۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۸۱۰۲۳
یادداشت؛

انتخابات تراز انقلاب اسلامی

انتخابات تراز انقلاب اسلامی
انتخاباتی که باید در تراز انقلاب اسلامی و شأنیت ملت ایران برگزار شود، دارای مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی است که توجه به آن از اهمیت زیادی برخوردار است که در ادامه می خوانیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، حسن رشوند در روزنامه جوان نوشت: برای نظام اسلامی، هر انتخاباتی فرصت تقویت ارکان نظام مردم سالار دینی است و همواره در جمهوری اسلامی، تأکید بر آن است که انتخابات به شایسته‌ترین صورت برگزار شود. انتخاباتی که باید در تراز انقلاب اسلامی و شأنیت ملت ایران برگزار شود، دارای مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی است که توجه به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل، رهبر فرزانه انقلاب در آستانه همه انتخابات ها، توجه افکار عمومی را متوجه این شاخصه‌ها می‌کنند. مهم‌ترین این شاخصه‌ها عبارتند از:

۱-‌ مشارکت حداکثری در انتخابات

مهم‌ترین ملاحظه در انتخابات، مسئله مشارکت حداکثری و حضور گسترده ملت در پای صندوق‌های رأی است. به این گزاره‌های مورد تأکید رهبرمعظم انقلاب در اهمیت مشارکت حداکثری توجه کنید: «آنچه که باید به عنوان راهبرد اساسی مورد نظر همه باشد، عبارت است از حضور حداکثری مردم. باید شرکت مردم در انتخابات شرکتی باشد که دشمن را از دست‌اندازی به ایران اسلامی و ملت سرافراز ایران مأیوس کند. (۲۴/۰۸/۱۳۸۳) اصل حضور مردم در انتخابات، حتی از انتخاب اصلح هم مهم‌تر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد. (۱۷/۰۲/۱۳۸۴) کشور ما متکی به آرای مردم است.»‌) ۰۱/۰۱/۱۳۸۴)

۲- امنیت و آرامش در انتخابات

انتخابات همواره باید مظهر وحدت و انسجام ملی باشد و لازمه و نشانه آن، وجود آرامش در انتخابات است. تشنج، درگیری و ناامن‌سازی فضای انتخاباتی، فرصت انتخاباتی را به تهدیدی برای امنیت ملی کشور تبدیل خواهد کرد. ازاین رو همواره رهبری تأکید دارند که «انتخابات باید در فضای آرام و باصفا انجام گیرد و دور از تشنج و درگیری و فضای نفرت باشد. » ‌(۲۶/۱۱/۱۳۷۸) آرامش‌زدایی انتخاباتی، نقشه و سناریویی است که از سوی دشمنان خارجی طراحی می‌شود و ایادی داخلی آنها و با غفلت و سوء تدبیر جناح‌های سیاسی و گاه طرفداران نامزدها به وجود می‌آید.

۳- سلامت انتخابات

رأی مردم امانتی است که در اختیار مسئولان امر قرار دارد و آنها موظفند با تمام توان در حفظ و سلامت آن بکوشند. در واقع‌، سلامت انتخابات و صیانت از آرا هم به مرحله پیش از انتخابات و همه حین انتخابات و هم پس از انتخابات توجه دارد. متأسفانه در سال ۱۳۸۸، فتنه‌گران طبق سناریوی کودتای مخملین، با زیر سؤال بردن همین مؤلفه اصلی، فتنه و پروژه براندازی خود را کلید زدند.

۴- قانونگرایی در انتخابات

از ارکان دیگر، انتخابات تراز انقلاب اسلامی، قانونگرایی و پایبندی به ضوابط قانونی است. رهبر معظم انقلاب در زمینه قانونگرایی و ضرورت توجه کاندیداها و طرفداران آنها به این مقوله مهم می‌فرمایند: «من به مجریان انتخابات توصیه کرده‌ام، الآن هم توصیه می‌کنم باید به شدت قانون را رعایت کنند. حد و مرز، قانون است. همه باید الزامات قانونی را بپذیرند و تسلیم الزامات قانونی بشوند»).‌۱۹/۱۱/۱۳۸۶(

۵- رقابتی بودن انتخابات

رقابتی بودن به این معنا است که باید با تکثر و تعدد نامزدهای انتخاباتی، حق انتخابات و گزینش برای رأی دهندگان وجود داشته باشد. این مسئله خود، یکی از عوامل مؤثر در جدی شدن انتخابات و پرشور شدن آن خواهد بود و موجب افزایش اشتیاق شرکت کنندگان در انتخابات خواهد شد. در خصوص ضرورت رقابتی بودن انتخابات ایشان می‌فرمایند: «آن کسانی که نظام، اسلام، قانون اساسی و امام را قبول دارند، باید به میدان رقابت بیایند؛ منتهی رقابت سالم و نه رقابت لجوجانه و عنادآمیز. »‌(۱۸/۱۰/۱۳۸۲)

