۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۸۰۲۴۰
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

عید فطر موعد بازگشت انسان به اصل و فطرت الهی است

عید فطر موعد بازگشت انسان به اصل و فطرت الهی است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام آزموده گفت: عید فطر موعد بازگشت و رجوع انسان به اصل فطرت و خلقت است، اصلی که بعد از یک ماه جهاد اکبر بسیار شفاف و زلال شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر، اظهار کرد: عید یعنی بازگشت و رجوع و فطرت یعنی اصل خلقت، بنابراین در بیانی ساده عید فطر به معنای زمان بازگشت به اصل خودمان است.

وی افزود: این اصل بعد از یک ماه جهاد اکبر بسیار شفاف و زلال شده و در حقیقت به شبیه‌ترین وضعیت و حالت خود به امام زمان (عج) رسیده است و قاعده و اصل این است که ما در عید فطر، شبیه حضرت شده باشیم.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: مبنای این قاعده این است امام زمان (عج) چون انسان کامل است پس «مَنِ عالی» خود ماست و ما به میزان انسانیتمان به محضر حضرت، قرب و ارتباط پیدا می‌کنیم. این شدت اتصال، شدت حبّ می‌آورد و شدت حبّ، این اتصال را تشدید می‌کند، درواقع این هم‌افزایی محبت و اتصال، سرّ مبارکی عید فطر است.

وی تصریح کرد: برکت عید فطر همین است که در عید فطر به هر مرتبه از انسانیت یعنی به هر مرتبه از اصل و فطرت خودمان نائل شده باشیم، به همان مرتبه به حضرت شبیه شده‌ایم و حقیقت این شباهت قرب و معیت با حضرت است.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: بنابراین به هر اندازه که به وجود مبارک حضرت ارتباط پیدا کرده باشیم، برای ایشان دل‌تنگ‌تر و بی‌قرارتر می‌شویم؛ یعنی حقیقت عیدی در روز عید فطر بی‌قراری بیشتر برای حضرت است.

وی ادامه داد: این بی‌قراری ما را تا تحقق کامل هدف خلقتمان که نیل به مقام خلافة اللهی است راهبری می‌کند؛ چون بی‌قراری اصلی‌ترین علامت و ثمره معیت با ولی‌الله است که قرار است ما را «یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» کند.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به مراتب معیت با امام زمان (عج)، اظهار کرد: امام در معیّتش با موجوداتِ هستی یک معیت تکوینی دارد که افاضه حیات تکوینی و کمالات رزق حیات آن‌ها از کانال وجود ایشان است.

وی خاطرنشان کرد: درواقع مظهر این معیت الهی که می‌فرماید: «وَ هُوَ مَعَکمْ أَیْنَ مَا کنْتُمْ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» با انسان‌های مؤمن و پاک یک «معیت تشریفیه» دارند که شهود نصرت و امداد و کرامت و عنایت و ولایت است، مظهر این معیت الهی که می‌فرماید: «لَا تَخَافَا إِنَّنِی مَعَکمَا أَسْمَعُ وَ أَرَی» و «وَ الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ».

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: همچنین با انسان‌های کافر و معاند یک «معیت عِقابی» دارند که عقوبت و عذاب و جزای تاریکی‌ها و دشمنی‌های آن‌ها بهنگام دشمنی‌شان با خدا و مؤمنان است، مظهر این معیت الهی که می‌فرماید: «وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ یُبَیِّتُونَ مَا لَا یَرْضَی مِنَ الْقَوْلِ وَکانَ اللَّهُ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطًا؛ خدا با آنان است هنگامی که شبانگاه به چاره‌اندیشی می‌پردازند و سخنانی میگویند که خدا بدان خشنود نیست و خدا به آنچه انجام می‌دهند همواره احاطه دارد»./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Romania
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
صبح با باده شعبان و رجب آمده بود آن که دیروز مرا داد جواز رمضان
شام آخر شد و با گریه نشستم به وداع خواب دیدم نرسیدم به نماز رمضان . .
ان شا ء الله دعا کنید آخرین ماه رمضانمان نباشد و سالهای سال باشیم تا بندگیش کنیم و حلاوت سفره سحر و افطار را دوباره بچشیم. یا علی مدد.
0
0