۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۸۰۸۸۵

نشست ارتقاء همکاری بین نخبگان حوزوی با مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد + فیلم

نشست ارتقاء همکاری بین نخبگان حوزوی با مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد + فیلم
نشست ارتقای همکاری های نخبگان حوزوی با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حوزه تولید و زیربنایی، در سالن همایش های امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست ارتقای همکاری های نخبگان حوزوی با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حوزه تولید و زیربنایی، پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400 در سالن همایش های امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

در این همایش سه ساعته آیت الله حسینی شاهرودی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام علوی استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام صمدی دبیرکمیته امور تولیدی و زیربنایی دفتر قم مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام سید علی حسینی متخصص در حوزه فقه محیط زیست و کشاورزی، حجت الاسلام سید رضی و آقایان دکتر رهایی، شاهانی، مینایی، آرامی، سعیدی، حضوری دقایقی کوتاه به ایراد سخن پرداختند.

تعداد بازدید : 2

حجت الاسلام صمدی با اشاره به ظرفیت های حوزه علمیه گفت: در طول این مدت شروع به شناسایی ظرفیت های حوزه علمیه کرده ایم و کارهای زیربنایی تا به الان صورت گرفته است، حدود یک ماه و نیم طول کشیده تا اساتید را شناسایی کرده و جلساتی را با آنان برگزار کردیم که ماحصل آن این جلسه حاضر می باشد که خوشبختانه در این نشست کارشناسان زبده و متخصص در حوزه های مختلف مثل محیط زیست، آب و عمران و شهرسازی در جلسه حضور دارند؛ در حال حاضر آمادگی کامل برای برگزاری میزهای کارشناسی فراهم است و ما می توانیم طرح های بلند مدت آینده پژوهی برگزار کنیم.

حجت الاسلام علوی نیز اظهار داشت: تردید نیست که حوزه فناوری و حوزه علوم تجربی همه زیرساخت های فکری و تحلیلی را دارند و قطعاً این تعامل، تعامل مبارکی است که حوزه علمیه بتواند به قلب تپنده نظام فکر و اندیشه در کشور، کمک کند.

آیت الله حسینی شاهرودی با اشاره به سخنان امام راحل که اسلام ظلم ستیز و فساد ستیز است، ابراز داشت: امام راحل فرمودند ما چگونه می خواهیم اصول و فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسأله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان را به وجود آورد؛ یکی از اهداف اسلام ظلم ستیزی و فساد ستیزی است.

وی افزود: این نظام جمهوری اسلامی که امام بارها فرمودند زمینه ساز ظهور است و بعضی دیگر فرمودند شروع نهضت جهانی است، قوانین این نظام باید به گونه ای باشد که در همه ابعاد اسلامی شود و ما باید نگاهمان به فقه این باشد که فقه می خواهد جامعه و فرد را سرپرستی و  اداره کند و قوانین به گونه ای باشد که بر اساس اسلام باشد و باید از ابعاد مختلف به آن توجه شود؛ باید رویکردمان به منابع فرق کند آیا واقعاً توانسته ایم از قرآن استفاده کنیم؟ اینکه امام فرمود حفظ نظام از اوجب واجبات است در قرآن بیان شده است، بسیاری از احکام تدبیری است و الان باید با توجه به روز با آنها برخورد کنیم و لذا باید به مسأله شناسی توجه کرد، برخلاف غربی که قوانین حول مسائل ظاهری و مادی است، قوانین ما  علاوه بر مباحث ظاهری در تعالی انسان هم موثر است.

حجت الاسلام سید علی حسینی با بیان اینکه سال 74 مجله فرهنگ جهاد را تأسیس کردیم اذعان داشت: پیامبر پنج گام درباره کشاورزی بیان کردند که تبدیل به کتاب کرده ام، آیات، روایات و سیره معصومین نشان می دهد امیرالمومنین(ع) اولین کسی بود که باغداری را به مردم آموزش داد، با استفاده از آموزه های دینی می توانیم به گونه ای باران و سیل را هدایت کنیم که زمین های حاصلخیز جهت کشاورزی مهیا کنیم، امروزه بزرگترین مشکل در کشاورزی اختلاف در مالکیت آب و خاک است.

دکتر شاهانی  خاطرنشان کرد: چندین سال است که رهبری شعار سال را به اقتصاد و تولید اختصاص داده اند اما متأسفانه شعار های سال عملی که نمی شود بلکه وضع بدتر هم شده است امیدواریم با دولت جوان انقلابی بتوان به شعارهای رهبری جامع عمل پوشاند.

ارسال نظرات