۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۶۸۱۷۷۳
پشت صحنه هجمه های هدفمند علیه شورای نگهبان؛

حمله به منافع مردم!

حمله به منافع مردم!
اگر مردم برای سید حسن خمینی مهم بودند چرا در موقع گران شدن مسکن، کالاهای اساسی، پرواز دلار و صف های عریض و طویل مرغ به مسئولین حمله نکرد و از حقّ مردم نگفت؟

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بعد از اعلام نتایج احراز صلاحیت ها توسط شورای محترم نگهبان، و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، سایت جماران و جناب آقای سید حسن خمینی، با عنوان یک سیاست کلی بارها و بارها به این نهاد قانونی حمله کردند. آنها با ادعای حمایت از مردم، این شورا را آماج حملات خود قرار داده اند. سایت جماران هم هر روز طی مصاحبه یا یادداشتی به این حملات می افزاید و این یادگار امام و نهاد انقلابی را نوازش می کند.

امَّا دلیل این همه حمله به این نهاد مقدس چیست؟

برای هر انتقادی لابد دلیلی وجود دارد و احتمالاتی. در این نوشتار احتمالات مختلف، مورد بررسی قرار می گیرند.

الف-اشکالات قانونی؟

یکی از دلایل محتمل این است که این نهاد اقداماتی انجام داده که در حیطه وظایف اش نبوده است. اگر کسی به نهادی اشکال کند که چرا عمل به قانون نکرده ، این امر مطلوب است. طبق قانون اساسی کشور ، سه وظیفه اصلی ِ شورای نگهبان ، «نظارت بر قانونگذاری»، «تفسیر قانون اساسی» و «نظارت بر انتخابات» است. ازهمین رو است که حضرت امام خمینی رحمه الله ، این شورای «حافظ قانونی اساسی و نظام» می دانند. حال اگر شورای محترم نگهبان ، «بررسی احراز صلاحیت کاندید های ریاست جمهوری » را مورد بررسی قرار دهد ، کاملا قانونی است چراکه طبق قانون اساسی ، این وظیفه در این نهاد انحصار دارد.

ب-انجام ندادن درست وظایف؟

یکی از فرض های محتمل ، اشکال انجام ندادن وظایف شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها است. شورای محترم نگهبان، گزارشاتی را که از طرف نهاد های مختلف درباره افراد ثبت نام کننده ، مطرح می شود را مورد بررسی قرار می دهد و نهایتا با رای گیری ، احراز یا عدم احراز صلاحیت شخص برای کاندید شدن را اعلام می کند.

از نگاه حضرت امام خمینی ، این شورا در بررسی می بایست ، 1.«  به هيچ وجه ملاحظه اشخاص و يا گروه‌هاي انحرافي را ننموده» ،2.به هيچ وجه گوش به حرف عده‌اي كه مي‌خواهند يك دسته كوچك مردم ما خوششان بيايد و به اصطلاح مترقي هستند، ندهد ، 3- .بدون ملاحظه از هيچ‌كس، فقط و فقط خدا را در نظر بگيرند، 4.تحت تاثیر جوِّ های القائی نباشد.

شورای محترم نگهبان با بررسی گزارشات ، به تایید افرادی رسید و برخی صلاحیتشان احراز نشد.

ج- اشتباه کردن در بررسی؟

ممکن است دلیل حملات این باشد که شورای نگهبان اشتباه کرده. احتمال اشتباه برای همه در همه جا وجود دارد. احتمال هم دارد که منتقدین اشتباه کرده باشند. البته مدعیان به صورت قاطع از اشتباه حرف می زنند ولی معلوم نیست بدون داشتن گزارشات نهاد های امنیتی و نظارتی چگونه به این حکم رسیده اند؟! و بدون اینکه افرادی که صلاحیتشان احراز نشده ، گزارش خود را بصورت عمومی اعلام کنند ، چرا به شورای نگهبان حمله می کنند؟!

د- مطلوب نبودن نتیجه برای احزاب؟

اینکه احزاب و جریانات سیاسی از نتیجه احراز صلاحیت ها ناراحت باشند، کاملا طبیعی است چراکه ممکن است روی کاندید خاصی سرمایه گذاری کرده باشند. البته طبق فرمایش حضرت امام وظیفه شورای محترم نگهبان این نیست که برای دلخوشی گروهی خاص یا جریانی خاص ، پیش برود بلکه وظیفه اصلی آن است که برای حفظ منافع مردم ، آنگونه که قانون گفته صلاحیت ها را بررسی کنند. و صد البته از نگاه ایشان همگان باید تابع و تسلیم نهاد های قانونی باشند تا منافع مردم حفظ شود. نشانه تمدن و عقلانیت در تمام دنیا ، احترام به نهاد های قانونی آن کشور است.

ه-عدم اقناع عمومی؟

برخی هم مدعی «عدم اقناع عمومی» هستند. البته معلوم نیست منظورشان از این کلمات مبهم چیست؟ آیا منظور این است که باید شورای نگهبان کارنامه صلاحیت تمام افراد را برای مردم بازگو کند؟ که نه از جهت قانونی و نه از جهت اخلاقی چنین چیزی مطلوب نیست.

شاید هم منظور این باشد که از فرآیند بررسی ها برای مردم بگوید که بارها چه قبل و چه بعد از انتخابات این امر توسط اعضای محترم شورای نگهبان صورت پذیرفته است!

و-حمله به شورای نگهبان برای مهندسی آرای عمومی!

از نگاه برخی، جریان حامی دولت مثل آقای سید حسن خمینی ، برای جهت دهی مردم به انچه می خواهند به شورای نگهبان حمله می کنند. شورای نگهبان بخاطر منع قانونی نمی تواند دلایل عدم احراز صلاحیت ها را توضیح دهد.

از طرف دیگر افراد مساله دار و جریانات قبیله ای همیشه با شورای نگهبان مخالفت داشته اند و رسانه های معاند هم این نهاد را سدِّ محکم برای رسیدن به افکار شوم خود می پندارند. با هجمه به این نهاد  و همسو شدن رسانه های معاند و دستگاه های تبلیغاتی آنها افکار عمومی هم حساس می شوند و شاید بتوان از طریق مظلوم نمایی هم کارنامه ضعیف و پر اشکال دولت را مخفی نگه داشت و هم  مردم را به سمت رای دادن به فردی خاص سوق داد. اصلاح طلبان و اعتدالی ها از همین حربه بارها استفاده کرده اند. آنها به اسم مردم ، دانشجویان را ستاره دار کردند و با بازی ارزی و بورسی ، داغ سنگینی بر اقشار مختلف مردم گذاشتند.

دم زدن از «مردم» صرفا ابزاری است برای جلب توجه افکار عمومی و مهندسی افکار آنها.

از نگاه رصد گران جناب سید حسن خمینی اگر مدافع منافع مردم بود می بایست:

1. طبق فرمایش حضرت امام که فرمودند« احترام به آنان (شورای نگهبان)و حفظ مقامشان را لازم مي‌دانم و اميد دارم كه اين نحو امور [بي‌احترامي به آنها] ديگر تكرار نشود» به نهاد های قانونی احترام بگذارد.

2.اگر مردم برای او مهم بودند چرا در موقع گران شدن مسکن، کالاهای اساسی، پرواز دلار و صف های عریض و طویل مرغ به مسئولین حمله نکرد و از حقّ مردم نگفت؟ چرا وقتی که 55 میلیارد دلار ارزجهانگیری به نام مردم به کام ویژه خواران رفت صحبتی نشد؟

3.اجازه می داد مردم با بررسی افراد در اعمال حقِّ قانونی انتخابات، خود سرنوشت خود را تعیین کنند نه اینکه با حمله به یک نهاد قانونی از انتخابات دلسرد شوند!

4. تحت تاثیر احزاب و جریانات نباشند، چرا که احزاب بدنبال منافع خود و حزب خود هستند و این منافع لزوما منافع مردم و کشور نیست. تجربه ارز پاشی جهانگیری، بورس بازی دولت، مسکن نساختن آخوندی و دلارهای سیف- همتی بهترین گواه بر این مطلب است.

امین القلم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمدی
United Kingdom
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
آفرین به این قلم شیوا
2
0
ناشناس
|
۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
از نظر لطفتون سپاس گذارم
طلبه انقلابی از قم
United Kingdom
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
برای ایشون فرقی نمیکنه چه کسی سر کار بیاید: یک عضو نهضت آزادی یا حتی یک جنایتکار!!!
3
0
ناشناس
|
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
مردم از اصلاح طلبان خسته شده اند از 40 سال 32سال مملکت دست اصلاح طلبان بود چه کار مثبتی انجام دادند تا این دفعه هم میخواهند با شعار دروغ رای مردم را بدزدند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
حسن یک
حسن دو
حسن دنده به دنده
حسن بشقاب پرنده
حسن به ریش ملت
ببین چطور میخنده

حسن سه حسن چار
حسن وعده بسیار
حسن ناله ز اغیار
حسن دولت بیمار
حسن خلق گرفتار

حسن پنج حسن شش
حسن دولت نرمش
حسن شیب ملایم
بشد پنجه و یک شش

حسن وارث محمود
حسن دولت کمبود
حسن در همه جا گیر
حسن دولت تدبیر

حسن بنزین آزاد
حسن مردم غمباد
حسن در دل تحریم
حسن دولت تصمیم
حسن نان بر قدار
حسن قاتل بازار
حسن ...
1
0
ناشناس
Netherlands
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
ای آنکه بود فتنه شعارت عقوبت سختی در انتظارت
4
0
مهدیه
Netherlands
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
هر ایرانی مسلمان عاقل و بالغ خیر و شر بد یا خوب را میتواند تشخیص دهد و احتیاج به توصیه دیگران ندارد باید کار ها را بخدا سپرد . در دعای تحویل عید نوروز که گفته می شود ای گرداننده چشم ها و قلب ها ...
3
0
ناشناس
Netherlands
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
ومکروا و مکر الله والله خیرالماکرین
3
0
ناشناس
|
۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
از نظر لطفتون سپاس گذاریم