۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۸۴۲۱۳
عضو هیأت علمی گروه اخلاق موسسه امام خمینی (ره)؛

آثار آیت الله مصباح منظومه فکری است

آثار آیت الله مصباح منظومه فکری است
حجت الاسلام موسوی نسب گفت: آیت الله مصباح آیات قرآن را به زیبایی می توانستند کنار هم بگذارند و هندسه آیات را ترسیم کنند که مخاطب را به یک درک و موضوعی برساند.

آیت الله مصباح یزدی در داخل کشور مخالفانی از مجاهدین خلق، مصدقی ها، اصلاح طلبان افراطی، بهاری­ ها و گروه های خُرد و افراد متعدد دیگر دارد، وقتی به این دست رسانه­ ها رجوع شود، تصویر مطلوبی از آیت الله مصباح به چشم نمی خورد، تصویر عمومی و کلی که دشمنان مصباح از او ارائه می دهند، در دو کلید واژه «خشن و افراطی» خلاصه می شود.

تخریب ایت الله مصباح از پروژه­ هایی نیست که محدود به سال­های اخیر باشد، بلکه از ابتدای انقلاب این تخریب­ها بصورت گسترده وجود داشته است.

به همین خاطر خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا در گفت و گو با حجت الاسلام سید محمدرضا موسوی نسب کرمانی، عضو هیأت علمی گروه اخلاق موسسه امام خمینی (ره) به ابعاد علمی و اخلاقی آیت الله مصباح پرداخت.

رسا- آیت الله مصباح از نظر علمی چه جایگاهی داشتند؟

شخصیت علامه مصباح ابعاد متعددی دارد، چون جنبه علمی بیشتر به هوش افراد مربوط می شود، آیت الله مصباح در زمره افراد نابغه به حساب می آمدند، هوش مؤلفه هایی دارد که تبلور آن در حضرت آیت الله مصباح قابل مشاهده بود، علامه  قلم بسیار روانی داشتند و سنگین ترین مباحث علمی، فلسفی را به ساده ترین روش و زیباترین واژه ها در همان ساختار علمی خود بیان و ارائه می کردند، به نظر می رسد قدرت استدلال و هوش ریاضی علامه بسیار بالا بود همچنین دقت نظرهای بسیار خوب علامه مصباح در مباحث فلسفی نشان از هوش استدلالی این عالم بزرگوار بود.

رسا- آیا علامه مصباح در علوم و پژوهش نوآوری داشتند؟

در مباحث اخلاقی نو آوری های قابل توجهی داشتند، حضرت آیت الله مصباح بیان داشتند من مطالب را با درون کاوی و درون گردی خودم به دست آوردم و روح خودم را در این راه گذاشتم و پیرامونش تفکر کردم تا به این مسائل رسیده ام و این نشان می دهد این عالم از هوش درونی بالایی برخوردارند، در شناخت انسان ها و نوع برخوردشان انسان بی تفاوتی نبودند و توانمدی بالایی در این عرصه داشتند، این هوش بالا وقتی وارد درس و بحث و مباحث علمی و اصولی شود از ایشان انسانی می سازد که در علوم حوزوی سرآمد زمان خودشان می شوند، آیت الله مصباح علوم پایه ای حوزه را به خوبی پشت سر گذاشتند و موفقیت های جدی در درس ها داشتند و در یک کلام بسیار قوی رشد کردند.

رسا- آیا آیت الله مصباح در اسلامی سازی علوم نقشی داشتند؟

آیت الله مصباح آیات قرآن را به زیبایی می توانستند کنار هم بگذارند و هندسه آیات را ترسیم کنند که مخاطب را به یک درک و موضوعی برساند تا بهترین نتیجه گیری کند، با دقت نظرهای خودشان در حوزه علوم انسانی مثل تعلیم و تربیت، اخلاق، روانشناسی، اقتصاد، مدیریت، حرف های نو و جدیدی داشتند و توانسته بودند در مسیر اسلامی سازی این علوم تفکرات خودشان را ارائه بدهند و یک نگاه نوینی نسبت به علوم اسلامی به وجود آورده و تدوین کنند، آیت الله مصباح در بین طلاب از قبل از انقلاب به دقت نظر معروف بودند و همین موضوع از آیت الله مصباح شخصیت ذوالفنونی را شکل داده بود، کسانی با این عالم بزرگوار حشر و نشر داشتند اذعان می کنند که او از هوش بی نظیر و دامنه دقت نظر بالایی برخوردار بودند.

