۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۸۱۴۴۹

با مسأله فرهنگ سلیقه ای نباید برخورد کرد

با مسأله فرهنگ سلیقه ای نباید برخورد کرد
حجت الاسلام رضوی مهر گفت: امروز نیاز به رشد فرهنگی چون نقش اکسیژن برای حیات جامعه اسلامی از لوازم غیراجتناب ناپذیر است.

حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر، نائب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به خالی بودن جای فرهنگ در شعارهای انتخاباتی اظهار داشت: یک جامعه پویا جامعه ای است که همۀ عناصر موجود برای رشد و تعالی جامعه همسو باهم رشد کنند. باید رشد اقتصاد در کنا رشد فرهنگ، رشد سیاسی در کنار رشد علمی توامان با هم باشند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به بسیج تمام امکانات جهت شکوفایی جامعه اسلامی گفت: جامعه پویا و جامعه بلندمرتبه جامعه ای است که همۀ امکانات لازم چه از حیث زیربنا و چه از حیث فناوری و چه از حیث مطالعه راهبردی برای وصول و رسیدن به این مقصد اعلاء با هم همراه و هماهنگ گام برداشته و موفقیت عظیمی را در جهت سربلندی نظام رقم بزند.

وی با بیان اینکه امروز نیاز به رشد فرهنگی همچون اکسیژن برای حیات است، ابراز داشت: نامزدهای انتخابات باید مقوله فرهنگ را که تاثیرگذار در اقتصاد و سیاست است را مدنظر قرار دهند، امروز نیاز به رشد فرهنگی چون نقش اکسیژن برای حیات جامعه اسلامی از لوازم غیراجتناب ناپذیر است.

نائب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در ادامه افزود: باید بدانیم اگر با فرهنگ به توسعه سایر نیازهای جامعه بپردازیم آن وقت همۀ این پدیده های نیازمند که التزام مسؤولین را به اجرای آن وا می دارد، ثبات و استمرار پیدا کرده و سلیقه ای اعمال نخواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز بامسأله فرهنگ نباید سلیقه ای برخورد کرد، اذعان داشت: فرهنگ ما نشأت گرفته از کتاب خدا، عقل، سنت حقیقی و واقعی رسول خدا است که اجماع علماء ما هم در این زمینه صاحب نظر هستند. فرهنگ از لوازم اولیه سایر نیازهای یک اجتماع است. اگر بخواهیم در بحث اقتصاد رشد داشته باشیم، رشوه و ربا را از بازار دور کنیم و با احتکار و گران فروشی بجنگیم، فساد اقتصادی را ریشه کن کنیم، باید فرهنگ سازی کنیم.

حجت الاسلام رضوی مهر با اشاره به فرهنگ برگرفته از کتاب و سنت، خاطر‌نشان کرد: فرهنگ ایران اسلامی فرهنگی است که مورد قبول فطرت ها است چرا که برگزفته از کتاب خدا و گفتار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است که سراسر نور، عزت، تدبیر و سعادت برای بشریت می باشد. فرهنگ دوستان ایران زمین از دیرباز با رسوم و آدابی که برگرفته از آیات و روایات است را بیشتر مورد استقبال قرار داده اند و این اعترافی است که تاریخ ایران به آن معترف است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اولویت کشور ما عدالت محوری و تقوا محوری است، بیان کرد: از کاندیداها انتظار می رود بحث فرهنگ عمومی و فرهنگ انقلاب و اجتماع اسلامی را جدی بشمارند و در این زمینه ها با ارائه گزارش از گذشته و راهکار پیشرفت برای آینده،اجماع نظر اجتماع ایران اسلامی را به خود جلب نمایند. اولویت فرهنگ کشور ما عدالت محوری، تقوا محوری، علم جویی و پیشرفت در بحث فناوری است و در همۀ زمینه ها مثل یک پازل باید این مجموعه را کامل کرد؛ هرگز نباید در یک بُعد رشد کرد و از سایر ابعاد دیگر غافل بود.

ارسال نظرات