۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۶۷۹۶۵۰
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

نهراسیدن از صف آرایی دشمن شاخصه دولت اسلامی

نهراسیدن از صف آرایی دشمن شاخصه دولت اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: اینگونه نباشد که به واسطه اجتماع چند قدرت مستکبر از آرمان‌های خودش عقب نشینی کند که این از شاخص های دولت اسلامی فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری در بیست و یکمین جلسه بیان تفسیر خود که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به آیات ۶ و ۷ گفت: یکی از شاخصه ها و وظایف دولت اسلامی برخورد قاطع با مفاسد فرهنگی است.

حساسیت نسبت به مفاسد فرهنگی

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بعضی از اشخاص که با محصولات فاسد فرهنگی به دنبال راهزنی فرهنگی هستند مانع توجه مردم به سخن حق و سخن خدای متعال می شوند و وسیله غفلت از خدا را در جامعه شایع می کنند تا به این وسیله مردم از صراط مستقیم و از راه حق منحرف کنند و طبیعتاً دولت اسلامی نمی‌تواند در برابر چنین اشخاصی بی تفاوت باشد.

مدیر مدرسه علمیه مشکات بیان داشت: در سوره طاها آیه ۹۷ می‌خوانیم که حضرت موسی(ع) در برابر یک هنرمند فاسد برخورد قاطعی نشان داد و محصول فرهنگی او را که یک گوساله فریبنده بود در آتش زد و خاکستر آن را بر دریاها افکند.

استاد حوزه علمیه افزود: بنابراین با محصولات فرهنگی فاسد باید اینگونه برخورد کرد، مماشات در برابر فعالان مفسد فرهنگی و محصولات فاصله فرهنگی جایز نیست کلمه لهو الحدیث که در آیه 6 سوره لقمان به آن اشاره شده مفهوم وسیعی دارد و هر گونه سخن، آهنگ و هرگونه محصول به اصطلاح هنری که انسان را به بیهودگی بکشاند و انسان را به گمراهی سوق دهد از قبیل غنا و الحان و آهنگ های شهوت انگیز و یا سخنان آلوده و گمراه کننده تمام این ها مصداق لهو الحدیث هستند.

وی ادامه داد: از این آیات به خوبی استفاده می شود که یکی از وظایف مهم دولت اسلامی برخورد قاطع با مفسدان فرهنگی و مروجان لهو الحدیث است و لذا می‌شود گفت از شاخص‌های دولت است اسلامی میزان حساسیت نسبت به محصولات مخرب فرهنگی و میزان غیرت ورزیدن به این محصولات است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اضافه کرد: نحوه مواجهه با تولیدکنندگان این دسته از آثار و نحوه مواجهه با آثار فرهنگی مخرب مانند فیلم های سینمایی کتاب‌ها و نشریات سایت‌ها و سایر عرصه‌های که مسئولان محصولات فرهنگی فاسد درون بستر ها عرضه می شود و میزان حساسیت دولت ها در برابر این چنین محصولات فاسد فرهنگی شاخص مهمی در جهت ارزیابی اسلامی بودن دولت است و دولتی که اجازه می‌دهد که دشمنان قسم خورده این ملت به راحتی از طریق فضای مجازی به میلیون‌ها جوان و نوجوان این کشور دسترسی داشته باشند و مطالب گمراه کننده را به راحتی در اختیار نوجوانان و جوانان این مرز و بوم بگذارند قطعاً فاصله زیادی با دولت اسلامی دارد.

برنامه ریزی برای نسل آینده

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نکته دوم برگرفته از آیه ۱۳ سوره لقمان و با عنایت به اینکه در هفته معلم قرار دادیم و سالروز شهادت برترین معلم تاریخ بعد از پیامبر گرامی اسلام مطرح می شود و آن برنامه‌ریزی برای تربیت نسل آینده است.

پیام کلی این آیه این است که نسبت به تربیت نسل آینده باید دلسوز و حساس بود با عنایت به این نکات می‌شود گفت دولت اسلامی دولتی است که برای تربیت نسل آینده برنامه‌ای برخاسته از مضامین و ذخیره‌ ارزشمند دینی داشته باشد و دولت اسلامی اجازه نمی‌دهد مدل های غربی مانند سند ۲۰۳۰ ها در جریان تربیت کشور حاکم به شوند.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: جناب لقمان در اینجا در قالب توصیه هایی به فرزندش مسایل و موضوعات مختلفی را مورد توجه قرار داده است. از موضوعات عقیدتی و بینشی مانند توحید گرفته تا موضوعات اخلاقی مانند احترام به پدر و مادر و تا موضوعات فقهی مانند اقامه نماز امر به معروف و نهی از منکر و صبر و تحمل سختی‌ها و اعتدال در رفتار در گفتار پرهیز از تکبر و خودبرتربینی را مورد توجه قرار می دهد که مجموع این نکات نشان می‌دهد که دولت اسلامی نسبت به تربیت اخلاقی و دینی نسل آینده مسئولیت سنگینی به دوش دارد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در اهمیت جایگاه معلمی اینگونه فرمودند:«شما هستید که در داخل مدارس کودک را از هفت سالگی تحویل می گیرید و در هجده نوزده سالگی تحویل دانشگاه می‌دهید اساسی‌ترین و مهم‌ترین دوران عمر کودک با شما معلمان است باید کشور و جامعه روی این مسئله حساب کنند معلم یعنی آن کسی که می‌تواند خصوصیات اخلاقی خوب را در فرزند پرورش دهد معلومات خود را به کودک می‌آموزد فکر کردن را به کودک بیاموزید استقلال را به کودک بیاموزد ایستادگی در مقابل باطل و مجاهدت در راه حق را به کودک تعلیم دهد من دعوت می‌کنم و درخواست می‌کنم از همه جوانان حزب اللهی جوانان انقلابی که آمادگی دارند برای پیوستن به صفوف معلمان، از این اقدام دریغ نکنند که این یک اقدام بسیار مهم و استراتژیک در آینده نظام است».

نهراسیدن از اجتماع دشمن

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار داشت: درس سوم از شاخص های دولت اسلامی نهراسیدن از صف آرایی دشمن است که خداوند متعال در آیاتی از سوره احزاب اشاره می کند به ماجرای جنگ احزاب و وقتی مسلمان های سست عنصر این اتفاق را دیدند نسبت به وعده پیامبر(ص) مبنی بر پیروزی لشکرحق به تردید افتادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اما عده دیگری بودند که وقتی این اجتماع دشمن را دیدند گفتند این وعده خدا و رسول بوده است و به خدا و رسول که پیروزی نهایی در آستانه تحقق است و باید توجه داشت وقتی همه دشمن یکجا جمع می شوند اگر کمی جامعه اسلامی استقامت به خرج دهد می تواند تمام دشمنان جامعه اسلامی را یکجا شکست دهد لذا اجماع جهانی علیه جامعه اسلامی نباید مسئول نظام اسلامی را به هراس اندازد و اینگونه نباشد که به واسطه اجتماع چند قدرت مستکبر از آرمان‌های خودش عقب نشینی کندو قطعاً از شاخص های دولت اسلامی فاصله زیادی دارد.

مدیر مدرسه علمیه مشکات افزود: قرآن می فرماید اگر خدا را یاری کنید خدا به یاری شما می آید مهم آن است که ما به این وعده الهی ایمان داشته باشیم مسئولان نظام اسلامی باید بیش از دیگران به این وعده الهی ایمان داشته باشند و با تمام توان در جهت تحقق اهداف نظام اسلامی اقدام و حرکت کنند و اینگونه نباشد که حقوق مسلم نظام اسلامی را در برابر فشارها به حراج بگذارند./1399/

ارسال نظرات