۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۶۸۳۸۳۷

تحلیل هفته

تحلیل هفته
قرار بود در ابتدای دولت سیزدهم گسلی از جانب مخالفین راه اندازی شود که علی یونسی در پیاده کردن این سناریو موفق نبود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در هفته‌ای که گذشت، جریان اصلاحات و اعتدال سناریوی ناقصی را آغاز کرد که حقیقتا در پیاده سازی آن ناتوان بود. علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات دست بر روی مسأله‌ای گذاشت که به زعم خود شکافی عمیق است و احتمال اینکه در دولت آینده این گسل فعال شود وجود دارد.

آن سناریو ایجاد اختلاف بین دو نهاد اطلاعاتی ایران، یعنی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه بود. در رابطه با اطلاعات سپاه باید گفت که خالص‌ترین و گمنام‌ترین نیروها را دارد و از طرفی به علت مسئولین رده بالا و سازوکار سپاه، نفوذ افراد در آن بسیار سخت است. در رابطه با وزارت اطلاعات نیز باید شهادت داد که نیروهای خاصی در آن وجود دارند و حقیقتا سربازان گمنام امام زمان لقب شایسته‌ای برای نیروهای اطلاعاتی کشور است؛ ولی سازوکاری که این نهاد اطلاعاتی دارد به این علت که زیرمجموعه دولت است و با تغییر دولت‌ها، بالای 80 درصد روند کشور تغییر می‌کند، این نهاد نیز در سطوح بالا دست‌خوش تغییراتی می‌شود که به همین علت، حضور افراد ناشایست و حتی نفوذ افراد مغرض در آن خیلی سخت نیست.

حال این نکته را باید افزود که برخی دولت‌ها، از شخص رئیس دولت تا ذیل متهم به جاسوسی هستند.

اما با این وجود رابطه‌ای که یونسی آن را موازی کاری خواند در واقع در هر کشوری وجود دارد و نامش هم موازی کاری نیست، بلکه به این کار هدایت امنیتی می‌گویند؛ زیرا اگر در یک نهادی نفوذ اتفاق افتاد، تشکیلات دیگری باشد که بتواند آن را جمع کند و طی این سال‌ها واضح‌تر شد که اگر ما همه نهادهای امنیتی را تقدیم دولت می‌کردیم، درواقع انقلاب را فروخته بودیم.

و اما اینکه موساد به قدری در کشور ما نفوذ کرده که مسئولان نظام باید مواظب جان خود باشند نیز حقیقتی است که از قِبَل این دولت بدان رسیده‌ایم. دولتی که غالب کابینه‌اش و حتی سخنگو و مشاور رئیسش سابقه امنیتی دارند، چرا باید انقدر جاسوس در بینشان کشف شود؟! ای‌کاش می‌شد به خود بقبولانیم که همه اینها سهل‌انگاری است.

 

تحلیل هفته

 

تجربه گران‌بها و شناخت عمیق

در پی نامه‌ای که آیت الله رئیسی به رهبر معظم انقلاب نوشت و از ایشان خواست تا وقت خود را در فرصت باقی مانده، روی مسائل دولت آینده متمرکز کند، حضرت آیت الله خامنه‌ای حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه برگزیدند.

در نامه‌ای که رهبری برای انتصاب ایشان نوشته اند عباراتی از جمله «تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان» به چشم می‌خورد که حقا همینطور است. در کارنامه او مقاطعی نیک به چشم می‌خورد که از جمله آنها برخورد با مهدی هاشمی، برادر داماد منتظری و غلامحسین کرباسچی، از بزرگان جریان کارگزاران می‌باشد.

همچنین درباره کنارگذاشته شدن وی از وزارت اطلاعات در دولت دهم باید تصریح کرد که پس از تعلل احمدی‌نژاد درباره کنار گذاشتن مشایی، اژه‌ای درگیری‌های لفظی با احمدی نژاد پیدا می‌کند که همین امر موجوب می‌شود احمدی نژاد او را از ادامه سرپرستی در این وزارتخانه بازدارد. پس از انتصاب آقای اژه‌ای به سمت ریاست قوه قضائیه، شاهد نشانه‌روی توپخانه دشمن به سمت ایشان هستیم و همین امر نیز بسیار خوشایند است؛ امام صادق سلام الله علیه فرمودند «بُغْضُ اَلْفُجَّارِ لِلْأَبرَارِ زَينٌ لِلْأَبرَارِ».

سند عملیاتی

رهبر انقلاب در دیدار اخیری که با مسئولان قوه قضائیه در هفتم تیرماه داشتند با تأکید بر اینکه سند تحول نوشته شده سندی است که در آن کلّی‌گویی نیست اظهار داشتند: این سند، سند قوی خوبی است؛ مشخّصاً برای کارهای مختلف مدّت‌دار و زمان‌دار است؛ مبنا و مسیر حرکت را معیّن کرده، که نشان‌دهنده‌ی این است که این سند به معنای واقعی کلمه عملیّاتی است و شعاری و ظاهری نیست. این سند [تحوّل]، سند خوبی است.

با توجه به نکته مذکور و از طرفی با توجه به سابقه حضور آیت الله رئیسی در آستان قدس رضوی، این اطمینان حاصل می‌شود که شخص ایشان فردی توانمند، مدیر، مدبر و بابرنامه هستند؛ عده‌ای افراد دلسوز که در انتخابات نگران این بودند که چرا ایشان برنامه جزئی ارائه نمی‌دهند با تأیید فوق رهبر انقلاب از حرکت صورت گرفته توسط آقای رئیسی باید اطمینان حاصل کنند او مسیر و راه تحول را به خوبی می‌داند و توانایی عملیاتی کردن آن را هم دارد.

تحلیل دیگری که رهبری در این دیدار بیان فرمودند این بود که عده‌‌ای معتنا به، به علت ترس از کرونا یا به دلیل ابتلای به آن در انتخابات شرکت نکردند؛ این تحلیلی است که به عینه در انتخابات مجلس سال 98 به حقیقت پیوست و در آن زمان از انتشار خبر شیوع کرونا در ایران حدود 2 روز می‌گذشت و کرونا هراسی باب بود.

با  ما همراه باشید...

ارسال نظرات