آیت الله مصباح در بین طلاب از قبل از انقلاب به دقت نظر معروف بودند

رسا- آثار آیت الله مصباح یزدی را چگونه ارزیابی می کنید؟

بخشی از مسیر فکری علامه در فلسفه بود که کتابهایی نظیر شرح اسفار، اشارات و کتابهایی دیگر از آیت الله مصباح یزدی چاپ شده است، مباحث فلسفی را بسیار روان و منطقی بیان کردند، در حوزه علوم انسانی هم نظارت بر بعضی از کتاب ها را داشتند که در موسسه امام خمینی (ره) چاپ شده است، عمده کتاب های علامه مصباح به مباحث اخلاقی برمی گردد، از سال 1361 عمده مطالب و مباحث این عالم وارسته در حوزه اخلاق می باشد، کتاب های آیت الله منظومه فکری است که به صورت دقیق، منقح و پیوسته بیان شده است که تا قبل از آن کمتر شاهد می باشیم، علامه مصباح کوشیده است تا سخنانشان از دقت نظر برخوردار بوده، به صورتی که از استحکام جدی برخوردار باشد و جهت دهی مطالبشان عمدتاً بر وحی و عقل می باشد.

رسا- علامه مصباح از نظر اخلاقی چه جایگاهی داشتند؟

هوش معنوی آیت الله مصباح هم بالا بود، از دوران کودکی، نوجوانی و خاطراتی که نقل می کردند، نشان می دهد دغدغه بسیار مهمشان مباحث اخلاقی بوده است، بارها بیان کردند وقتی به قم آمدم دم به دم دنبال این بودم تا مجالس اساتید اخلاق را پیدا کنم، غصه می خوردند که چرا امروز در حوزه استاد اخلاق کم داریم، همین دغدغه اخلاقی آیت الله باعث می شود تا به آیت الله بروجردی نامه بنویسند که مباحث اخلاقی جدی در حوزه مطرح شود و سرانجام به درس اخلاق حضرت امام (ره) ختم می شود که با پیگیری هایی که انجام می شود حضرت امام خمینی درس اخلاق را در حوزه راه می اندازند، آیت الله مصباح از درس اساتیدی همچون علامه طباطبایی،چهارده سال درس فقه آیت الله بهجت، همراهی با براردان سعادت پرور، و شرکت در مجالس و محافل آیت الله انصاری همدانی بهرمند شده بودند و این موارد نشان از دغدغه آیت الله مصباح در مباحث اخلاقی است، علامه مصباح این مسیر را عملی طی کرده و جزء بزرگترین عارفان عصر زمان ما بودند و سال های سال به امر یا پیشنهاد آیت الله بهجت مباحث اخلاق را در حوزه ارائه می کردند و این نشان دهنده این موضوع است که آیت الله مصباح دغدغه علمی و عملی اخلاق را داشتند.

کتاب های آیت الله منظومه فکری است که به صورت دقیق، منقح و پیوسته بیان شده است

رسا- چگونه می توانیم طلاب را با شخصیت علامه مصباح آشنا کنیم؟

علامه مصباح آثار بسیار فراوانی دارند و هر اثر ایشان به خاطر اخلاص و دقت علمی که داشتند می تواند چراغ راه خوبی برای طلبه ها باشد، مطالعه کتب آیت الله مصباح و سخنرانی های علامه بهترین ابزار برای شناسایی ابعاد علمی و اخلاقی این عالم عالم پرور می باشد.

رسا- چه چیزی باعث شده عده ای براساس جهالت یا مغرضانه به علامه مصباح توهین کنند؟

حضرت علامه در یکی از آثار بحثی در مورد افتراهایی که به پیامبر خدا و ائمه زده اند را بیان می کند، این شخصیت های معصوم از تیرس انسان هایی که درگیر هوا و هوس های خود می باشند، دور نبودند، عده ای تاب دیدن موفقیت و اثرگذاری شخصیت های معنوی در جامعه را ندارند، حضرت علامه گاهی با یک صحبتشان جریان های انحرافی را به چالش کشیده و از صحنه خارج و منکوب کرده، طبیعی است که عده ای ضربه خورده باشند و چون تاب مقابله علمی را نداشتند، پناه به ترور شخصیت آیت الله مصباح یزدی برده اند، روح بلند علامه مصباح جوابگویی و مقابله با اینگونه افراد را نمی پسندد چرا که عزت به دست خداوند است.

رسا- ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات