابردن معارف قرآن قرار بگیرد امام معصوم فرمودند "فقط در صدد حفظ آیات نباشید و درصدد فهمیدن معارف قرآن باشیم که فهمیدن مقدمه‌ای برای زندگانی قرآنی است".

وی با بیان شاخصه ها  افزود: شاخصه دیگر این ماه روزه داری است که دارای مراتبی است اولین مرحله آن مطابق با مسائل مطرح شده در رساله شرعیه است و این مرحله اول، برای انسانی که با ویژگی های گوناگون در تمام شئونات زندگی می‌تواند به دست بیاورد پایین ترین مرتبه بوده و باید در این ماه مواظب گوش، چشم و زبان بود و کینه و کدورت ها را دور ریخت.

آیت الله تحریری در پایان با بیان اینکه ماه رمضان، اول سال مؤمنان است و شب قدر قلب ماه رمضان نامیده اند، ابراز داشت: این ماه روزهایش بهترین روزها و شب هایش برترین شب‌ها، ساعاتش بهترین ساعات، اما در روایات فرمودند اوقات نماز بهترین اوقات است که در این بهترین اوقات دعا کنید، دعا هم باید با محتوا باشد، لذا چند دعا در مفاتیح بعد از نماز های واجب برای ما سفارش شده است یکی از آنها دعای معروف اللهم ادخل علی اهل القبور است که در این دعا ۱۳ وظیفه جمعی اجتماعی، ما از خداوند متعال می خواهیم که بیانگر این مطلب است که روزه هم تحول روحی برای فرد با خود دارد و هم تحول روحی و مادی در اجتماع به همراه می آورد؛ دعای دیگر صلوات است پیامبر فرمود در این ماه رمضان زیاد بر من صلوات بفرستید.

ارسال نظرات