۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۷۸۲۳۹
آیت الله مهدوی:

همت داشتن نیازمند نظم، استمداد از خدا و پشتوانه عقلی است

همت داشتن نیازمند نظم، استمداد از خدا و پشتوانه عقلی است
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: همت انسان باید در مسیر رسیدن به کمال و سعادت ابدی باشد، افرادی که تنها در مسائل مادی همت دارند نهایت زندگی را دنیا می‌بینند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، بعدازظهر امروز در سخنرانی مجازی خود به مناسبت ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه انسان باید همت والا داشته باشد و همت باید ملکه انسان باشد، گفت: گاهی انسان برای رسیدن به دنیا فقط همت می‌کند، این خیلی پسندیده نیست چرا که حیوانات نیز چنین هستند.

وی در ادامه افزود: کسانی که تنها فکر مادی و دنیایی دارند تنها در مسائل مادی و دنیایی همت دارند، اما انسان باید همت برای رسیدن به کمال و سعادت ابدی داشته باشد، دیدگاه مادی برخی افراد تا جایی است که بنابر فرموده قرآن کریم نهایت دید آنها دنیا و اموال دنیا است و دستاورد دیگری ندارند.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه هرکسی باید تلاش و همت خود را داشته باشد نه اینکه از گذشتگان خود و دستاوردهای آنان بگوید، اظهار کرد: همت نیازمند استمرار است، بدون استمرار همت انسان نتیجه‌ای نخواهد داشت، داشتن همت پشتوانه فکری می‌خواهد و پشتوانه فکری هم استدلال نیاز دارد، در چنین فرآیندی شخص درک خواهد کرد که بهتر است همت او در امور آخرتی باشد، چرا که دنیا فانی و از دست رفتنی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان همت بلند امام خمینی را عامل پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: همت باید دارای استدلال عقلی و شرعی باشد، پس از آن فکر دائمی و در نهایت استقامت عملی باشد، انسان‌هایی که همت عالی دارند همگی منظم هستند، بدون نظم انسان به جایی نخواهد رسید.

وی استمداد از پروردگار را از لازمه‌های دستیابی به همت عالی برشمرد و تصریح کرد: انسان باید حرکت کند و از خداوند یاری بجوید، ما در همه امور نیاز به یاری خداوند داریم. همت بلند برای همه امور لازم است و نجاتبخش انسان خواهد بود، همانطور که حضرت یوسف همت کرد و از گناهی که افراد بسیاری به دام آن گرفتار می‌شوند فرار کرد و مبتلا به آن گناه نشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همت بلند لازم است تا انسان بتواند به مقام شهادت برسد، گاهی انسان همت می کند و از مال خود می‌گذرد و گاهی همت بلندتری دارد و جان خود را فدا می‌کند، در کربلا همت بلند امام حسین(ع) موجب شد تا خود و عزیزانشان را در راه حفظ اسلام فدا کنند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات