۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۶۸۴۲۰۰

پنجاه و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره 2021 با حال و هوای کرونا

پنجاه و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره 2021 با حال و هوای کرونا
هفته گذشته پنجاه و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره بعد از چند ماه تأخیر شروع به کار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، پنجاه و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره که برپایی آن به دنبال شیوع بیماری واگیردار کرونا چند ماهی به تأخیر افتاده بود –نمایشگاه کتاب قاهره بطور معمول در ماه ژانویه هر سال برگزار می شد- سرانجام در روز پنجشنبه 30/6/2021در محل نمایشگاه های بین‌المللی مصر واقع در قاهره پایتخت این کشور شروع به کار نمود.

نمایشگاه امسال با شعار "خواندن یعنی زندگی"آغاز به کار نموده و 1218 انتشاراتی در 756 غرفه به عرضه کتاب هایشان پرداخته اند ضمن آنکه 25 انتشاراتی غیر مصری نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند.
مدت برپایی این نمایشگاه دوهفته می باشد و دوست داران کتاب می توانند با ثبت نام در سایت نمایشگاه و دریافت بلیت اینترنتی فرصت حضور و بازدید از غرفه های کتاب را داشته باشند.

لازم بذکر است که امسال بخاطر همه گیری بیماری کرونا مدیریت نمایشگاه تصمیم گرفت جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت برای خرید بلیط ورود به نمایشگاه، از شیوه فروش بلیط اینترنتی استفاده کند.

خانم ایناس عبدالدایم، وزیر فرهنگ مصر در سخنرانی افتتاحیه پنجاه دومین نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره گفت: برپایی این دوره از نمایشگاه کتاب قاهره یک رویداد استثنائی بشمار می رود و برگزاری آن در این برهه زمانی یک چالش بزرگ برای برگزار کنندگان و نشانه‌ای از اشتیاق و علاقه مسئولان مصری برای تشویق مردم بخصوص جوانان به مطالعه و رونق بخشیدن به صنعت نشر می باشد. ایشان در ادامه افزود: «ما در حال ورود به عصری جدید از تحول و توسعه و رشد دیجیتالی هستیم و می توان ادعا کرد که نمایشگاه امسال بزرگ‌ترین گردهمایی ناشران دیجیتال در جهان است.» وی در ادامه سخنان خود بیان کرد : ورود به نمایشگاه کتاب قاهره برای عموم آزاد است؛ اما حداکثر تعداد افراد مجاز برای ورود به نمایشگاه روزانه 100هزار نفر خواهد بود و بیشتر از این تعداد اجازه ورود ندارند قیمت‌ها نیز تغییری نیافته و ثابت است علاوه بر اینکه تسهیلاتی نیز برای ورود افراد با نیازهای خاص در نظر گرفته شده است.»

ملاحظه: نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره یکی از مهمترین نمایشگاه های کتاب در دنیا و بخصوص در جهان عرب به شمار می رود و برپایی این نمایشگاه مهمترین رویداد فرهنگی مصر در هر سال می باشد با این حال در سال گذشته میلادی2020م دولت مصر به دلیل شیوع بیماری کرونا موفق نشد پنجاه دومین نمایشگاه کتاب خود را در موعد مقرر برپا کند و در نهایت برپایی آن به سال 2021م موکول شد. بدون تردید برپایی این نمایشگاه می تواند به صنعت چاپ و نشر مصر که قدمتی دیرینه دارد و با شیوع کرونا دستخوش رکود شده رونقی دوباره بخشد در همین رابطه آقای "ردا"مدیر بخش فروش سازمان کتاب مصر می گوید: «بازار کتاب این کشور بر اثر همه‌گیری کرونا به شدت دچار خسارت شد. این نمایشگاه برای ناشران مصر تقاضای زیادی از سوی مخاطبان کتاب را به دنبال خواهد داشت و به دلیل شرایطی که همه‌گیری کرونا برای فروش کتاب در سراسر مصر به وجود آورده است، ناشران بیش از هر سال دیگری نیازمند آن هستند تا کتاب های خود را عرضه کنند و امید است که دوست داران کتاب نیز از این عرضه نمایشگاهی استقبال نمایند۔

آقای ردا در خصوص اوضاع بد اقتصادی مردم و کاهش درآمدهای آنها که در پی شیوع کرونا بوجود آمده و در نتیجه خرید کتاب را از اولویت خارج کرده می گوید: موضوع کاهش قدرت خرید مردم در نمایشگاه کتاب امسال مورد توجه قرار گرفته است لذا در بخشی از نمایشگاه پروژه‌ای به نام «فرهنگ شما، کتاب‌های شما» با همکاری و نظارت وزارت فرهنگ مصر برپا شده و این امکان را برای دوست داران کتاب فراهم کرده تا بتوانند مجموعه متنوعی از کتاب‌ها موجود را با قیمت‌های بین ۰.۰۶ تا ۱.۳ دلار خریداری کنند.

در گزارش آینده به جزئیات بیشتری از پنجاه و دومین نمایشگاه بین المللی قاهره خواهم پرداخت./۹۸۸/

ارسال نظرات