۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۶۸۴۳۱۰
بازخوانی بیانات رهبر انقلاب؛

امام جواد نمودار مقاومت

امام جواد نمودار مقاومت
رهبر انقلاب نگاه بسیار متمایزی نسبت به تاریخ و سیره ائمه دارد و مبارزه سیاسی را حرکت کلی زندگی ائمه می داند؛ به مناسبت شهادت امام جواد بیانات ایشان را بازخوانی می کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به مناسبت سی ذی القعده سالروز شهادت امام جواد (ع) به بازخوانی بیانات رهبر انقلاب پیرامون زندگی مبارزاتی نهمین امام شیعیان پرداخته ایم؛ نوشته های پیش رو بیانات رهبر معظم انقلاب در طول ادوار مختلف به نقل از کتاب انسان 250 ساله است.

بايد به اين نكته در زندگى ائمه توجه داشته باشيد كه اين بزرگواران، دائم در حال مبارزه بودند؛ مبارزه اى كه روحش سياسى بود. زيرا كسى هم كه در مسند حكومت نشسته بود، مدعی دين بود. او هم ظواهر دين را ملاحظه مى‌كرد. حتى، گاهى اوقات نظر دينى امام را هم مى‌پذيرفت. مثل قضايايى كه در مورد مأمون شنيده ايد كه صريحا نظر امام را قبول كرد. يعنى اِبايى نداشتند كه گاهى نظر فقهى را هم قبول كنند. چيزى كه موجب مى‌شد اين مبارزه و معارضه با اهل بيت وجود داشته باشد، اين بود كه اهل بيت، خودشان را «امام» مى‌دانستند.

مى‌گفتند: «ما اماميم.» اصلا بزرگترين مبارزه عليه حكام همين بود. چون كسى كه حاكم شده بود و خود را امام و پيشوا مى‌دانست، مى‌ديد شواهد و قراینى كه در امام لازم است، در حضرت هست و در او نيست و اين موجود را براى حكومت، خطرناك مى‌شمرد؛ چون مدعى است.

گسترش تشکیلاتی بی نظیر در زمان امام جواد

 حكام، با اين روح مبارزه مى‌جنگيدند و ائمه عليهم السلام هم مثل كوه ايستاده بودند. بديهى است كه در اين مبارزه، معارف، احكام فقهى و خلقيات و اخلاقياتى كه ائمه ترويج مى‌كردند، جاى خود را دارد. تربيت شاگرد بيشتر و ارتباطات شيعى، روز به روز گسترده تر شد. شيعه را اينها نگه داشت. شما مرامى را در نظر بگيريد كه 250 سال عليه آن حكومت شده است، اصلا بايد هيچ چيزيش نماند، بايد به‌كل از بين برود؛ ولى شما ببينيد الان دنيا چه خبر است و شيعه به كجا رسيده است.

 در هيچ زمانى ارتباط شيعه و گسترش تشكيلاتى شيعه در سرتاسر دنياى اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادى و حضرت عسكرى نبوده است. وجود وكلا و نواب و همین داستان هايى كه از حضرت هادى و حضرت عسكرى نقل مى‌كنند ‌ـ‌ كه مثلا كسى پول آورد و امام معين كردند چه كارى صورت بگيرد ـ‌ نشان دهنده اين معناست.

تلاش امام جواد برای هوشیاری مردم در مقابل حکومت ریاکار

امام جواد مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا به جهاد با کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و درسال هایی کوتاه، جهادی فشرده با دشمن خدا کرد به طوری که در سن بیست و پنج سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و را با زهر شهید کردند.

همان طوری که ائمه دیگر ما علیهم السلام با جهاد خودشان، هر کدام برگی بر تاریخ پرافتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشه مهمی از جهاد همه جانبه اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرت های منافق و ریاکار قرار می گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرت ها بر انگیزیم. اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسان تر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهره ای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود می آراید، شناختن او برای مردم مشکل است.

در دوران ما و در همه دوران های تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کرده اند وقتی از روی مقابله رویاروی با مردم عاجز شدند، دست به حیله ریاکاری و نفاق بزنند. امام علی ابن موسی الرضا و امام جواد همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره مأمون کنار بزنند و موفق شدند

مبارزه بدون عقب نشینی

این بزرگوار نمودار و نشانه مقاومت است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگی اش با قدرت مزور و ریاکار خلیفه عباسی، مأمون مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه شیوه های مبارزه ممکن، مبارزه کرد. اولین کسی بود که به طور علنی بحث آزاد را بنیان گذاری کرد.

در محضر مأمون عباسی، با علما و داعیه داران و مدعیان و موجهان، درباره دقیق ترین مساءل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد. بحث آزاد، میراث اسلامی ماست، بحث آزاد در زمان ائمه هدی رایج بوده است و در زمان امام جواد به وسیله آن امام بزرگوار با آن شکل نظیف انجام گرفته است.

منبع: khamenei.ir
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
امروز به بازخوانی سیره امام نهم میازمندیم.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
با وجود امام جواد(ع) و کرامات و فضائل بی شمار آن حضرت برای شیعیان کاملا مشخص شد که امامت به سن و جسم نیست و از طرف خداست.
0
0