البته هدف رقابت است که می‌تواند مثبت و منفی بودن رقابت را مشخص کند: «در اسلام برای قبضه کردن قدرت رقابتی وجود ندارد، رقابت صحیح، مشروع و مقبول، رقابت در خدمت‌رسانی به مردم است.»‌(۰۱/۰۱/۱۳۸۲) یکی از خطوط اصلی دشمنان انقلاب اسلامی، القای صوری بودن انتخابات در ایران با هدف فشار به شورای نگهبان و کاهش مشارکت سیاسی است. در حالی که همواره انتخابات در جمهوری اسلامی، با حضور گرایش‌های مختلف برگزار شده است.

۶- فراگیری انتخابات

این شاخص به معنای فراهم آوردن بستری برای حضور همه استعدادها و گرایش‌هایی است که به قانون اساسی و آرمان‌های ملت اعتقاد داشته و برای اداره کشور برنامه دارند. انتخابات شایسته و حقیقی، صرفاً با تعدد نامزدها حاصل نخواهد شد، بلکه لازمه این تعدد، باید تکثر و تنوع افراد و سلایق گوناگون البته با حفظ چارچوب‌های نظام باشد که می‌تواند امکان انتخاب‌های مختلف را برای مردم فراهم نماید.

البته این تکثر و تنوع چارچوبی دارد که اعتقاد به اسلام، نظام اسلامی، قانون اساسی و حضرت امام (ره)، شروط لازم برای آن است. لذا جریان‌های سیاسی که مرزهای خودی و غیرخودی را درنوردیده و برای ضربه زدن به نظام اسلامی‌، جبهه واحدی را با ضد انقلاب تشکیل داده‌اند و یا کسانی که برای پیشبرد اغراض خود با اردوکشی در کنار منزل خود یا تحصن و خانه‌نشینی برای فشار بر نظام اسلامی بهره برده‌اند، باید در قبال رفتارهای سیاسی نادرست خود به ملت و نظام اسلامی پاسخگو باشد نه اینکه چهره طلبکارانه به خود بگیرند.

۷- اخلاقی بودن انتخابات

توجه به مسائلی از قبیل پرهیز از وعده‌های دروغ و غیر قابل تحقق‌، تهمت و افترا به رقبای انتخاباتی‌، ارتباط دادن همه مشکلات کشور به تحریم‌ها بدون توجه به ضعف مدیریت و ناکارآمدی‌های مدیریتی‌، تعصب‌ورزی‌های جریانی و قبیله سالاری‌، اسراف در تبلیغات انتخاباتی‌، هزینه‌کردهای غیرشرعی، خرید رأی و... از دغدغه‌هایی است که توجه به آن می‌تواند متضمن انتخابات تراز انقلاب اسلامی باشد. این اصول اخلاقی در سطوح مختلف رقابت انتخاباتی، همچون تبلیغات، مناظره ها، گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها، ارائه تحلیل‌ها و همچنین رقابت طرفداران و هواداران باید مورد توجه قرار گیرد.

۸- اصلح‌گزینی در انتخابات

از شاخص‌های انتخابات تراز انقلاب اسلامی توجه به این مهم است که در فرآیند انتخابات‌، افراد شایسته و اصلح بر مسند قدرت تکیه زنند، نه آنکه افراد خموده، بی تحرک و کسانی که چند سال کشور را به ناف ارتباط با غرب گره زده و نگاه به بیرون را بر نگاه به داخل ترجیح می‌دهند.

این مسئله رمز تعالی و ارتقای نظام اسلامی است، «مردم باید به فکر شناخت اصلح باشند. » ‌(۱۱/۰۲/۱۳۸۰) نکته مهم اینکه امر خطیر اصلح‌گزینی در نگاه رهبر معظم انقلاب باید به مردم واگذار شود و نه به مسئولان و نخبگان: ‌« این سؤال همواره مطرح است که اگر کسی شرایط یک رئیس‌جمهور خوب و کارآمد را ندارد چرا شورای نگهبان آن را تأیید کرده است؟ لذا از منظر آنها هر کس که از فیلتر شورای نگهبان بیرون آمده، بالقوه می‌تواند یک رئیس‌جمهور خوب باشد. منطق این سخن نادرست است چراکه این از وظایف مردم و معتمدین آنهاست و باید در بین صالح‌ها گشته و صالح‌تر را پیدا و او را انتخاب کنند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
شاید انتخابات به دور دوم کشیده شود.
0
0