۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۸۰۸۳۱

معرفی برگزیدگان جشنواره شهیدغنی‌پور/ «من از دکمه می‌ترسم» کتاب سال شد

معرفی برگزیدگان جشنواره شهیدغنی‌پور/ «من از دکمه می‌ترسم» کتاب سال شد
ر آئین پایانی جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور اعلام شد: هیئت‌ داوران ، دو اثر را به‌عنوان «اثر برگزیده» (کتاب سال) و «اثر تقدیری» دوره نوزدهم معرفی کردن

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، آئین پایانی نوزدهمین و بیستمین دوره جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور به صورت مجازی برگزار و برترین‌ها معرفی شدند.

* هدایای ویژه آثار برگزیده و شایسته تقدیر/ ۲ و ۵ میلیون تومان از سوی خانه کتاب

در این جشنواره اعلام شد: بنا به موافقت «ایوب دهقانکار» مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزیدگان و آثار شایسته ‌تقدیر جشنواره به ترتیب پنج میلیون تومان و دو میلیون تومان دریافت می‌کنند.

* اسامی برگزیدگان دوره نوزدهم جشنواره شهید غنی‌پور

دواران بخش کودک نوزدهمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور، دو کتاب در این حوزه، به‌عنوان کتاب سال و اثر تقدیری انتخاب و معرفی شدند.

* بخش کودک دوره نوزدهم: «کفش‌های بافتنی» از بقیه جلو زد و کتاب «من از دکمه می‌ترسم» کتاب سال شد

محمد ناصری عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) و دبیر این دوره از جشنواره، اعلام کرد: داوران این بخش پس از بررسی دو هزار اثر (رسیده و یا تهیه‌شده) در حوزه کودک سال ۱۳۹۷، اعم از خلاق و بازنویسی- طی چند مرحله ارزیابی و انتخاب- ۴۱ اثر را برای مرحله دوم برگزیدند و از میان این آثار، ۶ اثر را به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی کردند که این آثار در اطلاعیه‌های قبلی جشنواره معرفی‌شده‌اند.

 اما پس از معرفی رسمی نامزدها،‌ هیئت‌داوران این بخش پس از چند جلسه بحث و تبادل‌نظر، دو اثر زیر را به‌عنوان «اثر برگزیده» (کتاب سال) و «اثر» تقدیری معرفی کردند:

معرفی برگزیدگان جشنواره شهیدغنی‌پور/ «من از دکمه می‌ترسم» کتاب سال شد

- کتاب «کفش‌های بافتنی» نوشته کلر ژوبرت از انتشارات به‌نشر به دلیل پرداخت داستانی مناسب، ایده نو و درونمایه ارزشمند، به‌عنوان «اثر تقدیری» دوره نوزدهم بخش کودک

کتاب «من از دکمه می‌ترسم» نوشته هدی حدادی نشر خانه ادبیات، به دلیل نگاه نو و خلاق، روایت شیرین و تأثیرگذار و درونمایه ارزشمند به‌عنوان اثر برگزیده (کتاب سال) دوره نوزدهم بخش کودک.

هیئت‌داوران این دوره در بخش کودک، آقایان: ناصر نادری، علیرضا متولی، محمدحسن حسینی، علی‌اصغر جعفریان و محمد مهدوی شجاعی بودند.

* بخش نوجوان دوره نوزدهم: فقط «خواب پلنگ»

آثار برگزیده بخش نوجوان نوزدهمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور معرفی شدند.

در نوزدهمین دوره از جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور، داوران پس از بررسی ۱۰۰۰ عنوان اثر تألیفی نوجوان سال ۱۳۹۷ و چند مرحله داوری و انتخاب، پنجاه اثر را برای مرحله دوم برگزیدند و در ادامه هیئت‌داوران از میان این آثار، پنج اثر را به‌عنوان نامزدهای نهایی بخش نوجوان معرفی کردند که اسامی این آثار قبلاً معرفی و اعلام شده است.

در ادامه این فرایند، هیئت‌داوران این دوره که آقایان: حبیب یوسف‌زاده، خسرو باباخانی، نبی‌الله بابایی، رضا پریزاد و بیژن قفقازی‌زاده بودند،‌ پس از چند جلسه گفت‌وگوی حضوری، کتاب «خواب پلنگ»، نوشته هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب را به‌عنوان اثر تقدیری دوره نوزدهم بخش نوجوان معرفی کردند.

*  بخش رمان بزرگسال دوره نوزدهم: کتاب «گزارش اندوه» شایسته تقدیر شد

هیئت داوران، در این دوره از میان دوهزار و نهصد و سی و دو عنوان اثر بررسی شده و چند مرحله ارزیابی و کنلر گذاشتن آثار نا‌مرتبط و ترجمه سال ۱۳۹۷، تعداد۳۲ اثر را برای مرحله دوم برگزیدند. سپس طی چندین جلسه بحث و بررسی حضوری، چهار اثر زیر را به‌عنوان نامزدهای بخش رمان بزرگسال دوره نوزدهم معرفی کردند.

هیئت داوران که در این دوره آقایان ابراهیم زاهدی مطلق، احمد دهقان، گلعلی بابایی، مصطفی خرامان و محمدعلی قربانی بودند، کتاب «گزارش اندوه»، نوشته محمود جوانبخت از انتشارات نیستان را به‌عنوان اثر شایسته تقدیر دوره نوزدهم، در این بخش معرفی کردند.

** معرفی برگزیدگان بیستمین دوره جشنواره شهید غنی ‍‌پور

در ادامه مراسم برگزیدگان بیستمین دوره جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور معرفی شدند که اسامی آنها در بخش‌های مختلف به شرح ذیل است:

* بخش کودک دوره بیستم: «برادر مزاحم من» و «قطره‌های ریز ریزو» درخشیدند

 در این دوره از جشنواره، هیئت‌داوران بخش کودک از بین ۱۰۰۰ عنوان اثر تألیفی خلاق کودک سال ۱۳۹۸، طی چند مرحله داوری و انتخاب، صد اثر را برای مرحله دوم برگزیدند و از بین این آثار، شش اثر زیر را به‌عنوان نامزدهای نهایی بخش کودک معرفی کردند.

 در ادامه و ضمن بررسی و بحث و تبادل‌نظر،‌ نهایتاً هیئت‌داوران که در این دوره آقایان ناصر نادری، محمدحسین حسینی و علی‌اصغر جعفریان بودند، دو اثر زیر را به‌عنوان آثار تقدیری دوره بیستم بخش کودک معرفی کردند:

1. «برادر مزاحم من»، نوشته بابک صابری از انتشارات فاطمی، به دلیل ایده و فکر اولیه عمیق؛

2. «قطره‌های ریزریزو»، نوشته کلر ژوبرت، انتشارات داستان جمعه، به دلیل سوژه مناسب، زبان و روایت شیرین کودکانه و درون‌مایه ارزشمند به‌عنوان اثر تقدیری دوره بیستم.

معرفی برگزیدگان جشنواره شهیدغنی‌پور/ «من از دکمه می‌ترسم» کتاب سال شد

* بخش رمان نوجوان دوره بیستم: دو اثر شایسته تقدیر

در این دوره، داوران پس از بررسی اولیه حدود دو هزار اثر و کنار گذاشتن آثار بازنویسی، ترجمه و سایر آثار غیرمرتبط با بخش رمان (تألیفی) نوجوان، در نهایت، تعداد ۵۲ عنوان رمان را برای مرحله دوم برگزیدند.

از این تعداد در مرحله بعد، ۱۲ عنوان کتاب به مرحله نهایی راه یافت و از بین آن‌ها، ۵ اثر زیر به‌عنوان نامزدهای نهایی دریافت جایزه معرفی شدند.

هیئت داوران این دوره آقایان حبیب یوسف‌زاده، خسرو باباخانی، نبی‌الله بابایی، رضا پریزاد و بیژن قفقازی‌زاده، ضمن ابراز خرسندی از فراوانی آثار قابل قبول و با کیفیت نسبت به دوره قبل، دو اثر زیر را شایسته تقدیر معرفی کردند:

«دارم می‌رسم جان‌جان»، نوشته مهدی کُرد‌ فیروزجایی، از انتشارات شهرستان ادب؛ به دلیل داستان‌پردازی پرکشش و متناسب با حال و هوای مخاطبان، فضاسازی و شخصیت‌پردازی باورپذیر، توجه به نقش‌آفرینی و کنشگری اجتماعی نوجوانان و پیرنگ مناسب.

«طوقی»، نوشته محمدرضا آریان‌فر، از انتشارات سوره مهر؛ به دلیل واکاوی و توصیف هنرمندانه برهه‌ای از دوران دفاع مقدس در خطه جنوب، ارائه تصویر باورپذیر و تأثیرگذار از زندگی شخصیت‌های بومی منطقه و شخصیت‌پردازی همذات‌پندارانه و به‌یادماندنی، تعلیق و غافلگیری و گره‌گشایی مناسب و تأمل بر‌انگیز.

* بخش رمان بزرگسال دوره بیستم: محمد حنیف «با اعمال شاقه» برگزیده جشنواره شهید غنی‌پور شد

هیئت داوران در این دوره از تعداد ۹۰۰ عنوان رمان تالیفی بزرگسال سال ۱۳۹۸، تعداد ۳۵ عنوان را برای مرحله دوم برگزیدند. داوران پس از چندین جلسه حضوری، آثار زیر را به‌عنوان نامزدهای این بخش در دوره بیستم معرفی کردند.

هیئت داوران این دوره که آقایان ابراهیم زاهدی‌مطلق، مصطفی خرامان، گلعلی بابایی، مهرداد غفارزاده و محمدعلی قربانی بودند، کتاب «با اعمال شاقه» نوشته محمد حنیف از انتشارات کتاب نیستان را به‌عنوان اثر برگزیده و کتاب «ستاره‌ها هم می‌میرند»، نوشته نرگس فرجاد امین از انتشارات کتاب نیستان را شایسته تقدیر دوره بیستم معرفی کردند.

ارسال نظرات