۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۸۴۱۸۲
نماینده ولی فقیه در کاشان تأکید کرد؛

لزوم توجه به نماد‌های عزاداری در محرم امسال

لزوم توجه به نماد‌های عزاداری در محرم امسال
اصفهان - آیت الله سلیمانی به لزوم توجه به نماد‌های عزاداری در محرم امسال تأکید کرد و گفت: فضای شهرستان کاشان در محرم امسال فضای عزاداری و حزن و اندوه باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی ظهر امروز در نخستین جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی شهرستان کاشان، گفت: هیات‌های مذهبی فرصت‌های طلایی هستند که باید از این ظرفیت در همه امور فرهنگی و اجتماعی نیزاستفاده شود.

وی افزود: هیئات مذهبی در ایام کرونا ثابت کردند فعالیت‌ها آن‌ها نه تنها عزاداری و سوگواری و سینه زنی برای اهل بیت (ع) نیست بلکه با حضور در رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه سبب خدمات بیشمار و قابل توجهی به قشر آسیب پذیر و نیازمند جامعه شدند.

آیت الله سلیمانی شیوع پدیده کرونا و تعطیل شدن مراسم‌های مذهبی و بسیاری از کسب و کار‌ها را یادآور شد و ادامه داد: امروز دنیا در مقابله با پدیده ویروس کرونا گیج و سردرگم است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان اعتقاد دارند حداقل سه سال باید با این پدیده در تعامل بود، اظهار داشت: اگر قدرت تقابل برای ریشه کنی ویروس کرونا وجود ندارد، اما تعاملی که بتوان آن را مهار کرد وجود دارد.

هیچ آفتی به هوشمندی آفت ویروس کرونا تا کنون در جهان هستی دیده نشده است
به گفته وی ویروس کرونا به اندازه ای زبل و هوشمند است که هیچ آفتی به هوشمندی این آفت تا کنون در جهان هستی دیده نشده است، اما با این وجود کادر درمان جانانه درمقابله با آن ایستاده است.

وی برگزاری مراسم‌های مذهبی و عزاداری درماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن هم در فضای باز را امکان پذیر دانست و افرود: برای برگزاری عزاداری‌ها هیئات مذهبی از عزداری‌های هیات رزمندگان اسلام سپاه که پروتکل‌های بهداشتی را صد در صد رعایت می‌کنند الگوبرداری کنند.

با نصب پرچم‌ها و علائم و نماد‌ها به فضای عمومی شهر رنگ و بوی عزاداری بدهید
نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: اگر اجتماعات در محیط‌های بسته امکان پذیر نباشد می‌توان با نصب پرچم‌ها و علائم و نماد‌ها به فضای عمومی شهرستان رنگ و بوی عزاداری داد و اگر در سال‌های گذشته این نماد‌ها و علائم کمتر بوده است، اما بیشتر شود.

وی به لزوم توجه به نماد‌های عزاداری در محرم امسال تأکید کرد و اظهارداشت: در محرم امسال با مضاعف کردن شعار‌های اعتقادی و اخلاقی ائمه اطهار (ع) فضای شهر را فضای عزاداری و حزن و اندوه کنید.

آیت الله سلیمانی گفت: جریانی در حال شکل گیری است تا شعار‌های محرم کم رنگ باشد و برجسته نباشد، ازاین رو سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر امام جمعه، مدیریت حوزه و دیگر نهاد‌های مذهبی و فرهنگی وظیفه دارند شعار‌های ائمه اطهار (ع) را در محرم امسال برجسته کنند.

هیئات مذهبی مراقب باشند تحت تأثیر جریانات دشمن قرار نگیرند
وی با اشاره به اینکه برخی از جریانات انحرافی قصد نفوذ در هیئات مذهبی و عزاداری‌ها را دارند، گفت: هیئات مذهبی مراقب باشند تحت تأثیر جریانات دشمن قرار نگیرند.

نماینده ولی فقیه در کاشان تأکید کرد: اگر شور حسینی همراه با شعور حسینی باشد، هیئات مذهبی و عزداری‌ها از تمامی آفت‌ها و آسیب‌ها مصون خواهند ماند.

حجت الاسلام مهدی بصیرتی رئیس اداره تبلعات اسلامی کاشان نیز سرانه هیئات مذهبی در شهرستان کاشان را حدود ۳۰۰ نفر در یک هیات مذهبی اعلام کرد و افزود: شهرستان کاشان با جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفر بیش از یکهزار هیات مذهبی دارای مجوز و بدون مجوز فعالیت دارند.
 
کاشان شهر هیات ها است
به گفته وی وجود یک هزار هیات مذهبی در شهرستان کاشان سبب شده است تا شهرستان کاشان به عنوان شهر هیئات مذهبی شناخته و معرفی شود.

وی یادآور شد: ستاد ساماندهی شئون فرهنگی شهرستان کاشان دارای کمیته‌های فرعی و تخصصی از جمله کمیته شعرا، مادحین و امنیتی است که به صورت تخصصی فعالیت دارند.

حجت الاسلام بصیرتی همچنین غنا بخشی فکری و محتوایی به مجالس عزاداری در جهت ارتقاء و تعمیق بصیرت و معرفت اقشار و آحاد جامعه در رابطه با فلسفه و عمق و ابعاد تعلیمات و تبعات حماسه عاشورای حسینی، صیانت از روش‌های اصیل و سنتی عزاداری، زدودن انحرافات و خرافات و رفتار‌های موهن وخلاف موازین، شناسایی و مقابله ریشه‌ای با عناصرو جریان‌های سازمان یافته و منحرف تاثیرگذارمراسم‌های سوگواری ائمه اطهار (ع) و ایجاد سازوکار‌های مناسب جهت سازماندهی و تقویت هیات‌های مذهبی را از جمله مهمترین وظایف ستاد ساماندهی شئون فرهنگی برشمرد./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات