۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۶۸۴۲۰۲

تبادل نظر مسئولان حج ایران و عمان

تبادل نظر مسئولان حج ایران و عمان
مسئولان حج ایران و عمان ضمن تبادل نظر در خصوص توقف اعزام حجاج به سرزمین وحی برای دومین سال متوالی، از توسعه همکاری‌ها و تبادل تجربیات دو کشور در این حوزه استقبال کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، در این نشست مجازی حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت روابط و همکاری ها بین دو ملت را دیرینه و دوستانه خواند و همبستگی در جهان اسلام را موجب رشد و هم افزایی همه کشورهای اسلامی دانست.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی امکان برنامه ریزی برای برگزاری حج به صورت محدود وجود داشت، افزود: یکی از آثار منفی شیوع کرونا، تعطیلی دوباره کنگره عظیم حج برای حجاج خارجی و متوقف شدن حضور زائران در دیگر اماکن زیارتی بود.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به دستاوردهای برگزاری حج تصریح کرد: منتشر شدن عطر حج در سرزمین های اسلامی پس از بازگشت حجاج به کشورشان از آثار روحبخش تشرف زائران کشورهای مختلف به سرزمین وحی است.

همچنین در این نشست محمد بن سعید العمری امیرالحاج و قائم مقام وزیر اوقاف و امور دینی عمان نیز ارتباط نزدیک بین مسئولان دو کشور را در راستای خدمت به منافع طرفین و دو ملت دانست و ابراز امیدواری کرد که همکاری های دو کشور در امور دینی و حج و زیارت تقویت شود.

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز با بیان اینکه حج موضوعی مرتبط با همه مسلمانان جهان است، به برگزاری برخی مسابقات و اجتماعات ورزشی با توجه به پیشرفت های بدست آمده درحوزه بهداشت و تزریق واکسن کرونا در شرایط کنونی اشاره کرد.
وی افزود: مسئولان وزارت حج و عمره عربستان می توانستند دراین خصوص ضمن احترام به سایر مسلمانان نشست هایی را با نمایندگان کشورهای اسلامی برای مدیریت بحران کنونی و برگزاری فریضه حج با حفظ سلامت و امنیت زائران برگزار کنند.

همچنین در این دیدار مسئولان حج جمهوری اسلامی ایران و سلطنت نشین عمان به اقدامات و بررسی های انجام شده در کشور متبوع خود با استفاده از فرصت تعطیلی حج بمنظور ارائه خدمات بهتر به زائران سرزمین وحی و توسعه خدمات هوشمند اشاره و تبادل نظر و تعامل بیشتر مسئولان حج دو کشور را مفید و موثر ارزیابی کردند.

طرفین همچنین از توسعه همکاری ها و تبادل تجربیات در حوزه حج استقبال کردند و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه دیدگاههای دو طرف در رابطه با مسایل حج نزدیک است، پیشنهاد امضای تفاهم نامه همکاری برای استفاده از تجربیات یکدیگر را ارائه داد و طرف عمانی نیز خواستار تشکیل گروه مشترکی برای پیگیری همکاری ها بین دو کشور شد.

قائم مقام وزیر اوقاف و امور دینی عمان از پیشنهاد رئیس سازمان حج و زیارت برای سفر به ایران در زمان مناسب برای گفت وگو درباره راهکارهای استفاده از تجارب دو کشور در امور دینی بویژه در حوزه حج و زیارت استقبال کرد.

سید علی موسوی زاده، رایزن فرهنگی کشورمان در مسقط نیز در این نشست با قدردانی از همکاری خوب وزارت اوقاف و امور دینی عمان بر ضرورت گسترش روابط بین دو کشور در زمینه‌های مطالعات اسلامی و بهره‌گیری از فرصتهای معنوی حج به عنوان کنگره جهانی مسلمانان تاکید کرد.

وی حج را مهمترین رکن جهت تقریب بیشتر بین مذاهب اسلامی توصیف کرد و آمادگی رایزنی فرهنگی کشورمان برای فراهم نمودن زمینه‌های لازم در راستای گسترش روابط دو کشور در زمینه حج را اعلام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری و اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت و سید علی موسوی زاده رایزن فرهنگی کشورمان درعمان نیز در سخنانی علاقه مندی همه کشورهای اسلامی جهت زمینه سازی برای برگزاری باشکوه حج و ارائه خدمات مطلوب به زائران سرزمین وحی را یادآور شده و تقویت اتحاد بین مسلمانان را از آثار برگزاری این کنگره عظیم دانستند.

همچنین سلطان بن سعید الهنائی، عبدالعزیز بن سعود الغافری و صالح بن سعید الحوسنی از مسئولان حج و وزارت اوقاف و امور دینی عمان نیز با مهم خواندن اینگونه مشورت ها در ارائه خدمات و بررسی امورحج بین کشورهای اسلامی تصریح کردند: برگزاری کنگره حج فرصت مغتنمی را برای گفت وگو بین مسلمانان و استفاده از معنویات سرزمین وحی فراهم می آورد.

در ابتدای این نشست مجازی، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیروزی شهروندان و مبارزان فلسطینی بر دشمن صهیونیست درجنگ دوازده روزه غزه را تبریک گفت و مشکلات جهان اسلام را ناشی از توطئه های دشمنان و قدرت های فرا منطقه ای دانست.

حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین به جنایت ناجوانمردانه آمریکا در حمله به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج ‌فارس در ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷و شهادت ۲۹۰ مسافر بیگناه آن اشاره کرد و گفت: ۳۳ سال از این حادثه دردناک می گذرد و همچنان جمعی از مردم ایران داغدار از دست دادن عزیزانشان هستند؛ این حمله و دادن جایزه و نشان افتخار به فرمانده ناو وینسنس، عامل سقوط هواپیمای مسافربری ایران؛ نشاندهنده عوام فریبی ریاکارانه دولت آمریکا و سراب حقوق بشر آمریکایی است./۹۸۸/

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

ارسال نظرات