۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۶۷۸۲۱۶
پژوهشگر علوم قرآن و تفسیر مطرح کرد؛

رمضان ماه بسته شدن شیطان است

رمضان ماه بسته شدن شیطان است
حجت الاسلام ابراهیمی فر گفت: هر کس نور خدا در زندگی اش کم رنگ شود شیطان ایمانش را سرقت می کند لذا تا هنگامی که نور خدا قوی است، او نمی تواند بیاید.

حجت الاسلام علی اکبر ابراهیمی فر در گفت و گو با خبرنگاربه گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به ویژگی های ماه بندگی اظهار داشت: ماه عبادت و بندگی و بخشش و رحمت پروردگار را بر همۀ مؤمنین و بندگان تبریک عرض میکنم. در رابطه با ماه بندگی چند مطلب گفتنی است،مطلب اول اینکه همۀ کتاب های آسمانی در ماه رمضان نازل شده اند، قرآن که مشهور است: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآن».

وی با اشاره به نزول کتب آسمانی در ماه رمضان گفت: پیامبر (ص) فرمودند "همۀ کتاب های آسمانی در ماه رمضان نازل شده اند، حضرت فرمود تورات، ششم ماه رمضان بر حضرت موسی (ع) نازل شد. این روایت که منبع آن قوی است هم در کافی و هم در وسائل الشیعه است، دوازدهم ماه رمضان انجیل بر حضرت عیسی (ع) نازل شد و سپس فرمود هیجدهم ماه رمضان زبور بر حضرت داود (ع) نازل شد و بیست و سوم رمضان نزول قرآن صورت گرفت.

پژوهشگر علوم قرآن ابراز کرد: این ماه، ماه نزول کتب آسمانی است، ماه نزول قرآن و ماه گسترش کتب آسمانی است، مطلب دوم اینکه ماه رمضان، ماه باز شدن و بسته شدن است، غل و زنجیر شدن شیطان در این ماه هست؛ یک چیز باز می شود و یک چیز بسته می شود. فرمود" شیطان بسته می شود" خیلی عجیب است چرا شیطان بسته می شود؟! شیطان که خیلی فعال است؛ آدم ابوالبشر را فریب داد.

پژوهشگر حوزه تفسیر در پاسخ به چگونگی بسته شیطان در این ماه خاطرنشان کرد: به دو جهت روایت داریم که شیطان در این ماه ضعیف می شود، وقتی دشمن حمله می کند، اگر نیروی کمکی زیادی جلویش ریختند، خود به خود عقب نشینی می کند؛ حدیث داریم درکتاب کافی جلد چهارم که در این ماه شبانه روز فرشته ها که تعدادشان را جز خدا کسی نمی داند؛ «إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ کَّلَ مَلاَئِکَتَهُ بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِینَ» موکلند و وظیفه دارند در ماه رمضان فقط برای روزه دار دعا کنند، فقط دعا کنند، بنابراین یک دلیلی که شیطان عقب می کشد، نیروی کمکی زیاد است، یعنی رحمت خدا گسترده می شود، نفس انسان عبادت و تسبیح محسوب می شود، دعای انسان مستجاب می گردد.

وی با اشاره به کلام ناب امیرالمومنین در نهج البلاغه افزود: دلیل دومش بیان امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه خطبه ی ۱۲۱ است که می فرمایند: وَ يُرِيدُ أَنْ يَحُلَّ دِينَكُمْ عُقْدَةً عُقْدَةً، «شیطان مى خواهد (رشته هاى محکم) دين شما را گره، گره بگشايد» پس شیطان گره، گره پیش می آید؛ همانطور اگر بخواهیم گره های طنایی را باز کنیم، گره گره باز می کنیم و یا اگر یک جایی را بخواهیم فتح کنیم، وجب وجب فتح می کنیم.

حجت الاسلام ایبراهیمی بیان کرد: به گفتۀ یکی از بزرگان که می فرمود: «ابتدا شیطان، گرۀ تعلق به مستحبات را از دل آدم باز می کند، آرام آرام مستحبات را کنار می گذاری، دوم شیطان گرۀ تنفر از مکروهات را باز می کند؛ می گوید: مکروه عیبی ندارد و مکروه را مرتکب می شوی، در مرحلۀ سوم گرۀ علاقه به واجبات را باز می کند، پس نسبت به واجبات سست می شوی، چهارم گرۀ تنفر از حرام را باز می کند و حرام را مرتکب می شوی»؛قرآن می فرماید «شیطان گام به گام پیش می آید». مستحب، مکروه، حرام و واجب.

وی در پاسخ به  چرا شیطان در این ماه دستش بسته می شود، عنوان کرد: دلیلش این است که آدم یا مستحب انجام می دهد یا واجب؛ می خوابی، خوابت عبادت محسوب می شود، نَفَس می کشی نفست تسبیح محسوب می شود، (تسبیح مستحب است) مسجد می آیی، قرآن می خوانی و یا از تلویزیون سخنرانی گوش می دهی؛ چون در این ماه این گره ها را سفت می کنی شیطان نمی تواند به تو راه پیدا کند؛ حدیث داریم در کتاب مستدرک جلد هفتم که علت اینکه شیطان در این ماه دستش بسته است مغلوق است، همین است؛ البته اینکه گفته اند شیطان بسته است، نسبی است، در همین ماه رمضان انسان هایی هستند که جنایت می کنند، عرق می خورند، معصیت می کنند، حتی نماز هم نمی خوانند.
وی با اشاره به آیه 36 سوره زخرف افزود: این آیه قرآن خیلی گویاست: «وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ» «عَیَشَ» به معنای کم فروغ شدن و ضعیف شدن است، شما اگر یک نور قوی در شب تاریک داشتید دزد نمی تواند بیاید؛ ولی اگر این نور کم فروغ شد سرقت راحت صورت می گیرد؛ قرآن می فرماید: «وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ»، هر کس نور خدا در زندگی اش کم رنگ شود «نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» شیطان ایمانش را سرقت می کند و شیطان همراهش می شود، لذا تا هنگامی که نور خدا قوی است، او نمی تواند بیاید، در ماه رمضان نور خدا قوی است؛ در همۀ خانه ها قرآن تلاوت می شود و زبان ها مشغول ذکر خداست. طبیعتاً می گویند که دست شیطان بسته است و درهای رحمت باز است، البته ممکن است جایی صد تا در باز باشد و یک نفر هم نرود؛ در جادۀ اتوبان بعضی ها به نرده می زنند جاده باز است، راه گسترده است، لذا رمضان ماه بسته شدن شیطان است به شرطی که ذکر شد.

ارسال نظرات