۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۶۷۸۳۸۵
فرمانده پیشین ارتش پاکستان:

سند جامع ایران و چین، شکست راهبردی آمریکا در منطقه را رقم ‌زد

سند جامع ایران و چین، شکست راهبردی آمریکا در منطقه را رقم ‌زد
فرمانده پیشین ارتش پاکستان با انتقاد از تحریم‌های اقتصادی آمریکا گفت: امضای سند جامع همکارهای تهران-پکن بیانگر شکست راهبردی واشنگتن و طرح‌های دولت جوبایدن در منطقه است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، ژنرال «میرزا اسلم بیگ» روز جمعه در مقاله‌ای با عنوان «اقدامات راهبردی آمریکا در جنوب آسیا» برای روزنامه اردو زبان «امت» نوشت: آمریکایی‌ها متوسل به نیروهای نیابتی در جنوب آسیا شده‌اند و تلاش می‌کنند تا برای بازیابی اعتبار از دست رفته خود تمرکز ویژه‌ای بر ایران، چین و افغانستان داشته باشند.

وی برخی کشورهای منطقه را نیروی نیابتی آمریکا علیه دیگر کشورها خواند و افزود: واشنگتن برای تقویت جنگ سرد علیه چین درصدد تشکیل ائتلاف علیه این کشور است و برای پیشبرد این هدف بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن برای اروپا نیز خط و نشان می‌کشد.

ژنرال اسلم بیگ که از مخالفان سرسخت سیاست‌های آمریکا و دخالت این کشور در امور کشورهای منطقه است، با اشاره به تنش‌های آمریکا با ایران، گفت: تهران طی چهار دهه گذشته هدف تحریم‌های سخت ایالات متحده بوده و توطئه‌های زیادی برای مخدوش کردن جایگاه این کشور به کار گرفته شد اما ایران همچنان به اصول اسلامی عدالت، ایثار و عزت پایبند است.

فرمانده پیشین ارتش پاکستان حضرت آیت الله خامنه‌ای را «رهبر بزرگ ملت ایران» توصیف کرد و افزود: ایشان واضح کردند که جمهوری اسلامی به تمام مفاد توافق هسته‌ای عمل کرده است و اگر ایالات متحده به دنبال بازگشت ما به تعهدات برجامی است باید همه تحریم‌ها را لغو کند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند که آنان هرگز نمی‌توانند اهداف اجلاس ورشو (اجلاس ضدایرانی آمریکا به میزبانی لهستان در اواخر بهمن ۹۷) را اجرا کنند، زیرا سرانجام مساوی است با تهدیدی جدی علیه امنیت رژیم صهیونیستی.

ژنرال میرزا اسلم بیگ با استفاده از جملات فارسی برای توصیف ضعف و سراسیمگی ایالات متحده در برابر ایران نوشت: «آمریکا نه پای ماندن دارد و نه پای رفتن»، همچنین آنان نسبت به توافق نامه راهبردی که چند هفته پیش میان ایران و چین امضا شد نگران هستند.

وی تاکید کرد: سند جامع تهران و پکن نشانه بی‌نتیجه بودن تحریم‌های اقتصادی و اقدامات عملی آمریکا علیه ایران است و بدون شک، این یک شکست بزرگ برای سیاست‌های توسعه طلبانه ایالات متحده در منطقه محسوب می‌شود.

فرمانده پیشین ارتش پاکستان نوشت: مشارکت استراتژیک چین و ایران پیشگام ابتکار عمل کمربند و جاده است که نه تنها مزایای بسیاری برای کل منطقه به همراه دارد بلکه تمام توطئه‌های خارجی را خنثی خواهد کرد.

هفتم فروردین امسال و در جریان سفر «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند./۹۸۸/

منبع: ایرنا

ارسال نظرات