۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۸۱۵۸۸
نماینده ولی فقیه درکاشان:

درنظام دینی باب اجتهاد بسته نیست

درنظام دینی باب اجتهاد بسته نیست
اصفهان - آیت الله سلیمانی با بیان اینکه فقه ما فقه راکد و متوقف نیست و فقه ما فقیه پویایی است، گفت: در نظام دینی ما باب اجتهاد گشوده است و بسته نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی ظهر امروز در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه منطقه کاشان و برگزیدگان جشنواره علامه حلی (ره) با اشاره به اینکه فقه ما فقه راکد و متوقف نیست و فقه پویایی است، گفت: در نظام دینی ما باب اجتهاد بسته نیست و گشوده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بسیاری از مسائل فقهی از جمله اقتصاد در دایره اجتهاد گسترده قرارنگرفته است، افزود: به اندازه‌ای که درعبادات کار شده است در رابطه با اقتصاد به معنی وسیع کلمه کارنشده است.

آیت الله سلیمانی ادامه داد: هرچند برای موضوعاتی همچون معامله و خیارات کار‌هایی انجام شده است و هر فقیهی یک کتاب بدیع و خیارات دارد، اما شالوده اقتصاد در فقه شیعی و اسلامی شالوده اجتهادی نبوده و با وجود اینکه مرحوم صدر در رابطه با اقتصاد نوشت و سبب تحول شد و در ادامه امام موسی صدرآن را ادامه داد، اما شالوده اجتهادی نداشته است.

آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه آنگونه که در مباحث فقهی کار شده در مباحث اقتصادی کار نشده اظهار داشت: آنگونه که فقه باید به مسائل سیاسی و سیاست خارجی بپردازد نپرداخته در حالیکه دین ما دین کامل و جامعی است و فقه نیز باید دراین زمینه صاحب نظر باشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: ما هنوز نتوانسته ایم گستره فعالیت‌های فقهی را به اندازه نیاز‌های خود گسترش بدهیم و پاسخگوی مسائل فقهی در حوزه‌های مختلف باشیم، از این رو کار‌های برزمین مانده بسیاری در عالم فقهی داریم.

وی ادامه داد: به اندازه‌ای فضا بسته است که اگر طرح موضوع شورای فقهی و شورای مرجعیت مطرح شود، طرح این موضوع مسائل سیاسی را به دنبال دارد.

آیت الله سلیمانی گفت: در گذشته شخصی در رابطه با شورای رهبری موضوعی را مطرح کرد و با اینکه در قانون پیش بینی شده بود، اما او را ضد ولایت فقیه معرفی کردند، در حالیکه امروز زمانی است که نیاز به دانش و تخصص است.

وی افزود: اگر در زمان‌های گذشته یک نفرعالم می‌توانست تمام نیاز‌های جامعه آن روز را پاسخگو باشد به این دلیل بود که نیاز‌های جامعه آن روز محدود و بسته بود، اما نیار‌های جامعه امروز گسترده‌تر و پیچیده‌تر است و نیاز به داشتن تخصص است.

به گفته وی شورای فقهی و یا شورای مرجعیت به دلیل نجات تحیر در بین مردم جزو نیاز‌ها و ضرورت‌های روز جامعه و مردم است.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه کار‌های زیاد بر زمین مانده وجود دارد که فقه باید پاسخگو باشد، اما فقیه پاسخگو نیست، تصریح کرد: بین فقیه و فقه تفاوت است و باید گفت بین عالم فقها با فقه هنوز تطبیق صد در صد ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین منصور فرجی مدیرحوزه علمیه منطقه کاشان نیز ابتدای این دیدار گفت: در جشنواره علامه حلی (ره) ۸ مرکز استان حائز رتبه شدند و در بین ۸ مرکز استان، حوزه علمیه منطقه کاشان حائز رتبه ممتاز شد و از سوی آیت الله اعرافی تقدیر و تجلیل شد.

وی همچنین ازایجاد پنج رشته تخصصی تاریخ، تبلیغ، تفسیر، مهدویت و سطح سه مشاوره درسال تحصیلی جدید تحصیلی در حوزه علمیه منطقه کاشان خبرداد.

حجت الاسلام روح الله شبانی نوش آبادی معاون پژوهش حوزه علمیه علمیه کاشان نیز با اشاره به اینکه تا کنون ۱۲ دوره از جشنواره علامه حلی برگزار شده است، گفت: طلاب در این جشنواره مقالات خود در موضوعات مختلف کلام، ادبیات، فقه و حقوق، اخلاق و تربیت، اصول و فقه، علوم و حدیث، تفسیر و علوم قرآنی، علوم انسانی و فلسفه و منطق تهیه و درسایت جشنواره بارگذاری کردند.

وی افزود: سال گذشته از کاشان ۲۴۲ مقاله در سامانه جشنواره علامه حلی بارگذاری و ارزیابی شد، اما امسال به دلیل شیوع کرونا تعداد مقالات به ۱۴۰ مقاله کاهش یافت.

به گفته وی از ۱۴۰ مقاله ارائه شده از کاشان ۵۴ مقاله از مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کاشان و ۶۸ مقاله از مدرسه علمیه باب العلم اسلامی آیت الله اعتمادی ارسال شد و رتبه‌های اول تا سوم مقالات را این دو  مدرسه علمیه به خود اختصاص دادند./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات